Hej!
I ett av garagen har uttagen har svårt att sitta fast mot vägg
Några idéer hur dessa kan fästas på ett stadigt sätt?
En väggmonterad, smutsig strömbrytare med en röd underdel, vit överdel och en svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rostig, upphängd box med kablar intill en röd detalj, troligen industriell eller mekanisk installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Längre å grövre skruv
 
Eftersom pluggen sitter kvar så är skruven för kort.
Skruvens längd ska vara pluggens längd + det som ska skruvas fast + ca 10 mm.

Grovleken på skruven ska matcha det som ska skruvas fast.

Pluggens storlet ska matcha skruvens grovlek.
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om det är lättbetong kan det krävas rejäla plugg också. Fischer GB8 eller Tox Ytox sitter som berget.

Utöver det så har Demmpa rätt angående skruvarna.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
Tack för alla tips!
Sökte och hittade t.ex. Fischer GB8 (tror inte vanlig plugg kommer att fungera)
https://www.proffsmagasinet.se/mask...-lattbetongplugg-av-nylon-gb8-25-pack-3009372
(Ganska dyra - men är de bra - Helt OK!)
Funderade vilka skruv som ska passa.
Har inte koll på diametern i uttagen, men skulle gissa på 5mm.
I informationen till pluggen står det .: Nödvändig skruvlängd är: Plugglängden + montagetjocklek + 1x skruvdiameter.
Längden är bara att mäta, men fungerar 5mm till Fischer GB8?
Skruven bör väl inte ha självborrande spets?

3-Fas uttaget utsätts för större kraft när handsken ska tryckas in och "ruckas" ut.

Funderar om inte det skulle bli ännu bättre med en plywood bakom uttagen.
Enkeluttaget ska bytas mot ett dubbeluttag.
Borde en plywood på 4mm x 300mm x 400mm räcka? eller bör den vara tjockare och kan vara mindre?
Det ger möjlighet att förankra plywooden med tjockare skruv?
Dyr plugg närmast uttagen och billigare (ex. röd plugg) längst ut.

Hur skulle det bli?
 
Skruven ska INTE ha borrspets, tanken är ju att skruven ska pressa pluggen mot sidan, borrar man sönder pluggen så försvinner stor del av hållfastheten. Pluggen blir ju trängre dess djupare skruven går.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Plywood (eller motsv. beroende på applikation) och grövre skruv funkar bra, brukar själv använda det då jag råkar ut för Siporex ofta i jobbet.
Oftast använder jag då lättbetongskruv som inte behöver plugg eller ens förborrning.
 
  • Gilla
Albireo
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Plywood (eller motsv. beroende på applikation) och grövre skruv funkar bra, brukar själv använda det då jag råkar ut för Siporex ofta i jobbet.
Oftast använder jag då lättbetongskruv som inte behöver plugg eller ens förborrning.
Räcker 4mm plywood eller bör man ha minst dubbla tjockleken för att det ska bli stadigt?
Bör "plattan" vara betydligt större än uttagen?
Använder du då många lättbetongskruv på plattan?
(de var heller inte så billiga - men slipper man plugg är det enkelt att applicera.)
Spelar märke / modell någon roll?
 
A Albireo skrev:
Räcker 4mm plywood eller bör man ha minst dubbla tjockleken för att det ska bli stadigt?
Bör "plattan" vara betydligt större än uttagen?
Använder du då många lättbetongskruv på plattan?
(de var heller inte så billiga - men slipper man plugg är det enkelt att applicera.)
Spelar märke / modell någon roll?
Du bör nog 3-4 dubbla det.
 
A Albireo skrev:
Räcker 4mm plywood eller bör man ha minst dubbla tjockleken för att det ska bli stadigt?
Bör "plattan" vara betydligt större än uttagen?
Använder du då många lättbetongskruv på plattan?
(de var heller inte så billiga - men slipper man plugg är det enkelt att applicera.)
Spelar märke / modell någon roll?
Nej, 4mm är för klent, minst typ 12-15mm för stadga och att du ska något att dra träskruven i.
Storlek platta? Så att prylarna får plats plus skruvhålen i hörnen.
4 st brukar bli bra.
Märke brukar inte spela så stor roll bara det är något av kvalité Typ VSB, Sormat m.fl.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.