Jag har kvar 2 st "metodisk felsökning" 1 lärobok och 1 arbetsbok. Skrivna av Stig Bengtsson och utgivna av Elektriska arbetsgivarförbundet och Stig Bengtsson, tryckta hos Bröderna Ljungberg Tryckeri AB i Södertälje år 1968. Dock handlar dom enbart om "industri" så nyttan utanför industrisektorn är tämligen låg.
Efter att bläddrat lite i dom så tycker jag att dom faktiskt är rätt så bra för just "industri biten", men av mindre värde för installation.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Det görs två kontinuitetsmätningar
Först mellan inkommande jord och inkommande nolla
Sen mellan inkommande jord och sann jord
Är den första mätningen ok men den andra inte visar kontinuitet så visar det på Penavbrott
Är den andra mätningen ok men inte den andra är det nollsläpp
Sann jord är tex vattenrör ifall inkommande vatten är i metallrör, ett lokalt jordtag i anläggningen eller om dessa saknas ett nedslaget jordspett
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Det görs två kontinuitetsmätningar
Först mellan inkommande jord och inkommande nolla
Sen mellan inkommande jord och sann jord
Är den första mätningen ok men den andra inte visar kontinuitet så visar det på Penavbrott
Är den andra mätningen ok men inte den andra är det nollsläpp
Sann jord är tex vattenrör ifall inkommande vatten är i metallrör, ett lokalt jordtag i anläggningen eller om dessa saknas ett nedslaget jordspett
Den mätningen finns i EIOs dokument "kontroll för driftagning"
Den finns både för TN-C och TN-S
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag skulle nog säga att du fått många bra råd, men till syvende o sist så räcker böcker bara så långt. Till sist lär du ut o skruva lite (ett par år). Till en början under översyn och sen när du är lite säkrare och mer van så kommer du få jobba mer själv. Mitt tips är att våga låta det ta lite tid och skynda långsamt. Man lär sig inte yrket på en kvart, men kämpar du på och bibehåller den här nyfikenheten så kan du nog bli en bra elektriker.

Behåll inställningen, låt erfarenheten växa fram organiskt.
 
H hempularen skrev:
Jag är lite skeptisk till en bok om "felsökning".

Felsökning handlar om att ha kunskap och förståelse för hur det system man felsöker fungerar. I en elinstallation handlar det framförallt om att förstå grundläggande ellära.

Du har som ingångsdata en eller flera observationer. Säkringen till en viss grupp har löst ut som exempel. Av det kan man dra en slutsats. Och så går man vidare, kanske mäter, alltså skaffar sig ytterligare observationer. Förstår man då hur problemgruppen fungerar, så kan man tolka observationerna. Förstår man inte hur en säkringsgrupp fungerar, så skulle man möjligen kunna ha en bok som sätter upp stegvisa felsökningssteg, som gör att man kan hitta felet utan att överhuvudtaget förstå någonting. Men med en sådan metod kommer du aldrig att klara de riktigt svåra, osannolika felen.
Njae, jag är lite mer positiv. Att säga att man inte kan skriva om felsökning i elektriska kretsar är lite som att säga att man inte skulle kunna skriva en bok om brottsutredningar, eller att den gamla klassikern: Troubleshooting analog circuits av Bob Pease. Eller varför inte den filosofiska klassikern/thriller Zen and the Art of Motorcycle maintenance av Robert Pirsig.

Nåja i det senare fallet så varnar författaren att den inte är en bra bok för varken den som vill lära sig om Zen, eller hur man underhåller en motorcykel. :) Men den innehåller faktiskt en beskrivning av felsökning som en variant av den naturvetenskapliga metoden som jag minns och gärna slår ett slag för.

MEN, tyvärr så är det här faktiskt ett dåligt studerat område. Jag har letat med ljus och lykta efter fler och bättre exempel för mina studenter, men det forskas tyvärr inte, och skrivs inte, mycket inom det här området. Vilket givet vår allt mer komplexa värld faktiskt är lite underligt.

I grunden så är det dock få problem som motstår en systematisk tillämpning av den naturvetenskapliga metoden; formulera en hypotes, fundera på vad som skulle vara sant om den hypotesen var sann, se om du kan hitta dessa spår. Om inte så försvagas hypotesen och måste i så fall ändras.

Kärnfrågan här är dock ofta "formulera hypotesen". Det är ett dåligt utforskat steg. Men att börja mäta eller observera är dock för det mesta en bra idé. Det är också här som erfarenheten av vad som brukar gå fel kan komma till stor nytta. (Men se exv. min egen tråd om hur jag går fullständigt vilse i ett problem som jag skulle löst på 2 minuter, men var tvungen att lägga en timme på just pga att jag kastade ur mig en hypotes baserad på erfarenhet, istf. att kolla de enkla grejjorna först.)

I grunden så håller jag naturligtvis med om att kunskap om hur systemet skall fungera är A och O. Men tyvärr så kommer man ofta undan med en ytligare kunskap för att bygga/konstruera än vad som krävs för att felsöka. Som vi säger inom elektroniken: "Remember, all the laws of physics apply all the time. Even when you've forgotten about them, or didn't bother to learn about them in the first place." Det senare är fö mycket av vad Bob Pease skrivande handlar om; dvs du har faktiskt inte verkligen förstått hur systemet fungerar, och när det nu inte funkar som du tror så är du torsk.
 
  • Gilla
Jonathan Harlin och 2 till
  • Laddar…
Förutom att veta hur det är tänkt att fungera når man direkt längre genom att sätta sig in i hur delar, komponenter på lägre nivå beter sig och hur de används både i nutid och där det är lämpligt även historiskt. Då kan man ofta komma riktigt rätt på mål både med och utan erfarenheterna som nämnts tidigare som ibland som sagt kan leda fel men oftare en bra hjälp ändå.

Kombinera med lite mätteknik riktad mot servicesidan så man inte i onödan gör fel och förvirrar sig i det ledet så är man i stort hemma. Och i den delen finns ju gott om läsning tillgänglig.
 
N Ntek skrev:
Vad söker du på El-vis?

Du går in på info. Sen vilken kategori så har du allt där. Är det den gamla programversionen du har?

Över lag ganska dålig sökfunktion. Enklare att bläddra. Bäst var det för 10-15år sedan. Då fanns det något liknande en filstruktur på det hela. Men det var inte grafiskt lika snyggt. :/

[bild]


[bild]

[bild]

[bild]
Är inne under "info-fliken" jag söker men håller med dig om att den inte är klockren. Dock finns mycket intressant :)
N Ntek skrev:
Vad söker du på El-vis?

Du går in på info. Sen vilken kategori så har du allt där. Är det den gamla programversionen du har?

Över lag ganska dålig sökfunktion. Enklare att bläddra. Bäst var det för 10-15år sedan. Då fanns det något liknande en filstruktur på det hela. Men det var inte grafiskt lika snyggt. :/

[bild]


[bild]

[bild]

[bild]
Söker under "info-fliken" men håller med dig om att det är lite sisådär. Dock finns mycket intressant att läsa så använder ändå elvis dagligen :)
T Tsdoesds skrev:
Jag skulle nog säga att du fått många bra råd, men till syvende o sist så räcker böcker bara så långt. Till sist lär du ut o skruva lite (ett par år). Till en början under översyn och sen när du är lite säkrare och mer van så kommer du få jobba mer själv. Mitt tips är att våga låta det ta lite tid och skynda långsamt. Man lär sig inte yrket på en kvart, men kämpar du på och bibehåller den här nyfikenheten så kan du nog bli en bra elektriker.

Behåll inställningen, låt erfarenheten växa fram organiskt.
Hatar att inte förstå så nyfikenheten kommer nog alltid vara närvarande. Är dock införstådd med att det som du säger kommer ta tid och mycket skruvande på fältet.

Ju mer man förstår, desto roligare blir det så blir mer och mer säker på att jag gjort rätt yrkesval iaf :)
GK100 GK100 skrev:
Förutom att veta hur det är tänkt att fungera når man direkt längre genom att sätta sig in i hur delar, komponenter på lägre nivå beter sig och hur de används både i nutid och där det är lämpligt även historiskt. Då kan man ofta komma riktigt rätt på mål både med och utan erfarenheterna som nämnts tidigare som ibland som sagt kan leda fel men oftare en bra hjälp ändå.

Kombinera med lite mätteknik riktad mot servicesidan så man inte i onödan gör fel och förvirrar sig i det ledet så är man i stort hemma. Och i den delen finns ju gott om läsning tillgänglig.
Tack för bra tips!

Vilka mättekniker skulle du säga är viktigast att kunna?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.