Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag funderar lite på kabeldragningen för att koppla in lampor... Jag har gjutit fundament för lamporna och min första tanke var att lägga IP68 kopplingsboxar nedgrävda (med gjutharts) och kabeln från lampan ansluten inne i boxen.
Nu funderar jag dock istället på om betongfundamentet kan agera "kopplingsbox"?
Lampan ansluter "tätt" mot fundamentet så skulle säga att det motsvarar IP44 men fundamentet är bara skruvat i underlaget så där är det inte tätt, men skulle klassa det som "spoltätt" eftersom det inte kan komma in vatten från strålen, men någon droppen kan ju tränga in...
Jag har inte lyckats hitta en kopplingsbox som går in i betongklumpen (mått ca. 7x7 cm) vilket ju kanske vore idealet med tanke på att jag vill kunna koppla loss lampan om den skulle få något fel framöver...
Kablarna kommer att komma in underifrån i betongfundamentet (genom betongplattan under)
Om du använder en skarvdosa av den här typen https://www.elbutik.se/product.html/raytech-super-clik-gelskarv så kan du öppna skarven senare om du behöver/vill.
Ps
Det finns lite billigare fabrikat men du får leta själv 😉
Ps
Det finns lite billigare fabrikat men du får leta själv 😉
Gjut nya tunnare fundamentanders07 skrev:
[bild][bild]
Jag funderar lite på kabeldragningen för att koppla in lampor... Jag har gjutit fundament för lamporna och min första tanke var att lägga IP68 kopplingsboxar nedgrävda (med gjutharts) och kabeln från lampan ansluten inne i boxen.
Nu funderar jag dock istället på om betongfundamentet kan agera "kopplingsbox"?
Lampan ansluter "tätt" mot fundamentet så skulle säga att det motsvarar IP44 men fundamentet är bara skruvat i underlaget så där är det inte tätt, men skulle klassa det som "spoltätt" eftersom det inte kan komma in vatten från strålen, men någon droppen kan ju tränga in...
Jag har inte lyckats hitta en kopplingsbox som går in i betongklumpen (mått ca. 7x7 cm) vilket ju kanske vore idealet med tanke på att jag vill kunna koppla loss lampan om den skulle få något fel framöver...
Kablarna kommer att komma in underifrån i betongfundamentet (genom betongplattan under)
Ja du kan använda betongfundamentet som kopplingsbox. Är det godkänt? Nä, det är det inte.
Det godkända är ju att sätta en kopplingsdosa. Eller att skarva kablarna på godkänt sätt.
Om du skiter i reglerna och gör det ändå så se till att den är dränerad. Dvs att inträngande vatten kan rinna undan.
Det godkända är ju att sätta en kopplingsdosa. Eller att skarva kablarna på godkänt sätt.
Om du skiter i reglerna och gör det ändå så se till att den är dränerad. Dvs att inträngande vatten kan rinna undan.
Finns inget som heter "godkänt" i strikt juridisk mening. Det är upp till den som gör en installation att bedöma och ansvara för att en installation är säker. Följer man svensk standard så har någon annan tänkt och bedömt saker och då behöver man inte göra det själv. Så när du säger "godkänt" menar du egentligen "standardmässigt".N Ntek skrev:
Du kan ju fjanta till det hur mycket du vill. Dvs du försöker nörda ner dig på ett praktiskt problem. Jag anser att det inte är godkänt egentligen eftersom det inte är en del av själva armaturen. Dvs inte ett egentligt kopplingsutrymme. Men jag anser inte heller att det är farligt att använda det som ett kopplingsutrymme så som det presenteras. Du kan ju göra din bedömning så är det bra så.O Oldfart skrev:Finns inget som heter "godkänt" i strikt juridisk mening. Det är upp till den som gör en installation att bedöma och ansvara för att en installation är säker. Följer man svensk standard så har någon annan tänkt och bedömt saker och då behöver man inte göra det själv. Så när du säger "godkänt" menar du egentligen "standardmässigt".
Klicka här för att svara
