Hej.

Min svärmor fick för ett par år sedan en off grid lösning med solpaneler och batterier installerade i sin koloni. 8 solpanelers installerades på taket. I ett skjul installerades en laddningsregulator som ger ut 48vdc. Till denna kopplades 4st 12v batterier i serie. På samma anslutningar kopplade man in en pure sine inverter 48/240v. Om man tittar på själva installationen så ser man att detta inte är utfört fackmannamässigt.

Hittills har jag hjälp henne att byta regulator och batterier då regulatorn brann upp och batterierna var för små. Nu sist det åskade verkar invertern har gett upp och jag letar nu efter en ny som kan ersätta denna. Den är på 4kw och vi har kommit fram till att det borde räcka med 2,5-3kw.

Befintlig inverter är av no name kina fabrikat. Jag öppnade den och där inne sitter lite elektronik och en gigantisk trafo. Hela pjäsen väger säkert 25-30kg.

Vi skulle vilja ersätta den rakt av men de hybridväxelriktare jag tittat på verkar inte behöva en laddningsregulator utan man delar upp laddning av batteri när elen från solcellerna inte förbrukas i anläggningen. Vissa kräver även konstant 230 vac. Så vill vi alltså inte ha det. Jag har även tittat på en enkelt växelriktare 48/230v men då blir det problem med laddningsregulatorn då jag läste att man inte ska koppla in batteriladdare till batteriet när regulatorn är inkopplad. Kan detta stämma?

Kan någon snälla förklara vad det är jag behöver? Jag har elutbildning men har aldrig arbetat med solcellsanläggningar.

* Det där ser inte ut som en av Victrons smarta solcellsregulatorer?
* Har du 230 volt via elnätet eller inte? Förstår inte frågan om batteriladdare.

Annars antar jag att Phoenix 48/1200 är ett bra alternativ. Men kanske för klent?
Annars är ju en Multiplus antagligen rätt väg att gå, men då är det inte gratis.

Varför behöver hon 230VAC? Driver hon lampor? Den där svarta burken är ju absurt stor.

Om jag byggde ett offgrid-system så skulle jag köra på 24 VDC med billiga båt och husvagnsgrejer. Är ju "off grid" alltid på en båt.

• Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
* Har du 230 volt via elnätet eller inte? Förstår inte frågan om batteriladdare.

Annars antar jag att Phoenix 48/1200 är ett bra alternativ. Men kanske för klent?
Annars är ju en Multiplus antagligen rätt väg att gå, men då är det inte gratis.
Hej
J Jernhand skrev:

jo,

Om regulatorn är smart eller inte vet jag ej. Men den laddar batterierna som i sin tur driver omvandlaren. Det finns inget 230V att tillgå. Då jag anser att laddningsregulatorn är en batteriladdare antar jag att man kan se den som en slags batteriladdare och på omvandlaren jag hittade stod det utförligen att man inte skulle ha en batteriladdare inkopplad på 48V ingången samtidigt som omvandlaren användes.

Tanken är ju kanske att använda en hybridväxelriktare men där tar mina kunskaper om solceller slut. Kanske behövs batterierna kopplas om till 12 eller 24 volt system?

B BSOD skrev:
Growatt är ett populärt lågprisalternativ för offgrid.
[länk]

Finns även victron som har bra rykte (men högre prislapp). Ser nästan ut som du har victron redan?
[länk]
B BSOD skrev:
Growatt är ett populärt lågprisalternativ för offgrid.
[länk]

Finns även victron som har bra rykte (men högre prislapp). Ser nästan ut som du har victron redan?
[länk]
Growatt verkar najs men just den modellen du skickade verkar inte ha funktion för batteri backup? Då tappar man ju lite av mångsidigheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.