1 868 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Blandat jordat + ojordat - "enkel" lösning?
Sida 1 av 2
Vi har ett par rum där det finns både jordade och ojordade uttag. Detta är ju fel. Det känns inte som något akut problem eftersom det är osannolikt att någon skulle koppla in något jordat i de ojordade uttagen. Men det är ju som det ser ut idag, det kan ändras.
Som jag förstår det är enda risken med denna kombination att någon kan koppla in en trasig jordad apparat i ett ojordat uttag. Apparaten blir strömförande, och någon kan komma åt den samtidigt som en annan jordad apparat.
Men då undrar jag följande: varför kan man helt enkelt inte byta ut de ojordade uttagen mot sådana där det inte går att koppla in jordat? Det finns ju sådana och som jag förstår det får man till och med byta uttag själv så länge det är av samma "sort". Är det för att nån då i framtiden skulle kunna få för sig att byta tillbaka dem och så uppstår problemet igen?
Som jag förstår det är enda risken med denna kombination att någon kan koppla in en trasig jordad apparat i ett ojordat uttag. Apparaten blir strömförande, och någon kan komma åt den samtidigt som en annan jordad apparat.
Men då undrar jag följande: varför kan man helt enkelt inte byta ut de ojordade uttagen mot sådana där det inte går att koppla in jordat? Det finns ju sådana och som jag förstår det får man till och med byta uttag själv så länge det är av samma "sort". Är det för att nån då i framtiden skulle kunna få för sig att byta tillbaka dem och så uppstår problemet igen?
Självklart går det. Men jag vet av erfarenhet att VP-rören i huset kan vara väldigt kärva, så risken är hyggligt stor att man fastnar på vägen och så blir det en väldigt dyr historia för något som har väldigt låg sannolikhet att vara till nån som helst nytta så länge vi bor kvar i huset. De här uttagen är liksom inte placerade så att det faller sig naturligt att koppla in någon jordad apparat där.nino skrev:
Är det förbjudet?
Det kanske det inte är. Men jag letar förgäves på elsäkerhetsverkets hemsida efter någonting som tyder på att det är tillåtet. Det står på många ställen att det "generellt" inte är tillåtet att blanda. Jag tolkade detta som att det finns undantag för äldre installationer under vissa förhållanden.Fotografen skrev:
Men det här är ju ett väldigt enkelt ingrepp som kostar ett par hundralappar och man lätt kan göra själv, så jag tycker det är lite konstigt att det inte finns information, om det nu är en så pass bra idé som det verkar?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 849 inlägg
Det finns en regel om att alla anslutningspunkter skall ha en skyddsledare framdragen, alltså även till dessa uttag för eurostickproppar i #7. Anledningen är att någon kanske vill byta uttaget mot en skyddsjordat, och då ska det finnas en skyddsledare där att använda. Uttaget är inte tänkt för isolerade miljöer.
Så formellt är det inte tillåtet så du kan inte låta en elfirma montera dessa utan att dra fram en skyddsledare som lämnas oansluten bakom uttaget. Att rummet faktiskt blir en aning säkrare med dessa eurouttag är tyvärr sekundärt, men du kan ju välja att blunda för det.
Så formellt är det inte tillåtet så du kan inte låta en elfirma montera dessa utan att dra fram en skyddsledare som lämnas oansluten bakom uttaget. Att rummet faktiskt blir en aning säkrare med dessa eurouttag är tyvärr sekundärt, men du kan ju välja att blunda för det.
Jag hade nog fuskat en aning här och monterat plattstickproppsuttagen, mitt samvete är tillräckligt rymligt. Man plockar bort möjligheten att en jordad apparat tappar jorden.
(Sen kanske det är så att man som elnörd skulle dragit fram jord, men det är en annan pilsner i detta sammanhang.🤓)
(Sen kanske det är så att man som elnörd skulle dragit fram jord, men det är en annan pilsner i detta sammanhang.🤓)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 849 inlägg
Nya o nya, om vi säger 2000-talet så är det nytt. Jag har inte tittat tillbaka när regeln kom. Den kanske kom i mitten på 90-talet. Krav på skyddsjordade uttag kom ju 1994.