Har länge funderat på att skaffa en tångamperemeter och nu är det nog dax att göra slag i saken.
Tidigare goda erfarenheter av UNI-T som ligger i vettig prisnivå för mitt användande gör att det ligger nära till hands nu också.
Har kikat på UT210D, https://www.kjell.com/se/sortiment/...ni-t-ut210d-tangmultimeter-ac-dc-200-a-p48436 som verkar liten och smidig.
alternativet är UT200A som är billigare, https://www.jula.se/catalog/el-och-...MIlKmq9Lve3wIVTpSyCh1-pgpeEAQYASABEgIsf_D_BwE men den verkar större.
Vad tror ni är vettigt?
Tidigare goda erfarenheter av UNI-T som ligger i vettig prisnivå för mitt användande gör att det ligger nära till hands nu också.
Har kikat på UT210D, https://www.kjell.com/se/sortiment/...ni-t-ut210d-tangmultimeter-ac-dc-200-a-p48436 som verkar liten och smidig.
alternativet är UT200A som är billigare, https://www.jula.se/catalog/el-och-...MIlKmq9Lve3wIVTpSyCh1-pgpeEAQYASABEgIsf_D_BwE men den verkar större.
Vad tror ni är vettigt?
Moderator
· Stockholm
· 57 802 inlägg
En väsentlig skillnad är att Jula varianten mäter inte DC ström.
Jag har en billig tångampermeter som jag haft nytta av ibland. Då när jag köpte för drygt 10 år sedan fanns inga billiga som klarade DC ström, men det har jag saknat ibland.
Jag har en billig tångampermeter som jag haft nytta av ibland. Då när jag köpte för drygt 10 år sedan fanns inga billiga som klarade DC ström, men det har jag saknat ibland.
Kan ju vara vettigt att ha i och för sig, även om jag sällan kommer i kontakt med DC förutom i elektroniksammanhang och då kan man ju till nöds använda den vanliga multimetern. Å andra sidan är 200 riksdaler mer för att kunna mäta DC inte en dealbreaker
.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Lite svårt att se på Kjells hemsida, men enligt UniTrends egen hemsida har UT200A bättre upplösning vid låga strömmar än UT210D. http://www.uni-trend.com/productsdetail_2470_1536_1536.html jämfört med http://www.uni-trend.com/productsdetail_1998_1111_1111.html
Det kan ju spela roll om man tänkte försöka mäta läckströmmar med den.
Det kan ju spela roll om man tänkte försöka mäta läckströmmar med den.
Moderator
· Stockholm
· 57 802 inlägg
Det där med DC mätning kan ju vara intressant i bilsammanhang. Jag råkade ex. ut för några veckor sedan att min nästan nya Volvo V60 inte gick att starta, fick kalla på bärgare. Lågspänningsbatteriet (det är en hybrid, så den har även ett kör batteri på 400V), var urladdat. Någonting i bilen drar tydligen ibland mycket ström när bilen är parkerad. Laddning från 400V system till 12V system sker bara när bilen är igång, eller i samband med laddning av högspänningsbatteriet, i det här fallet hade laddcykeln avslutats, och sedan har 12V batteriet dragits ur på ungefär 1,5 dygn. Något har dragit typ 2A eller mer,
Nu skulle det vara intressant att ibland mäta förbrukningen vid parkerad bil, jag är ju orolig att detta händer ofta, men att jag normalt använder bilen innan den hunnit bli urladdad. Verkstaden hittar inget fel.
Nu skulle det vara intressant att ibland mäta förbrukningen vid parkerad bil, jag är ju orolig att detta händer ofta, men att jag normalt använder bilen innan den hunnit bli urladdad. Verkstaden hittar inget fel.
Ja, precis. Jag tycker den billiga 200A ser ut att ha grövre skänklar - även om det är svårt att se på bild.J jojo123 skrev:
Och bra påpekande om TrueRMS och upplösningen. Med detta för handen också så är det kanske snarare en UT211B som är förstahandsvalet. Den klarar förvisso "bara" 60A men jag kan inte tänka mig att det skulle vara en begränsning för mig på hobbynivå.
Klarar AC/DC, TrueRMS och upplösning på +- 1,5% + 10 på AC. Den ser också ut att ha mindre skänklar.
http://www.uni-trend.com/productsdetail_2001_1112_1112.html
Verkar dock bara gå att beställa från Kina-land om man inte ska göda ELFA, och det är jag inte så sugen på
Redigerat:
Har ett för DC och använt den mot traktorgenerator som bråkade , fick liv i generatorn och testade med att tända upp allt lyse som fanns , då steg amp på tången när det laddaste mer , sen det TrueRMS vet jag inte om man behöver , jag har inte använt detmexitegel skrev:
Det är naturligtvis upp till var och en om man vill ta true RMS. Eftersom det är strömmens effektivärde som är intressant oavsett hur strömmen ser ut. Strömmens effektivärde utvecklar samma effekt över ett givet motstånd som en likström av samma storlek. Instrument utan True RMS försöker istället beräkna detta, mer eller mindre noga. Idag har vi många laster som ”skräpar ner” och fler lär det bli.J jojo123 skrev:
Till det ska även mötnoggranheten räknas in, den är lätt att se. Något som kan generera ännu större mätfel är onoggrannheten, hur instrumentet avrundar mellan olika beräkningar. Det var tyvärr längesen jag räknade på detta men vill minnas att det kunde ha större effekt än den procentsats som anges av tillverkaren. Någon som vet?
Hm, jo det är nog mest bang for the bucks. Det är det där med att söka läckströmmar som kanske motiverar att köpa den sista jag hittade? Men det behovet har jag inte ens funderat på än så jag antar att det inte är så stort.
Moderator
· Stockholm
· 57 802 inlägg
Ja, den billigare ser ju ut att kunna mäta ned mot 1 mA, den dyrare som på alla andra sätt är bättre, klarar bara 10mA.
Om vi tänker oss att man vill ha läckmätningen för att hitta krypströmmar som löser ut en jordfelsbrytare, så vore det ju bättre att kunna se hur stor den är i mA steg, men eftersom det då gäller att se om man har läckström i närheten av 30 mA, eller ingen alls, så tror jag att 10mA duger.
Jag tror att man har med nytta av DC mätningen, visserligen i andra sammanhang än elinstallation. Truerms är trevligt, men jag har mest haft nytta av det i elektroniksammanhang, och då har det gällt att mäta spänning på en komplex signal på väldigt låg nivå.
Om vi tänker oss att man vill ha läckmätningen för att hitta krypströmmar som löser ut en jordfelsbrytare, så vore det ju bättre att kunna se hur stor den är i mA steg, men eftersom det då gäller att se om man har läckström i närheten av 30 mA, eller ingen alls, så tror jag att 10mA duger.
Jag tror att man har med nytta av DC mätningen, visserligen i andra sammanhang än elinstallation. Truerms är trevligt, men jag har mest haft nytta av det i elektroniksammanhang, och då har det gällt att mäta spänning på en komplex signal på väldigt låg nivå.
Kruxet är väl att även med 10mA upplösning på UT210D så är mätnoggrannheten bara 80mA (±2,5%). UT200A har enligt spec istället 5mA (±1,5%) Men om den inte ska användas för läckströmssökning så spelar det ju inte någon roll.
