Hej!
Lyckades knäcka loss USB-micro laddaren från min LED lampa.
Går inte att rädda själva USB-micro honan men tog den medföljande micro-usb kabeln och klippte. Det fanns två färger i den RÖD-VIT.
Frågan är vart eller om jag kan löda fast dessa direkt i kortet så får jag en laddare jag kan använda direkt i USB laddarne.
Går inte att rädda själva USB-micro honan men tog den medföljande micro-usb kabeln och klippte. Det fanns två färger i den RÖD-VIT.
Frågan är vart eller om jag kan löda fast dessa direkt i kortet så får jag en laddare jag kan använda direkt i USB laddarne.
Usb-pinout,
https://en.m.wikipedia.org/wiki/USB_hardware
https://en.m.wikipedia.org/wiki/USB_hardware
Demmpa skrev:
Tack! så långt är jag med dock.Demmpa skrev:
Men jag har dessvärre inte de verktygen för att återställa kontakten som den ser ut. Den verkar även, enligt bild, har förstört en del av anslutningarna.
Min tanke med tråden var att om det går att göra en "fullösning" istället genom att löda fast kabeln (där jag klippt av micro usb hanen) direkt i kortet på lämpligt sätt. Här går jag bet...
Stoppa kabeln i en USB-laddare (nätadapter USB), se till att kablarna inte tar i varandra, ta och mät likspänning (DC) med din multimeter mellan kablarna, när den visar postitiv spänning på 5V så vet du att röd mätprob befinner sig på positiv sida och svart på negativ sida. Nu ska du lokalisera vilken som är jord på kretskortet, du ser att det finns en jordsymbol på kretskortet, summra mellan lokaliserad jord på kretskortet och anslutningspunkten för honkontakten, den av punkterna som har lägst Ohm-tal är då jord. Till den punkten vill du löda fast negativ och till den andra positiv.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ser inte hela honan, men det SER inte helt hopplöst ut...har lött tillbaka kontakter i värre skick.Hybenos skrev:Hej!
Har du slitet loss poler så spåra dom bakåt på kortet, skrapa bort ytskyddet försiktigt, och löd/dra nya därifrån till polerna på connectorn.
Har du slitet bort själva connectorn fullständigt så löd fast den så gott det går, testa funktion, sen limpistola fast den försiktigt.
Om du vill ha ordinarie funktion igen alltså
Produkter som diskuteras: "limpistola"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Det sitter ju ett vanligt gammalt USB2 uttag på kortet också.Hybenos skrev:Hej!
Kan du inte abvända det istället? Eller är det uttaget till för nåt annat?
Kan du löda till de yttersta av de fem punkterna där kontakten suttit? Annars följ ledningsbanorna på kortet visuellt (eller med mätning om det inte syns). Kommer du till en punkt som du kan löda på? Om inte får du försiktigt skrapa fram en bana att löda till.
Det är till att ladda andra enheter dvs en powerbank funktion. Men kanske går att vända den funktionen?Dan1891 skrev:
Tack för alla svar. Men som sagt att få tillbaka honan blir i min värld omöjligt. Jag har lödpenna och vissa verktyg. Man kan kalla alla dessa för "trubbiga" verktyg så förstår ni vilken typ.
Tanken var som sagt att lista ut vart jag kan löda in den vita och röda kabeln som i sig inte heller stämmer i färgen då vit betyder data enligt schema. I min värld borde det vara vit och svart.
Kan se om det går att skrapa fram några banor. Den är ändå kaputt på sitt sätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden