Jag håller på att byta ut ett gammalt vägguttag som det inte längre finns kontakter till och anslutningen är över 3 trådar (svart, blå, grön) + jord (gröngul) och inte de normala 2 + jord (se bild).
Vad är det för slags anslutning och hur kopplar jag om jag vill sätta en dosa med vanliga 2 hål?
Vad är det för slags anslutning och hur kopplar jag om jag vill sätta en dosa med vanliga 2 hål?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en jordad kronkontakt. Det finns inget motsvarande i dag. Man får antingen är a dubbla DCL kotakter eller skippa en tändtråd.
Bästa svaret
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Som daniel skriver: Det där är inte ett vägguttag utan ett lamputtag - kronkontakt - som inte finns en modern ersättare för.
Du har jord (grön gul), tändtrådar (Grön samt svart), samt en nolla (blå) - OM färgerna är som dom ska (detta bör man förstås alltid kolla) - tändtrådarna går troligen till en strömbrytare med två olika knappar ngn stans?
Du har jord (grön gul), tändtrådar (Grön samt svart), samt en nolla (blå) - OM färgerna är som dom ska (detta bör man förstås alltid kolla) - tändtrådarna går troligen till en strömbrytare med två olika knappar ngn stans?
Redigerat:
Du menar brytare inte lampkontakt va?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Lamputtaget har två tändningar. Dvs du kan ha en lampa som tänds i två steg.
Enklast är att skita i en av tändningarna och bara köra ett lamputtag. Problemet löst!
Kablarna du har borde vara jord+nolla+tändtråd 1+tändtråd 2. Blå borde vara nolla och gulgrön jord. Men jag tänker inte lova att det är så!
Enklast är att skita i en av tändningarna och bara köra ett lamputtag. Problemet löst!
Kablarna du har borde vara jord+nolla+tändtråd 1+tändtråd 2. Blå borde vara nolla och gulgrön jord. Men jag tänker inte lova att det är så!
Klicka här för att svara