29 740 läst ·
85 svar
30k läst
85 svar
Köpråd tångamperemeter
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Finns det någon som har ett bra förslag på hur jag enklast ordnar med en utlandsbetalning till den tyska banken.
Jag har ett belopp i EUR samt iban-numret.
Jag provade installera betalo-appen, som min bank föreslår. Men det funkade inte alls. Vet inte vad som går fel.
Jag har ett belopp i EUR samt iban-numret.
Jag provade installera betalo-appen, som min bank föreslår. Men det funkade inte alls. Vet inte vad som går fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Ring bankens support. Rätt länge sedan jag betalade till utlandet. Men kommer ihåg att det var rätt struligt att få alla fält rätt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Vad har du för bank? En utlandsbetalning med iban nummer ska inte vara nå konstigheter alls numera.......Bör dock poängteras att man numera under kundkännedom måste ange de länder man ämnar göra betalningar till.
Nu är jag också ägare av en uni-t UT211B. Verkar vara bra skit det här.
Beställd från samma tyska länk som andra använt här ovan, Pinsonne elektronik.
Jag använde google translate och bad att få momsen struken, angav mitt svenska momsregnummer, så löste säljaren detta utan någon som helst problem.
Nu lägger hon som sköter min bokföring på svensk moms istället - perfekt.
Betalningen skickade jag genom webtjänsten Wise
https://wise.com/
Väldigt enkelt, inte någon större besvärlig kontoregistring eller så. Det var väl ett namn och en epost de ville ha. (något sånt, tänk vad fort jag glömt...)
Betalar i SEK, de betalar ut i EUR. Ingen klockren omräkningsfunktion, jag var tvungen att ange belopp i SEK och då räknades kursen ut till EUR som jag kunde se innan jag gick vidare. Så jag ändrade mitt SEK-belopp några ggr tills det blev ganska nära, säljaren fick några kr i "dricks" till sist.
Sen gick jag vidare till kortbetalning, som skedde med säker metod (Dibs tror jag det var, men med bankid och allt).
Totalt sett ganska smidigt, åtminstone för mig som bara skulle göra en enstaka betalning, skönt att slippa gorma med banken, Svenska banker suger så jävla hårt ...
edit:
Mätsladdarna är lite flimsiga och inte så förtroendeingivande, men det är som regel, även för lite dyrare multimetrar. Man måste typ alltid köpa riktigt bra sådana separat om man önskar top notch.
Beställd från samma tyska länk som andra använt här ovan, Pinsonne elektronik.
Jag använde google translate och bad att få momsen struken, angav mitt svenska momsregnummer, så löste säljaren detta utan någon som helst problem.
Nu lägger hon som sköter min bokföring på svensk moms istället - perfekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betalningen skickade jag genom webtjänsten Wise
https://wise.com/
Väldigt enkelt, inte någon större besvärlig kontoregistring eller så. Det var väl ett namn och en epost de ville ha. (något sånt, tänk vad fort jag glömt...)
Betalar i SEK, de betalar ut i EUR. Ingen klockren omräkningsfunktion, jag var tvungen att ange belopp i SEK och då räknades kursen ut till EUR som jag kunde se innan jag gick vidare. Så jag ändrade mitt SEK-belopp några ggr tills det blev ganska nära, säljaren fick några kr i "dricks" till sist.
Sen gick jag vidare till kortbetalning, som skedde med säker metod (Dibs tror jag det var, men med bankid och allt).
Totalt sett ganska smidigt, åtminstone för mig som bara skulle göra en enstaka betalning, skönt att slippa gorma med banken, Svenska banker suger så jävla hårt ...
edit:
Mätsladdarna är lite flimsiga och inte så förtroendeingivande, men det är som regel, även för lite dyrare multimetrar. Man måste typ alltid köpa riktigt bra sådana separat om man önskar top notch.
Redigerat:
Har inte läst hela tråden men behöver en prisvärd amperemeter som kan mäta små DC-strömmar i båt. Alltså inte så grova kablar och små strömmar.. Dessutom vill jag kunna mäta strömmar inom mina litiumbatterier alltså mellan celler på 3V
ClasOhlson har en UT203R som ska klara ner till 40 mA vid DC för 500 kr.
Hittar inget bra pris på UT211B som ni tipsat om, men antar att den är dubbelt så dyr.
ClasOhlson har en UT203R som ska klara ner till 40 mA vid DC för 500 kr.
Hittar inget bra pris på UT211B som ni tipsat om, men antar att den är dubbelt så dyr.
Japp, ungefär dubbelt så dyr.
Men mäter väldigt låga strömmar. ACA har upplösningen 0,1mA, jag kommer inte ihåg ifall DCA hade samma låga upplösning.
Glöm inte att praktiskt användbart nedre mätområde hos multimetrar och andra liknande sådana här mätinstrument är typ alltid minst 10 ggr högre.
Man kan strunta i sista siffran i displayen, den försvinner i tolerans och mätosäkerhet.
Men mäter väldigt låga strömmar. ACA har upplösningen 0,1mA, jag kommer inte ihåg ifall DCA hade samma låga upplösning.
Glöm inte att praktiskt användbart nedre mätområde hos multimetrar och andra liknande sådana här mätinstrument är typ alltid minst 10 ggr högre.
Man kan strunta i sista siffran i displayen, den försvinner i tolerans och mätosäkerhet.
Hade en sån hemma…Började visa fel vid mätning av Volt….Sen tvärdog den 😑mexitegel skrev:
Har länge funderat på att skaffa en tångamperemeter och nu är det nog dax att göra slag i saken.
Tidigare goda erfarenheter av UNI-T som ligger i vettig prisnivå för mitt användande gör att det ligger nära till hands nu också.
Har kikat på UT210D, [länk] som verkar liten och smidig.
alternativet är UT200A som är billigare, [länk] men den verkar större.
Vad tror ni är vettigt?
Min pålitligaste tångmultimeter är en Kaise SK7711 som jag fick 1989 på Elavdelningen på bruket jag jobbade på 🤗
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

