Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja det stämmer. Dock anses kraftelektronik inte utgöra en galvanisk isolering. En härdsmälta i den så kan de bli ledande. Jag vet inte hur alla tillverkare löser det (alla gör det inte utan kräver en JFB istället), men en transformator är enda lösning vad jag kan se. Om den placeras i något mellanled där man har högfrekvent spänning så kan transformatorn göras fysiskt liten o
3 svar · 1,1k läst
·
H
hempularen: [citat] Men detta tolkar jag som att om säkringen är till, så löser jordfelsbrytaren OCH säkring ut eller? I så fall har du ett fel på gruppen.
20 svar · 2,6k läst
·
J
Josth: Hittade också det här på elektronikforumet angående 1-fas drift av 3-fas motor: "Kondensatorns storlek bör vara cirka 75 mikrofarad per kW motoreffekt. För att veta exakt storlek på kondensatorn måste motorn provköras under fullbelastning medan strömmen i de tre lindningarna kontrollmäts. strömmens storlek får inte variera med mer än cirka 5%, annars kan lindningarna ta skada."
9 svar · 2,7k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Ta någon lokal installatör med gott renommé, smidigt med support på nära håll.
2 svar · 1,5k läst
E
elmont: [citat] Den ska knappast jordas utan jorden och nollan kopplar du "bakom"
3 svar · 1,3k läst
·
stroessel
stroessel: [citat] Korrekt, elektrikern som var här gav inga instruktioner och kopplade inte ens in lastbalanseraren rätt utan det uppdagades nu i dagarna. Dum som man är så trodde jag allt var klart och att det bara var att ladda och allt skulle sköta sig själv. Fick hjälp av Enegic att koppla kommunikationen i dagarna, de rekommenderade att ställa maxbelastning från laddaren på 10A när vi har
8 svar · 9,2k läst
·
J
Jocke Best: [citat] Kul att allt löste sig till slut 💪💪💪
28 svar · 7,9k läst
·
H
Hillabilly: [citat] Jag vill att den ska gå att köra på halvfart hela tiden förutom när jag drar igång fläkten. Som min elektriker förklarade skulle jag koppla ihop den svarta styrtråden mot den tråd som går till högfart. I det här fallet den blå ledaren. Kommer det verkligen fungera? I och med brytaren skickar på halvfart hela tiden?
2 svar · 2,1k läst
·
G
Gramphos: [citat] Njae. Det är rätt små besparingar det rör sig om. Jag räknade lite på det baserat på hur elpriset sett ut nu i sommar och då rör det sig om ett par kronor per dag som går att spara. Så bara gör delarna så är återbetalningstiden typ 3-4 år. Och med elektriker så är drt nog närmare 10 års återbetalning på det. Får nog mer ses som ett hobbyprojekt där syftet är att
6 svar · 3,0k läst
J
jonaserik: Tänk bara på att det är inte en vanlig dosborr till det, den ska vara 73 mm och inte 75 mm, flänsen som ska stoppa på den för att inte åka genom väggen är så liten och då när dosan ska dras fast så kan den åka genom väggen. Borra med en 75 mm i tretex så blir hålet någon mm större.
3 svar · 1,1k läst
·
B
bjorsi: [citat] Precis. Har aldrig funderat över armaturens max tillsammans med led i och med att de ofta brukar vara specade 40 eller 60w glödljus.
2 svar · 684 läst
useless
useless: [citat] Var det ett strömavbrott som fick den att stanna? Jag trodde det var säkringen till en fas som gick och motorskyddet löste ut för att skydda motorn mot osymmetrisk belastning?
24 svar · 2,4k läst
·
tommib
tommib: Det kan nog vara svart EXQ eller liknande. Det ser ut att vara enkardeliga ledare i toppklämman. Annars är det en bedrift att lyckas mangla in RK i en sådan. Att ledarna håller sig såpass raka på bilden talar också för enkardeliga ledare, RK skulle hänga mer. Det är dock bra om du TS verifierar att det är en riktig installationskabel och inte någon gummikabel eller lampsladd vi ser
8 svar · 1,6k läst
·
C
cpalm: [citat] OK, jag får återkomma med rapport! 😄 [citat] Smart!
5 svar · 1,4k läst
V
vaspen: 👍
2 svar · 1,1k läst
E
elmont: Man brukar säja "betjänigsvänlig höjd" vilket innebär ca 1800 till ÖK, men det är inga krav. I handikappanpassade lägenheter brukar man sätta dem på ca 1000 ög. och i bland sätter man dom över en ev hatthylla.
4 svar · 997 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Då har du troligen avbrott i fyra av spottarna 😕 Drivdonet släpper uppenbarligen på maximal spänning utan att känna av någon last. Antingen är alla spottar trasiga eller så är det avbrott någonstans. Du kan prova enskilda spottar med valfri spänningskälla (DC) och ett motstånd som ger 350 mA, tex ett 9V batteri och ca 18 ohm. Men jag tvivlar på att ett 9V batteri orkar elda upp
5 svar · 1,7k läst
T
Tompafix: [citat] Är dosorna ovanligt grunda så de inte får plats? Exxakt serien bör funka fint
17 svar · 2,3k läst
·
useless
useless: En ojordad lamppropp saknar hålet för jordstiftet, så den passar inte i uttaget.
7 svar · 1,3k läst
·
É
ÉlPon: Tackar ja då får det bli så
5 svar · 1,1k läst
E
Emanuel01: Tänker spontant att det är en blufftråd?
15 svar · 2,4k läst
·
Tommty
Tommty: [citat] Rimligtvis inga fantasisummor, sålänge inget bråkar och det inte är något långt avstånd mellan spisuttaget och elcentralen pratar vi ett par timmar. Gissningsvis kommer elektrikern redan göra detta, men om inte så kan det vara bra att sätta ett rotuttag direkt, så slipper det behöva göras något i framtiden när du ska ha ett seprat vägguttag till ugnen. Eller påkalla
16 svar · 3,9k läst
·
H
happablap13: [citat] Aight, jo det låter ju logiskt. Bra svar
2 svar · 1,3k läst
·
MultiMan
MultiMan: Jag hade i detta fallet först och främst letat lokalt efter glapp eller slarviga anslutningar bland dosor och omkopplare/kontakter, inte i centralen. "Bara lite takbelysning och något vägguttag finns på samma säkring, väldigt lite last." - i vägguttag kan man ansluta t ex en dammsugare som drar fulla 10 A, så väldigt liten last är det bara så länge vägguttagen är tomma. En slarvig
36 svar · 8,6k läst
·
H
Hans Åke Lindquist: [citat] Ett tidigare, jordat uttag med egen säkring i gruppcentralen har bytts mot en utanpåliggande kopplingsdosa. Kabel med trådar gulgrön, blå och svart. Från dosan fortsätter en likadan kabel till ytterligare en dosa vid yttervägg. Härifrån går jordkabeln till dosa i uthuset. Uttag i uthusen har fungerat bra i många år. Ville bara veta hur en färgkodmässigt någorlunda korrekt
2 svar · 767 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Spänningsmätningarna, hur de ser ut vid motorstart och drift, och vad som anses vara ok/nok.
8 svar · 1,8k läst
·
J
Johan92: det är fixat nu, tog in en elektriker. Tack för svaren.
4 svar · 1,6k läst
·
J
jlsys: [citat] Precis
7 svar · 3,0k läst
·
J
7 svar · 3,0k läst
·
J
JellyBelly: Tack för svaren ☺️ Jag är bara intresserad av hur det funkar för vidare förståelse. Ju mer man vet. Sen tänkte jag vidare i form av trådlös laddning, effektivare laddning och allt vad det heter. Men tusentack
10 svar · 1,1k läst
ricebridge
ricebridge: [citat] Eftersom strömförsörjningen är DC och samtalen AC, så separeras de enkelt i telefonerna. Kablarnas färger följer tyvärr ingen utanför Televerket känd logik.
9 svar · 3,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.