Vi har fått problem med att jordfelsbrytaren löser ut. Till en början trodde vi det var avfallspumpen men efter att den blivit bytt av kommunen och jfb kopplades bort from den har problemet fortsatt.

Oftast löser jfb när vi spolar vatten, kallt eller varmt spelar ingen roll, men det bör gå en 3-4 liter innan det sker.

Jfb kan även lösa ut annars också men det härleder jag mer till läckström och mer då generellt till olika säkringar. Jag är ingen elektriker så det behöver inte alls svara så som jag tänker.

Vi har en jfb idag men ska få installerat en till för att se vilken slinga (2 centraler bredvid varandra)

Vi har haft problem med detta i 1,5 vecka och jag håller på att bli tokig.

Vi har bott i huset i 2 mån och har inte haft några problem alls. Elektriker har bytt några vägguttag och en laddbox har blivit installerad via en annan elcentral som jag kan koppla bort och utesluta.

Har ni några tips och idéer om vad boven i dramat kan vara?

Kommunalt vatten eller egen brunn?

Spelar det någon roll vilken kran som används?

madnoff madnoff skrev:
Jfb kan även lösa ut annars också men det härleder jag mer till läckström och mer då generellt till olika säkringar. Jag är ingen elektriker så det behöver inte alls svara så som jag tänker.
Det är INTE normalt att jfb löser ut överhuvudtaget. Du har normalt sett inga läckströmmar i ett hus som kommer ens i närheten av att lösa ut jordfelsbrytare.

Man kan ganska enkelt felsöka. Om du är bekväm med att öppna elcentralen och använda enkla mätinstrument så kan du få vägledning här. Principen är att mäta resistans mellan skyddsjord och neutraledaren i centralen, med jordfelsbrytaren avslagen. Det skall då vara oändligt stor resistans.

Den här typen av fel är ofta sådana att det inte är direkt metallisk kontakt vid felstället. Då behöver man mäåta med en isolationsprovare (ca 1000 kr på Kjell o company). Den använder 500 - 1000V mätspänning, till skillnad från vanlig resistansmätning där instrumentet mäter med typ 5V. Men man kan börja med en enkel resistansmätning.

Det där med att spola vatten, har du någon vattenpump, eller kommunalt vatten?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du inte egen vattenpump skulle jag misstänka varmvattenberedaren (även om det inte är helt logiskt med att det även händer med kallvatten)...

• Gilla
Noodels och 1 till
  • Laddar…
P
vagabonerande strömmar

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Kommunalt vatten eller egen brunn?

Spelar det någon roll vilken kran som används?
Kommunalt vatten och det spelar ingen roll vilken kran som används…

• Gilla
Noodels
  • Laddar…
Hmm, mät mellan jord och vattenledningar lite här och där.
Undrar om det kan vara lämpligt att jorda dem på några ställen.

H hempularen skrev:
Det är INTE normalt att jfb löser ut överhuvudtaget. Du har normalt sett inga läckströmmar i ett hus som kommer ens i närheten av att lösa ut jordfelsbrytare.

Man kan ganska enkelt felsöka. Om du är bekväm med att öppna elcentralen och använda enkla mätinstrument så kan du få vägledning här. Principen är att mäta resistans mellan skyddsjord och neutraledaren i centralen, med jordfelsbrytaren avslagen. Det skall då vara oändligt stor resistans.

Den här typen av fel är ofta sådana att det inte är direkt metallisk kontakt vid felstället. Då behöver man mäåta med en isolationsprovare (ca 1000 kr på Kjell o company). Den använder 500 - 1000V mätspänning, till skillnad från vanlig resistansmätning där instrumentet mäter med typ 5V. Men man kan börja med en enkel resistansmätning.

Det där med att spola vatten, har du någon vattenpump, eller kommunalt vatten?
Tack, jag vet den ska INTE lösa…pust..

Ska åka och handla en isolationsprovare i em för att se vad jag får för resultat.

Kommunalt avlopp sedan 4 år tillbaka och självtryck

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hmm, mät mellan jord och vattenledningar lite här och där.
Undrar om det kan vara lämpligt att jorda dem på några ställen.
Ok tack, ett litet förtydligande. Jag kramade upp vatten i badkaret och lät bottenproppen sitta i och då går inte jfb. Den går bara när vattnet rinner ut i avloppet (där pumpen inte är kopplad till jfb…)

• Gilla
Noodels och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
vagabonerande strömmar
Har du varit med om det förr men mitt problem?

Jag letar med ljus och lykta efter lösning…

• Gilla
Noodels
  • Laddar…
madnoff madnoff skrev:
Ok tack, ett litet förtydligande. Jag kramade upp vatten i badkaret och lät bottenproppen sitta i och då går inte jfb. Den går bara när vattnet rinner ut i avloppet (där pumpen inte är kopplad till jfb…)
Låter som att nollan till pumpen ligger via JFBn

P
madnoff madnoff skrev:
Har du varit med om det förr men mitt problem?

Jag letar med ljus och lykta efter lösning…
Om inte huset är jordat och inkommande vatten så får du detta vagabonerande strömmar

• Gilla
Lassebo
  • Laddar…
Har du någon värmekabel i avloppet?

Demmpa Demmpa skrev:
Låter som att nollan till pumpen ligger via JFBn
Trots att elektrikern säger att han kopplade förbi pumpen från jfb?

madnoff madnoff skrev:
Spännande!

Har du måntro gjutjärns-avloppsrör och sedan en skruv genom en ledare och rör?

Steg 1 jag skulle göra om jag var dig är att fylla upp badkaret rejält.
Stäng av alla gruppsäkringar och dra ur proppen.
Slå sedan på säkring efter säkring tills dess att jordfelsbrytaren slår ifrån.
Slå av den igen, återställ jordfelsbrytaren och slå på resten för att säkerställa att det bara är en som strular.

När du väl har gjort det, kolla vad den går till så kan vi försöka assistera dig vidare.

• Gilla
Noodels och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.