Byggahus.se
H
Ingen kommentar till det, använder alltid skruvförband och då vet jag att det håller i alla väder, gillar inte stickin kontakter fast det verkar som den är nya trenden i inkoppligssammanhang,, kanske på gott ( arbetstid ) och ont ( dålig kontakt )
 
Köper alltid dosor utan inbyggd plint och använder sedan Wago eller Hellerman med antal "hål" efter behov. Då et jag att jag får en koppling som fungerar säkert "i alla tider".
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 6 till
  • Laddar…
Fjäderklämmor är ju normalt säkrare än skruvförband. Lättare att göra rätt, ingen risk att skruven kryper med tiden och mindre risk att skada kardeler.

Med det sagt så lyckades en elektriker med att inte stoppa in en ledare i en wago hemma hos mig. Den hade bara nypt i spetsen av en EK och hade hoppat ur efter en tid. Hade det varit hög last på den ledaren hade det kunnat sluta illa. Slentrian är kvalitetens fiende, även för proffs.
 
Tack för alla svar. Det gäller helt enkelt att välja rätt metod och att göra det rätt.
 
bortek bortek skrev:
Hej

Vad tycker ni om kontakter som kommer med Scheniders Eljo kopplingsdosa? Jämfört med Wago så känns det att Eljo har mindre kontaktytan än Wago.


[bild]


[länk]
Kasta dem och använd Wago 221
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.