Byggahus.se
J jonaserik skrev:
Svar NEJ den ska användas som jord och 3,an kommer att hänga i luften, används ej och sättas en kopplingsdetalj på, som sockerbit/wago eller annat.
Den ska skarvas i marken så wago faller bort.. måste hitta någon kabel jag kan skarva med för att sedan sätta en wago i dosan i nya förrådet..

Tips på kabel?
 
Johan Larsson7610 Johan Larsson7610 skrev:
Hur skarvas den i marken, har du någon aning om vad det kan vara för kabel, måste ha en 10 meters bit att skarva med men har noll koll på kabeln..
Finns skarvdon för detta och kabel med, som ska då vara samma area som den som finns, fram till dosan där 3X1,5 kopplas in. Kabelskarv av typ GEL går mycket bra.
 
J jonaserik skrev:
Svar NEJ den ska användas som jord och 3,an kommer att hänga i luften, används ej och sättas en kopplingsdetalj på, som sockerbit/wago eller annat.
Den ska skarvas i marken så wago faller bort.. måste hitta någon kabel jag kan skarva med för att sedan sätta en wago i dosan i nya förrådet..

Tips på kabel?
J jonaserik skrev:
Finns skarvdon för detta och kabel med, som ska då vara samma area som den som finns, fram till dosan där 3X1,5 kopplas in. Kabelskarv av typ GEL går mycket bra.
vet du kabelnamnet? Har ej hittat något när jag letat på tex ahlsell. Tack för tipset på skarv!
 
Ulltand Ulltand skrev:
En sån här i mark:

[länk]
Hur är kvaliten på denna jämfört med tex gelskarv relifix? Är de värt de extra 400kr?
 
  • Elmaterial, möjligtvis kopplingsutrustning, inklusive grön plastdel, kabelskor och verktyg, på vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det beror på mycket på vad den har för area, det finns av den typen EKKJ , 2,5 , 4 , 6 m2 troligen inte grövre. Klipp av en decimeter och gå in till en EL-firma och fråga om dom har XXXX meter av den sorten, dom har säkert en GEL-skarv som passar med. Sen det att skarva, behöver du nog hjälp med, av någon elektriker, lika så med ändring i centralen.
Det ska även vara en bit gul slang på den nya biten, oavsett om den som nu är inte har det.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Johan Larsson7610 Johan Larsson7610 skrev:
2 = nolla
Bara för att vara övertydlig, 2:an måste först kopplas om i matande elcentral så att den blir en neutralledare.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Johan Larsson7610 Johan Larsson7610 skrev:
Hur är kvaliten på denna jämfört med tex gelskarv relifix? Är de värt de extra 400kr?
Jag har använt den där skarven. Den var helt ok. Man får dra åt försiktigt med insexnyckeln om man inte har möjlighet att momentdra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.