Min dotter tog bort kablarna till dörrklockan i samband med en renovering och jag kommer inte på hur den ska kopplas in igen. Två trådar kommer från transformatorn. De kan jag identifiera med mätinstrument. Jag har provat, osystematiskt, att ansluta kablarna på lite olika vis men får endast klockan att säga ding och inte dingdong.
Är det någon som har en idé om hur jag ska koppla så är jag tacksam för svar.

Ett öppet eluttag med synliga ledningar och komponenter på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du testat att ansluta på dom övre skruvarna, flytta inte på tråden som redan sitter där.

• Öppet eluttag med exponerad kablage och termostat, demonteringsarbete synligt, väggskada, ingen frontpanel.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ding kommer när man trycker på knappen och dong kommer då man släpper knappen och den lilla fjädern trycker kläppen åt motsatt håll.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kopplingsschema

• Elektrisk kopplingsschema för ringklocka, visar installation med olika transformatorer och batteriströmkällor.
    Skapa konto
Jag har inte varit hos min dotter ännu. Provar imorgon med Ballos förslag först och om inte det fungerar så försöker jag förstå mig på kopplingsschemat.
Jag ska kolla vilka trådar som kommer från transformatorn så kanske ni kan hjälpa mig därifrån om jag inte får ordning på detta. Alla trådar var lösa från början så de som sitter där är de som jag skruvat fast utan någon som helst kunskap.
Jag återkommer med resultatet av morgondagens övning.

Tack Balloo och Dileto!

Nu fungerar det perfekt efter era anvisningar.

Stort tack!
Leif

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.