Vi har fått problem med att jordfelsbrytaren löser ut. Till en början trodde vi det var avfallspumpen men efter att den blivit bytt av kommunen och jfb kopplades bort from den har problemet fortsatt.

Oftast löser jfb när vi spolar vatten, kallt eller varmt spelar ingen roll, men det bör gå en 3-4 liter innan det sker.

Jfb kan även lösa ut annars också men det härleder jag mer till läckström och mer då generellt till olika säkringar. Jag är ingen elektriker så det behöver inte alls svara så som jag tänker.

Vi har en jfb idag men ska få installerat en till för att se vilken slinga (2 centraler bredvid varandra)

Vi har haft problem med detta i 1,5 vecka och jag håller på att bli tokig.

Vi har bott i huset i 2 mån och har inte haft några problem alls. Elektriker har bytt några vägguttag och en laddbox har blivit installerad via en annan elcentral som jag kan koppla bort och utesluta.

Har ni några tips och idéer om vad boven i dramat kan vara?

Kommunalt vatten eller egen brunn?

Spelar det någon roll vilken kran som används?

madnoff madnoff skrev:
Jfb kan även lösa ut annars också men det härleder jag mer till läckström och mer då generellt till olika säkringar. Jag är ingen elektriker så det behöver inte alls svara så som jag tänker.
Det är INTE normalt att jfb löser ut överhuvudtaget. Du har normalt sett inga läckströmmar i ett hus som kommer ens i närheten av att lösa ut jordfelsbrytare.

Man kan ganska enkelt felsöka. Om du är bekväm med att öppna elcentralen och använda enkla mätinstrument så kan du få vägledning här. Principen är att mäta resistans mellan skyddsjord och neutraledaren i centralen, med jordfelsbrytaren avslagen. Det skall då vara oändligt stor resistans.