6 303 läst ·
24 svar
6k läst
24 svar
Dubbeltrapp strömbrytare
Nej, det stjälper nog tyvärr mer än det hjälper. Om det är som förra brytaren så är det för all del en dubbeltrapp men bägge trappkopplingarna är sparkopplade, dvs det stämmer inte alls med din fina bild.
Edit: När jag tittar på bilden så tror jag inte att den är sparkopplad och jag tror att den ena kretsen bara är en enkel tändning men jag hinner inte analysera den vidare just nu.
TS, om du vill ha hjälp så måste du ta en bild på framsidan också där märkningen syns. Märkningen kan vara olikfärgade skruvar. Du måste också beskriva vad brytaren gör, i detalj, och om det finns andra brytare som påverkar samma lampa. Gärna också hur det är kopplat bakom den andra brytaren.
Det går också att göra ett rakt byte 1-1 mot en ny dubbeltrapp men då måste man åtminstone förstå hur brytaren är uppbyggd. Även i detta fall är det lämpligt att grena av i en toppklämma bakom brytaren istället för att knö in tre ledare i en anslutningsplint gjord för två.
Edit: När jag tittar på bilden så tror jag inte att den är sparkopplad och jag tror att den ena kretsen bara är en enkel tändning men jag hinner inte analysera den vidare just nu.
TS, om du vill ha hjälp så måste du ta en bild på framsidan också där märkningen syns. Märkningen kan vara olikfärgade skruvar. Du måste också beskriva vad brytaren gör, i detalj, och om det finns andra brytare som påverkar samma lampa. Gärna också hur det är kopplat bakom den andra brytaren.
Det går också att göra ett rakt byte 1-1 mot en ny dubbeltrapp men då måste man åtminstone förstå hur brytaren är uppbyggd. Även i detta fall är det lämpligt att grena av i en toppklämma bakom brytaren istället för att knö in tre ledare i en anslutningsplint gjord för två.
Hej igen 
Den styr två fönsterlampor. Men egentligen är det bara vänster brytare som gör det. Så den är ju egentligen en enkel till två lampor/uttag. Är oklart om höger brytare styrt något som är igensatt.
Under sitter ett uttag. Nedifrån går en svart och blå kabel. Den blå kabeln fortsätter upp tillsammans med övriga kablar. Och den svarta sitter med de andra svarta.
Tack!
Josefin
Den styr två fönsterlampor. Men egentligen är det bara vänster brytare som gör det. Så den är ju egentligen en enkel till två lampor/uttag. Är oklart om höger brytare styrt något som är igensatt.
Under sitter ett uttag. Nedifrån går en svart och blå kabel. Den blå kabeln fortsätter upp tillsammans med övriga kablar. Och den svarta sitter med de andra svarta.
Tack!
Josefin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den är kopplad som kronbrytare. Dvs knapparna styr vad sin lampa utan trappfunktion.
Det skulle jag inte vara så snabb med att påstå. Den ena halvan är nog kopplad som en vanlig kronbrytare men den andra halvan är sannolikt kopplad som trapp. Det är tre ledare som inte är fasledare som utgår från brytaren, från varsin anslutningspunkt. Om två av ledarna hade utgått från samma anslutning så hade jag hållt med.
Ups, 
Jag såg inte den bruna. Men du har helt rätt, den finns där.
Jag såg inte den bruna. Men du har helt rätt, den finns där.
Min gissning är att grå+brun är tändtrådar/mellantrådar i en trappkoppling och att vit är en ensam tändtråd i den delen som används som "vanlig" kronbrytare.
Om man tittar i dosan dit alla trådarna går, troligen ovanför brytaren ca 20 cm från tak (kan vara på andra sidan väggen också om det är en innervägg) så kan man nog dra fler slutsatser.
Om man tittar i dosan dit alla trådarna går, troligen ovanför brytaren ca 20 cm från tak (kan vara på andra sidan väggen också om det är en innervägg) så kan man nog dra fler slutsatser.
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Nu är jag inte riktigt med. Din första bild här är en korskopplare. Den används i trappkopplingar om man vill ha 3 eller fler brytare. Då sätter man trappomkopplare i de båda "ändarna" och har korskopplare där mellan.
Men hittils har det bara pratats om vanliga trappkopplingar i tråden.
Men hittils har det bara pratats om vanliga trappkopplingar i tråden.
H hempularen skrev:
HejH hempularen skrev:
Ok.
Hur kopplar jag i "trappdosan " då?
Klicka här för att svara