1 780 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Enfasmotor i trefasgrupp
Hej på er!
Om man kopplar på en enfasig elmotor på en trefasgrupp, kan man potentiellt överbelasta nollan då pga av fasförskjutningen som kondensatorn i motorn skapar?
Ett teoretiskt scenario i trefasgruppen kunde vara att L1 går på max, sedan startar en enfasmotor på L2 som också tar maxutrymme på sin säkring, är då nollan belastad över 100%?
Säkert ett icke problem i verkligheten men det var en fundering jag fick häromdagen.
Om man kopplar på en enfasig elmotor på en trefasgrupp, kan man potentiellt överbelasta nollan då pga av fasförskjutningen som kondensatorn i motorn skapar?
Ett teoretiskt scenario i trefasgruppen kunde vara att L1 går på max, sedan startar en enfasmotor på L2 som också tar maxutrymme på sin säkring, är då nollan belastad över 100%?
Säkert ett icke problem i verkligheten men det var en fundering jag fick häromdagen.
Yes det är jag med på. 👍J jonaserik skrev:
Min tanke var att enfasmotorn i detta sammanhang kommer att skapa en fasförskjutning med kondensatorn. Denna fasförskjutning kommer då leda till att endel av strömmen som går in via den fasen kommer belasta nollan samtidigt som de andra faserna belastar nollan?
Bästa svaret
Du har en fasvinkel på motorn i sig som delvis motverkar startkondensatorns fasvinkel. Jag tänker mig att det värsta scenariot vore en resistiv last på en fas, en induktiv last på en fas och en kapacitiv last på den tredje. Lite högre ström i nollan kan du få. Man jag har aldrig hör talas om att det skulle bli ett problem i praktiken.
Det enda tillfälle jag hört talas om när det faktiskt blir problem med överbelastad nolla är med stora switchande spänningsomvandlare matade enfas som fördelats jämnt mellan de tre faserna i en trefasgrupp. Då är problemet att det är en olinjär last där strömmen inte är sinusformad. Inte att det är en fasvinkel.
Det enda tillfälle jag hört talas om när det faktiskt blir problem med överbelastad nolla är med stora switchande spänningsomvandlare matade enfas som fördelats jämnt mellan de tre faserna i en trefasgrupp. Då är problemet att det är en olinjär last där strömmen inte är sinusformad. Inte att det är en fasvinkel.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Jo så är det. Tråden handlar dock om elmotorer. Och då kommer även fasförskjutningen in i bilden. Du kan ta ut 2 300 VA, men det ger inte nyttoeffekten 2300W. Fasförskjutningen som en motor ger innebär att strömmen inte riktigt följer med spänningen. När växeslspänningen når sitt toppvärde är inte strömmen på topp. Och när sedan spänningen börjar dala ned mot sin negativa sida, så fortsätter strömmen att öka, för att sedan sjunka. Så strömkurvan ligger lite efter. Och nyttoeffekten är ström x spänning i varje ögonblick. Man har aldrig maximal ström samtidigt som spänningen är på topp. Nyttoeffekten blir lite lägre. Men effektuttaget begränsas av hur mycket ström det kan gå igenom säkringen.R roli skrev:
Tack ska ni ha för alla svar!
Det stämmer inte riktigt. Det är ovanligt att den blir så mycket större att man behöver bry sig. Men det finns undantag. Om du har en switchande spänningsomvandlare så är första ledet en likriktare och glättningskondensatorer. Då blir strömmen inte sinusformad utan kommer som korta pulser vid toppen på spänningskurvan. Har du då tre switchande spänningsomvandlare inkopplade på varsin fas i en trefasgrupp så kan du överbelasta nollan utan att överbelasta faserna. Jag har hört talas om att detta kan inträffa i stora datorapplikationer där ett rackskåp är matat med en trefasgrupp.A avh67f skrev:
Det exemplet hör historien till i stort sett. Många nämner och har hört talas om det men väldigt få har behövt hantera det. Samma med större trefasiga lysrörsanläggningar där femte övertonen kunde ge liknande problem.
Helt rätt det är inte hugget i sten. Jag skulle därför vilja byta ut ordet "aldrig" jag använde till ordet sällan.A Avemo skrev:Det stämmer inte riktigt. Det är ovanligt att den blir så mycket större att man behöver bry sig. Men det finns undantag. Om du har en switchande spänningsomvandlare så är första ledet en likriktare och glättningskondensatorer. Då blir strömmen inte sinusformad utan kommer som korta pulser vid toppen på spänningskurvan. Har du då tre switchande spänningsomvandlare inkopplade på varsin fas i en trefasgrupp så kan du överbelasta nollan utan att överbelasta faserna. Jag har hört talas om att detta kan inträffa i stora datorapplikationer där ett rackskåp är matat med en trefasgrupp.
Klicka här för att svara