Snart flyttar jag in i ett 70talshus med ojordade eluttag. Behöver jag vara orolig för trasiga apparater, brand vid åska? Vad kostar det att byta ut uttagen till jordade? Tacksam för åsikter. 🙂

Hur många jordade apparater har du?

Vanlig fråga. Sök på forumet så hittar du inlägg liknade detta.
Idag är det flesta elprylar dubbelisolerad, och kan ej och behöver ej jord för skydd. Undantaget är kök/badrum/utomhus, där utgår jag från att uttagen är jordade.

Installera en jordfelsbrytare om det inte redan finns en sådan.

Ojordat i bostäder förekom fram tills ca 92-93, sedan blev det ett krav.

Min åsikt, lägg pengarna på något annat än att jorda eluttagen. Ev. kolla status på uttagen, byt om de är slitna. Detta får du själv göra.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Prio 1. Låt installera jordfelsbrytare om det inte redan finns. Om det är från tidigt 70tal. Så är det möjligt att du har uttag utan petskydd. Också bra att i så fall byta ut. Extra viktigt om du har småbarn.

useless useless skrev:
Hur många jordade apparater har du?
Jordade apparater? Tv, hemmabioljudanläggning, dator, stereoanläggning. Är de jordade? Jag vet inte.

H hempularen skrev:
Prio 1. Låt installera jordfelsbrytare om det inte redan finns. Om det är från tidigt 70tal. Så är det möjligt att du har uttag utan petskydd. Också bra att i så fall byta ut. Extra viktigt om du har småbarn.
Inga småbarn förutom att jag ibland uppträder barnsligt enligt sambon. Jordfelsbrytare ska jag kolla upp. Tack! 👍

Ojordade uttag är inte direkt farligare är jordade uttag. Detta förutsatt att installationen fortfarande är korrekt (vilken den sällan är). Men det bör inte vara några problem i ett 70-talshus. Det som i praktiken kan vara det största felet är att uttag och strömbrytare är gamla och slitna och glappar, förutom att de saknar petskydd för småbarnsfamiljer.

Om du vill göra en åtgärd så är i så fall prio 1 över allt annat att låta kontrollera din anläggning. Därefter kommer eventuella åtgärder som JFB och byte till jordade uttag beroende på vad de finner. Det är ofta lämpligt att göra en kontroll vid ägarbyte, speciellt om huset har ägts länge av föregående ägare. Underhåll faller ofta efter.

• Gilla
Vardagsrum och 1 till
  • Laddar…
På vilket vis skyddar jordade uttag från brand vid åska tror du ?
Blir apparater mer trasiga i ojordade uttag?

Ibland måste man faktiskt bara stoppa och tänka till lite...ditt hus blev inte farligare nu än det var innan.
Vi är MÅNGA som lever med ( och trots att vi har) ojordade uttag i huset.😉

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
En bit över 20 000 (efter rot, inkl material) kostade det att dra jordat och byta alla uttag och brytare i mitt ca 170m2 boa hus, exl badrum kök och källare (ej boa) som redan var jordat. Ca 2 dagar jobb för 2 pers vara 1 lärling. Men då fanns jord i nästan alla rum så inget behövde dras om från centralen, och den var komplett med jordfelsbrytare sedan tidigare och byttes ej.

I mitt fall har det dragits in vattenburen värme med metallrör, så den gamla isolerade miljön var definitivt bruten.

Redigerat:
T Tornedalen68 skrev:
Jordade apparater? Tv, hemmabioljudanläggning, dator, stereoanläggning. Är de jordade? Jag vet inte.
TV är oftast dubbelisolerade och ojordade nu för tiden. Hemmabioljudanläggning , stereoanläggning och (stationär) dator tycker jag kan ”kännas bra” att ansluta jordat om de är jordade, vilket de ofta är. Men de kan också vara dubbelisolerade. Man kan få fenomen som att det pirrar i fingrarna när man tar i eller ansluter någon metallisk kontakt. Manualer kan säga att signalkablar skall kopplas in när apparaten är strömlös.

Jag har en laptop som, om den ansluts till trådat nätverk, måste anslutas till jordat uttag. 😳 Antagligen klarar den inte EMC kraven annars, men jag har aldrig tidigare sett sådana begränsningar förr. Det finns krav på att EMC kraven skall uppfyllas både vid anslutning till ojordat och jordat uttag.
Typiska EMC filter fungerar lite bättre i jordade uttag, men någon risk för säkerhet, åska eller brand påverkas inte.

Skulle vara jordade grendosor med inbyggt åskskydd då, men jag har haft isär en (tysk tror jag) som skulle klara 25’000A med garanti för ansluta apparater skyddas och den hade ingen avledning mot skyddsjord. Inte ens det integrerade antennfiltret hade någon avledning av överspänning mot jord. Antar att man inte får avleda ”överspänning från åsknedslag” in i elsystemets jord, sen kommer det ju ändå in i elsystemets fas/nolla.
Har man problem eller vill skydda sig mot åska är det en egen ”vetenskap” och det finns elinstallationsregler att följa och bra produkter.

Jag bor i ett hus från -88 med vattenburen värme och ojordade uttag som original. Man förlitade sig forfarande -88 på den så suveränt bra isolerande elementfärgen och elementtermostater med vred i plast. 😇

blackarrow blackarrow skrev:
TV är oftast dubbelisolerade och ojordade nu för tiden. Hemmabioljudanläggning , stereoanläggning och (stationär) dator tycker jag kan ”kännas bra” att ansluta jordat om de är jordade, vilket de ofta är. Men de kan också vara dubbelisolerade. Man kan få fenomen som att det pirrar i fingrarna när man tar i eller ansluter någon metallisk kontakt. Manualer kan säga att signalkablar skall kopplas in när apparaten är strömlös.

Jag har en laptop som, om den ansluts till trådat nätverk, måste anslutas till jordat uttag. 😳 Antagligen klarar den inte EMC kraven annars, men jag har aldrig tidigare sett sådana begränsningar förr. Det finns krav på att EMC kraven skall uppfyllas både vid anslutning till ojordat och jordat uttag.
Typiska EMC filter fungerar lite bättre i jordade uttag, men någon risk för säkerhet, åska eller brand påverkas inte.

Skulle vara jordade grendosor med inbyggt åskskydd då, men jag har haft isär en (tysk tror jag) som skulle klara 25’000A med garanti för ansluta apparater skyddas och den hade ingen avledning mot skyddsjord. Inte ens det integrerade antennfiltret hade någon avledning av överspänning mot jord. Antar att man inte får avleda ”överspänning från åsknedslag” in i elsystemets jord, sen kommer det ju ändå in i elsystemets fas/nolla.
Har man problem eller vill skydda sig mot åska är det en egen ”vetenskap” och det finns elinstallationsregler att följa och bra produkter.

Jag bor i ett hus från -88 med vattenburen värme och ojordade uttag som original. Man förlitade sig forfarande -88 på den så suveränt bra isolerande elementfärgen och elementtermostater med vred i plast. 😇
Hej blackarrow

Det finns två huvudorsaker till att man jordar idag.

Elsäkerhet och EMC.

Gällande elsäkerhet så kan man som alternativ använda dubbelisolation men då kan det uppstå svårigheter om man vill koppla ihop flera apparater med t.ex. signalledningar som inte är galvaniskt isolerade.

Kopplar man t.ex. samman jordat och dubbelisolerat (ojordat) med berörbar galvanisk kontakt, då är den dubbelisolerade apparaten inte längre dubbelisolerad. Detta kan t.ex. ske i multimediaanläggningar (dator, hemmabioljudanläggning etc.)

En jordad apparat försedd med EMC-filter, är prövad och godkänd för användning i jordat uttag, och skall därför anslutas till jordat uttag.

Det du beskriver ”Man kan få fenomen som att det pirrar i fingrarna när man tar i eller ansluter någon metallisk kontakt.” innebär att du känner av den läckström som uppstått vid ditt sätt att använda apparaten.

Det handlar då om en ström i nivån någon milliampere. Och uppstår eftersom bl.a. EMC-filtret skall kopplas mot skyddsjord för att få tillräckligt bra egenskaper. Bryter du den strömbanan, då söker strömmen en annan väg t.ex. genom din kropp.

I stället för den strömmen går genom din kropp, så kan den t.ex. orsaka ”brum” i multimediaanläggningar som du kopplar ihop.

Jag bor i ett hus från 1960-talet med vattenburen värme, som inte hade skyddsjord i alla rum när jag köpte det. Jag åtgärdar det succesivt genom att byta till skyddsjordade uttag vid renoveringar etc. och de flesta uttag är nu åtgärdade.

Detta gör jag, för att det är den enklaste och billigaste metoden att se till att mitt hus både klarar elsäkerhet och EMC, tiden framöver.🙂

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.