20 223 läst ·
33 svar
20k läst
33 svar
Kabelval till laddbox
Mest korta sträckor och längre sträckor endast då och då. Så jag tror inte att detta blir ett problem i praktiken.
Många av boxarna finns bara i 22kW-modell, då har man inget val. Samma i vår BRF-installation där en del av boxarna (beroende på vilken undercentral de är kopplade till) är begränsade till 11kW och en del till 22kW.Bo.Siltberg skrev:
Dtt innebär att enfasbilar kan ladda med 7.2kW, det är rätt få bilar som kan ladda med 22kW och vi håller ner maxeffekten pga effektavtift ändå.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Att laddstationen stöder 22 kW innebär inte att man måste dimensionera anläggningen och ledningarna för 22 kW. Man kan som du säger ställa ned max effekt i laddstationen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Det är ju bara att räkna lite snabbt: Vår Tesla körs dagligen, men max, max, 20% av batteriet som är på 75kWh (20% gör ca 12 mil, vilket är konservativt med en faktor tre eller så).Capablanca skrev:
Det ger ca 15kWh energiåtgång. Med vår vanliga 16A trefas, alltså 11kW, laddare så laddar man det på, säg, 1 timma och 30 minuter med 90% effektivitet.
Det är så kort tid (mitt i natten) att man inte vinner särskilt mycket på att halvera den. Alldeles osett elpriset. (Jag skulle kunna ladda batteriet helt full på en vanlig sömn, dvs 8h. Har aldrig hänt att jag behövt det, men det går alltså och då finns det inte mycket att vinna på att halvera den tiden. Sova måste vi ändå.)
Klicka här för att svara