Hej!
Första inlägget på forumet som jag har haft så mycket glädje av.
Studerar för närvarande till elektriker och man lär sig ständigt något nytt men något som både jag och min lärare beklagar sig över är bristen på utbildning i felsökning.
Visst förstår jag att mycket handlar om erfarenhet men mycket borde ju också gå att läsa sig till delvis. Är det någon här som vet om det finns lite goa böcker/pdf:er/hemsidor etc där man kan bygga på sin kunskapsbank.
Ska tillägga att jag läst mycket här på forumet och redan tillskansat mig kunskap men då jag ska ha det här som yrke skulle jag vilja djupdyka.
Har även en licens på EL-VIS online via skolan men trots upprepade försök inte hittat något där, kanske jag har sökt dåligt eller på fel termer?
Tack för ett grymt forum och tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Jonathan
Studerar för närvarande till elektriker och man lär sig ständigt något nytt men något som både jag och min lärare beklagar sig över är bristen på utbildning i felsökning.
Visst förstår jag att mycket handlar om erfarenhet men mycket borde ju också gå att läsa sig till delvis. Är det någon här som vet om det finns lite goa böcker/pdf:er/hemsidor etc där man kan bygga på sin kunskapsbank.
Ska tillägga att jag läst mycket här på forumet och redan tillskansat mig kunskap men då jag ska ha det här som yrke skulle jag vilja djupdyka.
Har även en licens på EL-VIS online via skolan men trots upprepade försök inte hittat något där, kanske jag har sökt dåligt eller på fel termer?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag skulle säga att du redan är på rätt ställe.
Vad tänker du på angående felsökning?
- Varför en JFB löser?
- Varför en säkring löser?
- Varför en lampa är strömlös?
- Varför en maskin inte går?
- Varför lampor flimrar och surrar och ibland släcks av stavmixern i köket?
Jag känner inte till någon bok i dessa ämnen, utan det är något som man helt enkelt bara klarar av efter att ha lärt sig grunderna i hur det Svenska elsystemet funkar.
- Varför en JFB löser?
Jag känner inte till någon bok i dessa ämnen, utan det är något som man helt enkelt bara klarar av efter att ha lärt sig grunderna i hur det Svenska elsystemet funkar.
Jag kanske kan göra affär på min g:a lärobok i "Metodisk felsökning", men den saknar ju all koppling till datastyrningar.😉J Jonathan Harlin skrev:Hej!
Och man kan ju tycka att din lärare ska ha i alla fall det mest grundläggande kunskaperna. Men som du skriver så är den bästa skolan just erfarenheten då felsökning kan variera oerhört mycket.
Finns väl lite olika orsaker till detta.
1. Branschen vill gärna ha nya elektriker som får gå ett antal år med låg lön.
2. Många i praktiska yrken har svårt att läsa sig till kunskap utan lär sig bättre praktiskt. Tvingas man visa att man kan allt via böcker/prov hade många inte kommit ut i arbetslivet.
3. Det är livsfarligt för branschen om kreti och pleti kan läsa en bok och inser hur enkelt de kan felsöka sina problem, istället för att betala dyrt för en lektrikern.
4. Då arbete med el kräver auktorisation eller jobb i branschen är det meningslöst att böcker finns för gemene man.
5. Kan vara livsfarligt om folk börjar koppla el själv.
Listan kan säkert fyllas på hur mycket som helst men jag skulle säga att skydd av skrå är huvudsaken.
2. Många i praktiska yrken har svårt att läsa sig till kunskap utan lär sig bättre praktiskt. Tvingas man visa att man kan allt via böcker/prov hade många inte kommit ut i arbetslivet.
3. Det är livsfarligt för branschen om kreti och pleti kan läsa en bok och inser hur enkelt de kan felsöka sina problem, istället för att betala dyrt för en lektrikern.
4. Då arbete med el kräver auktorisation eller jobb i branschen är det meningslöst att böcker finns för gemene man.
Listan kan säkert fyllas på hur mycket som helst men jag skulle säga att skydd av skrå är huvudsaken.
Tack för svar Bo, eldoktorn på forumetBo.Siltberg skrev:
Jag skulle säga att du redan är på rätt ställe.
- Varför en JFB löser?
Jo visst är det så, att ju mer man lär sig generellt så ökar även förståelsen för varför enskilda saker uppstår eller händer. Det jag mer stör mig på är att det är väldigt lätt att hitta i SS 436 40 00 om t.ex kontroll före idrifttagning så att man säkerställer att anläggningen är OK innan man lämnar över till kund men inte hur man avhjälper en felande anläggning. Visst kan man felsöka med samma kontroller och mätningar men lite vilken mätning eller kontroll vid givet tillfälle är inte alltid så lätt att veta när man är ny i branschen. Hade varit bra med något kapitel med vanligen förekomna fel och hur man tacklar dom och metodiskt går tillväga.
Men som du säger så tror även jag att bitarna faller på plats ju mer kunnig/erfaren man blir.
Finns den digitalt eller bara i bokform?E elmont skrev:Jag kanske kan göra affär på min g:a lärobok i "Metodisk felsökning", men den saknar ju all koppling till datastyrningar.😉
Och man kan ju tycka att din lärare ska ha i alla fall det mest grundläggande kunskaperna. Men som du skriver så är den bästa skolan just erfarenheten då felsökning kan variera oerhört mycket.
Jag pushar då och då för en lektion som fördjupar sig lite så får se om jag får min önskan uppfylld.
Ja men exakt, bästa skolan är nog att komma ut i verkligheten
Haha några höga skratt men många bra poänger som nog stämmer bra!Tomtom79 skrev:
Finns väl lite olika orsaker till detta.
Jag skulle föreslå att alltid försöka förstå hur det är tänkt att det ska fungera och inte bara lyssna på äldre kollegor som berättar vad erfarenheten säger dem. Det stämmer visserligen i 90% av fallen för det brukar vara likadana fel som sker i anläggningarna men det är bra att börja förutsättningslöst, försöka förstå och fundera ut vad som SKULLE kunna vara fel. Oavsett hur osannolikt. Sen kan man fundera på sannolikheten.J Jonathan Harlin skrev:Tack för svar Bo, eldoktorn på forumet
Jo visst är det så, att ju mer man lär sig generellt så ökar även förståelsen för varför enskilda saker uppstår eller händer. Det jag mer stör mig på är att det är väldigt lätt att hitta i SS 436 40 00 om t.ex kontroll före idrifttagning så att man säkerställer att anläggningen är OK innan man lämnar över till kund men inte hur man avhjälper en felande anläggning. Visst kan man felsöka med samma kontroller och mätningar men lite vilken mätning eller kontroll vid givet tillfälle är inte alltid så lätt att veta när man är ny i branschen. Hade varit bra med något kapitel med vanligen förekomna fel och hur man tacklar dom och metodiskt går tillväga.
Men som du säger så tror även jag att bitarna faller på plats ju mer kunnig/erfaren man blir.
Finns den digitalt eller bara i bokform?
Jag pushar då och då för en lektion som fördjupar sig lite så får se om jag får min önskan uppfylld.
Haha några höga skratt men många bra poänger som nog stämmer bra!
Ser det varje vecka att folk stångar sig blodiga. Byter de delar som brukar fela en efter en istället för att försöka förstå först. Oftast kan man då räkna ut att komponent A, B och C som brukar fela kan det inte vara för då hade man även sett symptom 1, 2 och 3... Sen kan det visserligen vara kostnadseffektivt ibland att bara byta ut del efter del tills det funkar.
Och ett tips du kan få, när du felsöker börja med dom "enkla" felorsakerna för det är nästan jämt enkla fel. Och ett vanligt fel som nybörjarna ofta gör är att låta fantasin flödalite för mycket och letar efter för komplicerade fel.J Jonathan Harlin skrev:Tack för svar Bo, eldoktorn på forumet
Finns den digitalt eller bara i bokform?
Haha några höga skratt men många bra poänger som nog stämmer bra!
Just det du nämner om förståelsen hur det är tänkt att vara och fungera var en annan infallsvinkel som var mycket klok. Således borde det vid ökad kunskap bli lättare att fundera ut vad som kan vara fel.Tomtom79 skrev:
Jag skulle föreslå att alltid försöka förstå hur det är tänkt att det ska fungera och inte bara lyssna på äldre kollegor som berättar vad erfarenheten säger dem. Det stämmer visserligen i 90% av fallen för det brukar vara likadana fel som sker i anläggningarna men det är bra att börja förutsättningslöst, försöka förstå och fundera ut vad som SKULLE kunna vara fel. Oavsett hur osannolikt. Sen kan man fundera på sannolikheten.
Ser det varje vecka att folk stångar sig blodiga. Byter de delar som brukar fela en efter en istället för att försöka förstå först. Oftast kan man då räkna ut att komponent A, B och C som brukar fela kan det inte vara för då hade man även sett symptom 1, 2 och 3... Sen kan det visserligen vara kostnadseffektivt ibland att bara byta ut del efter del tills det funkar.
Haha spot on! Rätt bra på att snöa in mig och komplicera saker så ska föröka att testa enkla felorsaker innan jag går bananasE elmont skrev:
Ett av de bästa sätten att veta hur man ska felsöka är att ha bra koll på hur systemet fungerar (Praktisk Ellära och Elkraftteknik)
Då kan du dra slutsatser om vissa fel på anläggningen.
Gäller det rena kopplingsfel så är det till att mäta och kontrollera.
Gäller både installation och styrskåp.
Det kommer du att lära dig i kurserna Elinstallation och Elmotorstyrning.
Du nämner kontroll före drifttagning och den absolut viktigaste kontrollen som aldrig får hoppas över är kontinuitetsmätningen, den avslöjar ifall det är nollsläpp eller PEN avbrott.
Om du har det är det en farlig anläggning.
Om Isolationstestet inte uppfyller kraven så kan det bli problem med att säkringarna löser men medför inte livsfara eller skador på egendom.
Jordfel är något av det svåraste att kunna hitta men med lite erfarenhet och tur så brukar det lösa sig.
Metoden är att man har en metodisk process som man följer.
Vid tex isolationsfel eller jordfel i anläggningen så megga gruppvis tills du hittar gruppen det handlar.
Sen mäter du någonstans i mitten av de kopplingspunkter där finns på den gruppen, då halverar du felsökningstiden.
När det gäller styrskåp så måste du kunna läsa ett kretsschema och förstå det.
Då kan du summra och mäta så att du vet att kretsen är ok
Är den ok så kan du hitta den apparat som ev har falerat.
Var säker på att med tiden så kommer du att få mer rutin på felsökning.
Be gärna din lärare att skapa fel i en anläggning som du sen ska felsöka-
Med den inställning som du har om att lära dig så är jag säker på att du kommer att lyckas bra inom det här yrket.
Fortsätt att ställa frågor här på forumet.
Den samlade kunskapen här är väldigt stor.
Här finns allt ifrån duktiga teoretiker, kunniga yrkesmän och väldigt duktiga hempulare.
Ingen nämnd och ingen glömd.
Du nämner kontroll före drifttagning och den absolut viktigaste kontrollen som aldrig får hoppas över är kontinuitetsmätningen, den avslöjar ifall det är nollsläpp eller PEN avbrott.
Om Isolationstestet inte uppfyller kraven så kan det bli problem med att säkringarna löser men medför inte livsfara eller skador på egendom.
Jordfel är något av det svåraste att kunna hitta men med lite erfarenhet och tur så brukar det lösa sig.
Vid tex isolationsfel eller jordfel i anläggningen så megga gruppvis tills du hittar gruppen det handlar.
Sen mäter du någonstans i mitten av de kopplingspunkter där finns på den gruppen, då halverar du felsökningstiden.
Med den inställning som du har om att lära dig så är jag säker på att du kommer att lyckas bra inom det här yrket.
Här finns allt ifrån duktiga teoretiker, kunniga yrkesmän och väldigt duktiga hempulare.
För att kunna felsöka måste du förstå hur det du felsöker ska fungera när det inte är något fel.
Vid mätning måste du förstå och tolka mätresultat och verifiera med en beräkning eller veta vad som är rimligt resultat.
Schemaläsning och kunna via schemat förstå hur det ska fungera.
Själv tycker jag felsökning är roligt och utmanande, då jag får för lite av det på jobbet så skaffar jag ibland egna privata felsöknings projekt ofta lite äldre elektronik eller kraftelektronik.
Ibland får jag rita upp hur det är byggt för att kunna förstå konstruktionen och kunna felsöka.
Mycket kommer med erfarenhet och har man intresse så går det lättare.
Har nog inte läst någon bok om just felsökning 🤔
Mitt tips lär dig hur man konstruerar standard kopplingar, schemaläsning och mätteknik inom det område du vill jobba med.
Behärskar du de bitarna så kommer felsökningen att gå bra.
Vid mätning måste du förstå och tolka mätresultat och verifiera med en beräkning eller veta vad som är rimligt resultat.
Själv tycker jag felsökning är roligt och utmanande, då jag får för lite av det på jobbet så skaffar jag ibland egna privata felsöknings projekt ofta lite äldre elektronik eller kraftelektronik.
Ibland får jag rita upp hur det är byggt för att kunna förstå konstruktionen och kunna felsöka.
Mitt tips lär dig hur man konstruerar standard kopplingar, schemaläsning och mätteknik inom det område du vill jobba med.
Tack för utförligt svar!U Uffe A skrev:Ett av de bästa sätten att veta hur man ska felsöka är att ha bra koll på hur systemet fungerar (Praktisk Ellära och Elkraftteknik)
Har nu som du säger fått mer instinkt att felsökning handlar mer än bara ha kunskap om provning, mätning osv utan väldigt mycket om kunskap om hur anläggningen är uppbyggd och ska fungera som sedan kan indikera vad som felar.
Just kontroll före idrifttagning har jag rätt bra koll på då jag läst väldigt ingående om det och som du säger så är kontinuitetsmätning den absolut viktigaste. Alla är viktiga på sitt sätt men men.
Har läst samtliga kurser du nämner utan elinstallation så har en bra grund men ska backa lite och försöka läsa lite mer om saker som inte sitter till 100%. Elinstallation ska vi gå på snart så då får man den biten med.
Tack för tipsen ang felsökning och ska kolla om det finns möjlighet att simulera fel i skolan och således få lite erfarenhet på köpet.
Ska fortsätta vara nyfiken
Jag tycker likt dig att det är väldigt roligt och intressant, därav trådstart.H HSP skrev:För att kunna felsöka måste du förstå hur det du felsöker ska fungera när det inte är något fel.
Tack för tipsen, ska läsa på ännu lite mer om det du tipsar om.
Låter som att du kan få glädje av att kolla på Svanströms ell & vvs på YT där dom har lite videos med deras escape room där dom simulerar fel
Jag antar att författare främst skriver böcker av två orsaker. Antingen för att de "brinner för ämnet" och vill förmedla något till omvärlden eller så för att de tror att de ska kunna tjäna pengar på sitt författande, eller lite av båda orsakerna.Tomtom79 skrev:
Avsaknaden på böcker i ämnet tror jag helt enkelt beror på att ingen känt att någon av de två anledningarna ovan finns.
Att ett "elektrikerskrå" på något sätt lyckats förhindra att böcker av efterfrågad art når marknaden känns för mig som en ganska osannolik konspirationsteori och jag har väldigt svårt att förstå hur det skulle fungerat rent praktiskt.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag är lite skeptisk till en bok om "felsökning".
Felsökning handlar om att ha kunskap och förståelse för hur det system man felsöker fungerar. I en elinstallation handlar det framförallt om att förstå grundläggande ellära.
Du har som ingångsdata en eller flera observationer. Säkringen till en viss grupp har löst ut som exempel. Av det kan man dra en slutsats. Och så går man vidare, kanske mäter, alltså skaffar sig ytterligare observationer. Förstår man då hur problemgruppen fungerar, så kan man tolka observationerna. Förstår man inte hur en säkringsgrupp fungerar, så skulle man möjligen kunna ha en bok som sätter upp stegvisa felsökningssteg, som gör att man kan hitta felet utan att överhuvudtaget förstå någonting. Men med en sådan metod kommer du aldrig att klara de riktigt svåra, osannolika felen.
Felsökning handlar om att ha kunskap och förståelse för hur det system man felsöker fungerar. I en elinstallation handlar det framförallt om att förstå grundläggande ellära.
Du har som ingångsdata en eller flera observationer. Säkringen till en viss grupp har löst ut som exempel. Av det kan man dra en slutsats. Och så går man vidare, kanske mäter, alltså skaffar sig ytterligare observationer. Förstår man då hur problemgruppen fungerar, så kan man tolka observationerna. Förstår man inte hur en säkringsgrupp fungerar, så skulle man möjligen kunna ha en bok som sätter upp stegvisa felsökningssteg, som gör att man kan hitta felet utan att överhuvudtaget förstå någonting. Men med en sådan metod kommer du aldrig att klara de riktigt svåra, osannolika felen.
Redigerat:
Vad söker du på El-vis?
Du går in på info. Sen vilken kategori så har du allt där. Är det den gamla programversionen du har?
Över lag ganska dålig sökfunktion. Enklare att bläddra. Bäst var det för 10-15år sedan. Då fanns det något liknande en filstruktur på det hela. Men det var inte grafiskt lika snyggt. :/
Du går in på info. Sen vilken kategori så har du allt där. Är det den gamla programversionen du har?
Över lag ganska dålig sökfunktion. Enklare att bläddra. Bäst var det för 10-15år sedan. Då fanns det något liknande en filstruktur på det hela. Men det var inte grafiskt lika snyggt. :/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ber om ursäkt för detaljfråga i tråden, men jag tycker ändå den är intressant och viktig.U Uffe A skrev:Ett av de bästa sätten att veta hur man ska felsöka är att ha bra koll på hur systemet fungerar (Praktisk Ellära och Elkraftteknik)
Hur menar du att man ska kontinuitetsmäta för att avslöja PEN avbrott eller nollsläpp? Min uppfattning är att det krävs en slingimpedansmätning för att bedöma PEN ledarens kontinuitet, vilket kanske borde ingå i "kontroll före drifttagning".