Hej .
Vi har en stolpe ute på gården, nu har den slutat fungera .

Jag har kollat lampa . .hel .
Jag har kollat glassäkringen i transformatorn . .hel .

Men . .med penna ser jag att det går in ström från vägguttag men det går inte ut ström ? 🤨

Byta transformatorn ?

Tacksam för svar 👋

Mvh Börje70

• Öppen elektrisk kapsling med komponenter, kablar, utanpåliggande rör, schedule med data, på en vägg inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart transformatorlåda, märkt "TUVASSONS," med tekniska specifikationer, monterad på vägg intill rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur slutar en stolpe att fungera?

Det där ser inte roligt ut, om det verkligen är så svart som det ser ut är trafon helt förstörd och måste bytas ut.

• Gilla
Börje 70
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det där ser inte roligt ut, om det verkligen är så svart som det ser ut är trafon helt förstörd och måste bytas ut.
D Daniel 109 skrev:
Hur slutar en stolpe att fungera?
Nja. .det var så att lampan i den slocknade !!

Den är så svart som på bilden .

Vad köper jag för en ny istället?,

Den ska vara svart. Den är ingjuten i en svart gjutmassa.

Jag förutsätter att du inte mätt någon ström fast du skriver det. Vad har du kollat? Mätt spänningen på transformatorn?

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Vad för modell köper jag som är lämplig istället??

E elmont skrev:
Jag tror det är gjutmassa men det är bara en gissning.

• Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Du har all information som behövs på locket. Trafon ska vara 150VA samt 24 Volt den kan även vara lite större tex 200VA.
Men eftersom den blivit överbelastad så bör du felsöka anläggningen innan du byter trafo

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Effekten ska klara aktuell last. Den behöver inte vara 150VA bara för att den nuvarande transformatorn klarar det. Du vet inte att det handlar om överlast.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat glasrörssäkringen visuellt eller med instrument?

• Gilla
Börje 70
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den ska vara svart. Den är ingjuten i en svart gjutmassa.

Jag förutsätter att du inte mätt någon ström fast du skriver det. Vad har du kollat? Mätt spänningen på transformatorn?
Ok svart är bra , nej jag har inte mätt någon ström . .jag har använt en penna så jag ser om det "finns" ström .

Du råder till att mäta . .men det indikerar inte på någon ström ut med pennan skall det vara så ?

Vet inte hur länge transformatorn suttit här .

D Daniel 109 skrev:
Effekten ska klara aktuell last. Den behöver inte vara 150VA bara för att den nuvarande transformatorn klarar det. Du vet inte att det handlar om överlast.
Nej vet inte .

B Börje 70 skrev:
Ok svart är bra , nej jag har inte mätt någon ström . .jag har använt en penna så jag ser om det "finns" ström .

Du råder till att mäta . .men det indikerar inte på någon ström ut med pennan skall det vara så ?

Vet inte hur länge transformatorn suttit här .
Du kan inte kontrollera sekundärsidan med en beröringsfri testpenna, för det behöver du en spänningsprovare eller multimeter.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Nej, det har du inte. Dessa ”testpennor” regerar på spänning. De har ingen aning om strömmen. De reagerar dessutom på spänningsfält i förhållande till dig.

Du behöver mäta spänningen på riktigt. Har du spänning in? Har du spänning ut?

Edit: Nu kom det in svar mellan och med det nya systemet är det hopplöst att klippa in citat snyggt. Men svaret var ämnat till inlägg 11

• Gilla
Börje 70
  • Laddar…
M Millox skrev:
Har du kollat glasrörssäkringen visuellt eller med instrument?
Jag bytte säkringen. .så jag skulle vara säker på det 😟

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.