Det beror helt och hållet på om jag hyr ut mig eller om jag har egna jobb.sunnis skrev:
Ok, hur många timmar fakturerar du varje månad och hur många timmar lägger du på din firma varje månad?
Lyckas du med exakt 100% över ett år samt får betalt för alla resor så är det bara att gratulera och vårda de kunderna.
Jag ska sätta mig imorgon ca 1h och göra faktureringsunderlag, kanske 1h till och räkna och planera, beställa lite prylar för hur jag ska lägga upp arbetet efter semestern. Den tiden får jag t.ex inte betalt för av någon kund.
Hyr jag ut mig är fakturaunderlaget så enkelt att jag kommer ihåg det. Ett objektnummer är det enda jag behöver kontrollera och sen fylla i 40 timmar för en vecka, eller 80 timmar, om det nu är det jag jobbat. Jag behöver inte planera eller beställa grejer.
Jag tror inte att du förstår hur det fungerar för en inhyrd hantverkare, men det är inte mycket mer jobb än för en anställd.
Särskilt inte om man anlitar redovisningskonsult och får hjälp med fakturering.
Problemet med att vara inhyrd är att du aldrig kan få mer än timpengen.
Tar man egna jobb kan man tjäna mer, men då tillkommer det du pratar om. Planering, beställning, fakturaunderlag osv.
Det är för mig ganska logiskt att t.ex. en advokat som tar 3000kr/tim inte alltid har 8 timmars debiterbara dagar. Det är nog mycket att sitta och läsa in sig på olika fall för att se om det finns intresse för åtagande osv. Men en elektriker, eller annan arbetare för den delen, brukar få ihop sina dagstimmar iaf. Inte sällan finns det jobb som debiteras enligt fast pris där man gör uppdraget betydligt fortare.useless skrev:
Jag känner en kille som monterar värmepumpar. Efter ett tag så kan man säga att han kan detta. Om t.ex. bolaget som anlitar honom debiterar ett fast pris till kund som innefattar 6 tim (hypotetiskt) arbetstid och han löser det på 4 så sätter han sig inte i bilen i 2 timmar och väntar på att få gå hem.
Så ja, jag anser att det har en viss betydelse vad man jobbar med.
Kanske inte rätt läge nu,? men inget vågat inget vunnit, Lycka till men det är alltid dina beslut som bestämmer hur det går Hälsningar StefanE elmont skrev:Vad får dig att tro att din nuvarande arbetsgivare skulle låta dig bedriva konkurrerande arbete samtidigt som du är anställd? Att dom ibland skulle kunna "hyra in" dig är inget att bygga en verksamhet på för du vet ju aldrig om det kommer att bli en eller tusen timmar. Problemet för dig med ett sådant upplägg är ju att du inte vet hur mycket eget jobb du kan ta på dig, och nuvarande arbetsgivare är knappast intresserade om du bara ibland kan stå till tjänst.
Klicka här för att svara