20 336 läst ·
33 svar
20k läst
33 svar
Kabelval till laddbox
Sida 1 av 3
Hej jag har beställt en elbil, en MG som kommer hem under q2 någon gång så jag behöver fundera på installationen omgående. Kommer dra kabeln själv och få hjälp av elektriker med inkoppling. Ja det är sant och jag kommer självklart stämma av med honom om kabelval också!. Anledningen till att jag lägger ut en fråga här är att jag få lite mer input från andra för att kunna problematisera med min elektriker. Han är ingen expert på laddboxar, även om han installerat sådana innan.
Huset är avsäkrat med 20 A. kommer nog välja en Charge amps eller Garo då jag har en kontakt på en större företag som säljer delar till el. 22 kw. laddbox bör jag väl ha. är väl runt 12 meter från elcentral till där boxen ska sitta. Är det en Aceflex 5G6 som jag ska ha? Kommer den kabeln vara kompatibla med alla laddboxar?
Laddboxen sitter vid mitt garage, bör jag tänka till kring uppkoppling vid laddbox eller elcentral?
Ser fram emot lite klok input. Mvh Ulf
Huset är avsäkrat med 20 A. kommer nog välja en Charge amps eller Garo då jag har en kontakt på en större företag som säljer delar till el. 22 kw. laddbox bör jag väl ha. är väl runt 12 meter från elcentral till där boxen ska sitta. Är det en Aceflex 5G6 som jag ska ha? Kommer den kabeln vara kompatibla med alla laddboxar?
Laddboxen sitter vid mitt garage, bör jag tänka till kring uppkoppling vid laddbox eller elcentral?
Ser fram emot lite klok input. Mvh Ulf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Det handlar om vanligt ledningsdimensionering och där är önskad belastning en faktor. Tänk efter noga om du verkligen vill ha 22 kW, även med tanke på vad det kommer att kosta. Utgå ifrån normalt och regelbundet körmönster så ser du hur snabbt du behöver ladda och när. Var fick du iden om 22 kW ifrån?
Nästa faktor är förimpedans. Du pratar om elcentral. Menar du elcentral eller mätarskåp? Hur långt är det i så fall mellan mätarskåp och elcentral och vilken kabel ligger där nu (area)? Då det handlar om stora strömmar brukar man försöka utgå ifrån mätarskåpet. Men en elcentral går ofta bra. Man behöver dock titta på hur det kan göras på ett bra sätt, dvs hur din elcentral stöder en ny grov utgående ledning.
För alla normala fall räcker 6 mm², dock inte tumregelmässigt till 22 kW.
Tänk även på behovet av lastbalansering som kanske kräver kanalisation mellan mätarskåp och laddstation för en signalledning. Det finns även trådlösa lösningar.
Nästa faktor är förimpedans. Du pratar om elcentral. Menar du elcentral eller mätarskåp? Hur långt är det i så fall mellan mätarskåp och elcentral och vilken kabel ligger där nu (area)? Då det handlar om stora strömmar brukar man försöka utgå ifrån mätarskåpet. Men en elcentral går ofta bra. Man behöver dock titta på hur det kan göras på ett bra sätt, dvs hur din elcentral stöder en ny grov utgående ledning.
För alla normala fall räcker 6 mm², dock inte tumregelmässigt till 22 kW.
Tänk även på behovet av lastbalansering som kanske kräver kanalisation mellan mätarskåp och laddstation för en signalledning. Det finns även trådlösa lösningar.
Fördelen med en 22kW box är att du kan ladda många bilar med 1-fas 32A istället för hälften. Förutsatt att huvudsäkringarna fixar det förstås. Många boxar (Easee, Zaptec m.fl.) har det som max. Sitter den nära centralen är extrakostnaden vid installation marginell.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Jag ser ingen som helst fördel med det. Titta som sagt på kostnaden för att få till 22 kW. Det låter mer som en eftergift för att det saknas elbilar anpassade för det Svenska elsystemet. 17 kW kan en normal bostad ta ut som max, men då finns ingenting över till resten av huset. Och som sagt, när behöver man ladda med 17 kW? Det kräver 2-3 elbilar i hushållet som används dagligen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 325 inlägg
Har själv beställt en MG ZS Ev och installerat en Wallbox 11 kw, 3fas 16a. Har för mig att MG:n har max 11kw inbyggd laddare, dvs du kan inte ladda med mer än 11kw AC. Snabbladdare som matas med DC kan du kräma på med betydligt mer, MG:n kan ladda ca 70kw med DC laddning.
Jag har levt med 10A enfas i nästan ett år. Det fungerar i verkliga livet utmärkt. Visst, det tar över ett dygn att ladda upp till 80% igen om jag kommit hem med nästan tomt batteri, men det är extremt sällan man ska ut igen dagen efter och köra lika långt.
En gång har jag hamnat i en bökig situation, fick åka till akuten med ett av barnen mitt i natten, det är ca 6 mil enkel resa. Nästan tomt batteri då "någon" glömt plugga in (kan ha varit jag, oklart). Fick ställa mig vid lokala 50kW och trycka i lite extra. Lite jobbigt, ännu värre om den varit upptagen då det inte finns någon annan på vägen.
Nu har vi 22kW-box (som lastbalanserar med 10 andra parkeringar på 32A säkring så det är upp-till) och bilen tar max emot 11kW. Laddar fullt på 6 timmar. Trevligt men inte alls nödvändigt imho.
En gång har jag hamnat i en bökig situation, fick åka till akuten med ett av barnen mitt i natten, det är ca 6 mil enkel resa. Nästan tomt batteri då "någon" glömt plugga in (kan ha varit jag, oklart). Fick ställa mig vid lokala 50kW och trycka i lite extra. Lite jobbigt, ännu värre om den varit upptagen då det inte finns någon annan på vägen.
Nu har vi 22kW-box (som lastbalanserar med 10 andra parkeringar på 32A säkring så det är upp-till) och bilen tar max emot 11kW. Laddar fullt på 6 timmar. Trevligt men inte alls nödvändigt imho.
Lyfter den här tråden då jag har en fråga på temat.
-Har precis låtit installera en Zaptec GO och konfigurerat den för 22 kw. Huvudsäkringen i huset är på 35A.
-Elektrikern som anlitades via Tibber installerade boxen med kabel 5g6 (6 kvadrat).
-Som jag har förstått det så är en kabelarea på 6 mm2 max vad Zaptec GO klarar av enligt manualen.
MEN, jag hade nyligen en annan elektriker hemma för lite andra arbeten och han menar på att en kabel på 6 mm2 direkt från centralen till laddboxen inte regelmässigt är tillräckligt för 22kw laddning, utan att man helst ska ha 10 mm2 kabel. Han menar på att tumregel är att 6 mm2 kabel är OK upp till 25A och att 10 mm2 kabel är OK upp till 35A. 22 kw laddning på tre faser blir ca 32A och då är alltså kabeln för liten? Märkligt då om det inte går att installera större kabel på Zaptec GO.
Tar gärna emot kommentarer på detta. Måste jag byta kabel till 10mm2? Har elfirman som installerat boxen gjort fel?
-Har precis låtit installera en Zaptec GO och konfigurerat den för 22 kw. Huvudsäkringen i huset är på 35A.
-Elektrikern som anlitades via Tibber installerade boxen med kabel 5g6 (6 kvadrat).
-Som jag har förstått det så är en kabelarea på 6 mm2 max vad Zaptec GO klarar av enligt manualen.
MEN, jag hade nyligen en annan elektriker hemma för lite andra arbeten och han menar på att en kabel på 6 mm2 direkt från centralen till laddboxen inte regelmässigt är tillräckligt för 22kw laddning, utan att man helst ska ha 10 mm2 kabel. Han menar på att tumregel är att 6 mm2 kabel är OK upp till 25A och att 10 mm2 kabel är OK upp till 35A. 22 kw laddning på tre faser blir ca 32A och då är alltså kabeln för liten? Märkligt då om det inte går att installera större kabel på Zaptec GO.
Tar gärna emot kommentarer på detta. Måste jag byta kabel till 10mm2? Har elfirman som installerat boxen gjort fel?
Hej och tack för svar. Jag är verkligen en lekman och nybörjare på detta. Tyckte bara att det var konstigt att två certifierade elektriker sa olika saker. Så du menar att resonemanget att 6 mm2-kabeln är underdimensionerad hade varit rätt om det bara var en fas? Att det då blir 22kw=32A, men att nu delar man upp det på flera faser och då blir det aldrig mer än 25A (som är max för kabeln) per fas?
Min nybörjarmotfråga blir då: Spelar det någon roll hur många faser som används, det är väl ändå en och samma kabel som strömmen ska gå igenom?
Ja, laddaren är ansluten med 3-fas och jag utgår ifrån att 22kw är med alla faserna igång samtidigt, men det kan jag inte svara på 100%. Någon annan får gärna fylla i här.
Tacksam för svar som om du pratade med en 4-åring
Min nybörjarmotfråga blir då: Spelar det någon roll hur många faser som används, det är väl ändå en och samma kabel som strömmen ska gå igenom?
Ja, laddaren är ansluten med 3-fas och jag utgår ifrån att 22kw är med alla faserna igång samtidigt, men det kan jag inte svara på 100%. Någon annan får gärna fylla i här.
Tacksam för svar som om du pratade med en 4-åring
Det KAN vara ok med 32 A det beror på div omständigheter som tex förläggningssätt, om det är PVX eller PEX kabel mm mm.
Så utan att ha alla korten på bordet vet man inte.
Och för att få maximal effekt måste alla faserna användas.
Så utan att ha alla korten på bordet vet man inte.
Och för att få maximal effekt måste alla faserna användas.