Mikael_L
Naturligtvis är det inte "ju klenare desto bättre", utan rimligt grov, men sen förlorar man bara på ytterligare större area, ty även fast resistansen minskar så ökar induktansen, och låg induktans är den viktiga parametern när det gäller branta spänningsflanker.
Jag skulle verkligen inte använda grövre än 16mm² i ditt fall, någonstans.
Jag skulle nog kunna tänka mig 6 eller 10mm² också, men ifall Elrond skriver "minst 16mm²" så skaver det ju förstås lite att bryta mot deras instruktion, så jag valde nog den arean då.

Och det är nog inte så stor induktansskillnad mellan en kort bit 6mm² och en kort bit 16mm², så jag kanske överarbetar detta i tanken.
Jag tror det finns några här med mer erfarenhet och kunnande, få se ifall det kommer in någon second opinion.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
16 mm² gäller allmänt för grovskydd medan mellanskydd inte kräver mer än 6 mm². Detta enligt reglerna och gäller alltså mellan SPD och PE-skena. Om man har möjligheten att passera SPDn med sin PE/PEN-ledare på 10 mm² så finns ju ingen sådan ledare.

Induktansen är ganska konstant med ledararea så det spelar inte så stor roll. Dock betydligt viktigare då med korta ledare så att induktansen inte påverkar.

C cpalm skrev:
Njae, jag har två utgående huvudledningar och kommer inom kort att lägga till ytterligare två, sen sitter ju huvudbrytaren där i GUM-1, så jag behöver platsen till huvudsäkringar.
Jag söker förtvivlat efter denna information i ditt ursprungliga inlägg....

Du kanske ha möjlighet att dimensionera utgående huvudledningar så att några extra huvudsäkringar inte behövs?

Annars får du sätta SPDn i en separat låda under skåpet. Det går fortfarande att få till det bra, dvs att låta ledningen passera SPDerna. Utgående plint för huvudledningar blir då i den lådan.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag söker förtvivlat efter denna information i ditt ursprungliga inlägg....
Nej det hade jag missat att nämna vilket jag så klart borde ha gjort. Så det var absolut inget fel på förslaget i sig.
Med 4 byggnader på samma servis misstänker jag att det rimliga blir att säkra av huvudledningarna i mätarskåpet, men det återstår att se. Kanske som sagt får bli ett skåpbyte.

OK, då kör jag på 16 mm² genomgående. Då funkar det också att köra matningen "genom" skydden upp till 63A som är max säkring för skåpet, antar jag? Och så ser jag till att de placeras direkt intill huvudbrytare för att minimera längden. Bör jordledningen anslutas direkt till huvudjordplinten eller är det ok att koppla in den på "utgående" PEN-plint.

Jag ser ingen kopplingen mellan fyra utgående huvudledningar och särskild avsäkring för dessa. Enda skälet om en huvudledning är klenare än vad mätarsäkringen kräver. Om du verkligen har ett DIII-skåp och avser säkra upp emot 63 A så kan det nog krävas särskilda skydd för huvudledningarna.

Detsamma gäller överspänningsskydden. Du bör kanske titta på vad tillverkaren anger för största säkring. De kanske också behöver en egen försäkring.

Du får bäst resultat om inkommande PEN ansluts till överspänningsskyddet, och därifrån vidare till PEN-plint. Men en kort stump på 1-2 dm gör inte så jättemycket heller. Viktigare att få till bra anslutningar.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag ser ingen kopplingen mellan fyra utgående huvudledningar och särskild avsäkring för dessa.
Den koppling jag ser framför mig är att 1) det kanske blir orimligt dyrt att dimensionera huvudledningarna för det sammanlagda effektbehovet för 4 byggnader, 2) man kanske vill kunna avskilja en byggnad utan att bryta strömmen till alla, 3) man kanske inte vill att alla byggnader blir strömlösa om det uppstår något fel.

Detsamma gäller överspänningsskydden. Du bör kanske titta på vad tillverkaren anger för största säkring. De kanske också behöver en egen försäkring.
Japp, enligt manualen till ED150 behövs ingen försäkring upp till 250A, så det skall vara OK.

Du får bäst resultat om inkommande PEN ansluts till överspänningsskyddet, och därifrån vidare till PEN-plint. Men en kort stump på 1-2 dm gör inte så jättemycket heller. Viktigare att få till bra anslutningar.
OK. Var ute och kollade lite närmare på skåpet nu. Torde inte vara något problem att få plats med både huvudsäkringar och överspänningsskydd i övre delen av skåpet. Delvis eftersom huvudbrytaren sitter före mätaren nere vid mätarsäkringarna. Utrymmet ovanför mätarsäkringen är också större än på Garos ritning, så överspänningsskyddet skulle få plats även där.

Öppet elskåp med huvudbrytare, mätare och utrymme för huvudsäkringar och överspänningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C cpalm skrev:
...

OK. Var ute och kollade lite närmare på skåpet nu. Torde inte vara något problem att få plats med både huvudsäkringar och överspänningsskydd i övre delen av skåpet. Delvis eftersom huvudbrytaren sitter före mätaren nere vid mätarsäkringarna. Utrymmet ovanför mätarsäkringen är också större än på Garos ritning, så överspänningsskyddet skulle få plats även där.

[bild]
Platsen ovanför brytaren och mätarsäkringarna är avsedda för nätägarens ev skydd. Ligger under plomberingen för servisanslutningen och är normalt att se som ej användbara för kunden. Det kan ev gå att du får sätta dina där men stryk då byråkratin medhårs innan i så fall, tex att passa på att flytta upp brytaren till som numera efter mätaren.

Oavsett om du menar gå ut med fyra huvudledningar skulle jag sätta en fördelning efter skåpet för detta, och bara skydden på ett bra sätt i mätarskåpet. Ett enkelt sätt att höja nyttan är att sätta en DIN-jordplint typ radklämma invid skydden. Dvs en som ansluter elektriskt till skenan och gå med ledare direkt till den i ena änden på raden skydd och mot PEN från andra, hela skåpet och inredningen blir direkt en del i avledningen på ett bra lågimpedivt sätt.

Finns ju även din skena och plats i kapslingen för utgående plint så du behöver inte göra intrång på den plombade sidan

Bumpar en gammal tråd.

Tänkte investera i en ED250. Såg att dem fanns i 4- respektive 3-polig version. Hur mkt sämre är en 3-polig variant utan skydd på nollan? Inkommande kabel är nergrävd till elleverantörens skåp där jord och nolla är anslutna (antar jag)? Känns som att det kan kvitta med 3- respektive 4-polig isf?

Har du femledare TN-S in ska skyddet vara 4-poligt har du TN-C är skyddet 3-poligt svårare är det inte.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har du femledare TN-S in ska skyddet vara 4-poligt har du TN-C är skyddet 3-poligt svårare är det inte.
ok, då bör jag ha en 4-pol då jag har både jord och nolla till inkommande skåp.

Ja bara du är säker på att det är så och inte en kabel med fem ledare och bara fyra använda. Inte ovanligt att det görs så och ren TN-S mer sällsynt men du verkar med på hur det ligger till så bara en kontrollfråga.

GK100 GK100 skrev:
Ja bara du är säker på att det är så och inte en kabel med fem ledare och bara fyra använda. Inte ovanligt att det görs så och ren TN-S mer sällsynt men du verkar med på hur det ligger till så bara en kontrollfråga.
Inte helt säker, svårt att se då jag inte vill sprätta plomberingen i centralen...

Är det en nyare anläggning kanske det sitter markerat via någon dekal hur det är kopplat. Särskilt om det är femledare använd för TN-C och även vid servis TN-S kan det vara markerat att det är den typen koppling. Är det ett mätarskåp du har syns det ev på ett vettigt sätt vid plinten för kundens utgående kabel hur det är gjort. Annars kan du fråga nätägaren vad du har för servis.

• Gilla
nonnos
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Är det en nyare anläggning kanske det sitter markerat via någon dekal hur det är kopplat. Särskilt om det är femledare använd för TN-C och även vid servis TN-S kan det vara markerat att det är den typen koppling. Är det ett mätarskåp du har syns det ev på ett vettigt sätt vid plinten för kundens utgående kabel hur det är gjort. Annars kan du fråga nätägaren vad du har för servis.
Var tydligt märkt med TN-S, vilket jag trodde då vi ganska nyligen byggt.

E
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har haft liknande erfarenheter med blixtar som hoppade ur eluttag och mellan VVB och inkommande vatten. Jag installerade Elronds ED250 år 2006 och sen dess har jag klarat mig utan problem. Ett undantag dock; en arbetsbelysning fick stryka på foten vid ett nära direkt blixtnedslag. Ingen annan utrustning skadades då.
[länk]

[länk]
Rätt länk: https://elrond.se/fakta/overspanningsskydd-askskydd/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.