Hej
Har köpt en gammal symaskin och givetvis klabbar det mesta när man ska få sådana här skrällen att fungera. Idag skulle jag koppla in den och givetvis har jag glömt bort att det ej går
Det är en gammal hederlig Husqvarna symaskin. Den är vad jag kan se dubbelisolerad så då ska man ej jorda den i chassit och byta till jordad sladd. Vad är bästa alternativet att göra?
Jag köpte en ojordad stickpropp, men den gick inte heller in i 230-uttaget här hemma
Har köpt en gammal symaskin och givetvis klabbar det mesta när man ska få sådana här skrällen att fungera. Idag skulle jag koppla in den och givetvis har jag glömt bort att det ej går
Det är en gammal hederlig Husqvarna symaskin. Den är vad jag kan se dubbelisolerad så då ska man ej jorda den i chassit och byta till jordad sladd. Vad är bästa alternativet att göra?
Jag köpte en ojordad stickpropp, men den gick inte heller in i 230-uttaget här hemma
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Den är inte dubbelisolerad utan bara ojordad. De flesta skulle nog säga att du ska kassera den..........Det enklaste för att kunna använda den är nog att köpa ett sladdställ för nån lampa och gjuten platt europaplugg. Då motsvarar det ju det som satt där iallafall. Att börja bygga in jord i nåt ojordat är nog värre så länge man inte är hundra på att hela maskinen blir jordad vilket kanske inte ens är möjligt.
Den är ju Fi-märkt och dubbelkvadrat, så när den var ny betraktades den som "dubbelisolerad".
Gör en bedömning, svårt på bild...
Gör en bedömning, svårt på bild...
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ja jag ser nu att det är en liten symbol för dubbelisolerad. Den var så liten så man tänkte inte ens på den.......
Det är du inte ensam om, jag har vid ett flertal tillfällen tagit strid mot dom som (felaktigt) har hävdat att det avsåg Finland.
Problemet kan vara uttaget som man stoppar in i maskinen, vore det min skulle jag sätta på en jordad stickpropp med jorden oansluten eller om jag orkade skaffa en " jordad" stickpropp utan jordbleck typ sådan som brukar sitta på tex dammsugare.
Problemet kan vara uttaget som man stoppar in i maskinen, vore det min skulle jag sätta på en jordad stickpropp med jorden oansluten eller om jag orkade skaffa en " jordad" stickpropp utan jordbleck typ sådan som brukar sitta på tex dammsugare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Men symaskinen går garanterat att skruva isär för byte av anslutningssladden. Då kan ett färdigt sladdställ med Eurokontakt användas.
Det formellt korrekta torde vara att byta anslutningssladden till en med en europropp men jag skulle nöja mig med att byta till en stickpropp av jordad modell. Den gröna sladden som matchar symaskinen är ju för härlig, aldrig sett en sådan sladd tidigare!
En sådan gammal symaskin skall renoveras med omsorg, tex med en tidstypisk textilkabel , kanske en grön?
https://www.hornbach.se/s/textilkabel
Och platt svart platt eu-plugg från Elbutik som tar rund kabel (H03VV-F)?
https://www.elbutik.se/product.html...XQYbtANGrfubBgTb7x9DxtpLx0SI5z0waAkbvEALw_wcB
https://www.hornbach.se/s/textilkabel
Och platt svart platt eu-plugg från Elbutik som tar rund kabel (H03VV-F)?
https://www.elbutik.se/product.html...XQYbtANGrfubBgTb7x9DxtpLx0SI5z0waAkbvEALw_wcB
En sådan har jag. Använde den bara för några dagar sedan. Du måste smörja den med jämna mellanrum och fick du med den utmärkta instruktionsboken lär du dig allt om de olika sömmar man kan trolla fram genom att byta spolar. Den har bland annat både trestegszigzag samt ultrarapid. Har du inte boken kan jag plåta det nödvändigaste såsom smörjställen men kom ihåg att det krävs bare en enstaka droppe.
Kontakten fixade jag till med en slipmaskin så att den skulle passa i ett jordat eluttag
.
Minnie
Kontakten fixade jag till med en slipmaskin så att den skulle passa i ett jordat eluttag
Minnie
Ja, så fulfixade man ju förr, slipa/knipsa upp 2 spår i kontakten så den passar i jordade uttag.Minnie Mesola skrev:
En sådan har jag. Använde den bara för några dagar sedan. Du måste smörja den med jämna mellanrum och fick du med den utmärkta instruktionsboken lär du dig allt om de olika sömmar man kan trolla fram genom att byta spolar. Den har bland annat både trestegszigzag samt ultrarapid. Har du inte boken kan jag plåta det nödvändigaste såsom smörjställen men kom ihåg att det krävs bare en enstaka droppe.
Kontakten fixade jag till med en slipmaskin så att den skulle passa i ett jordat eluttag.
Minnie
I detta fall torde det vara OK, blir väl samma sak som att byta till europlugg.