Ska dra kabel mellan downlights ( led hide a lite optiquick).
Slang finns redan draget.
Vilken kabel ska jag använda ? Hade lite tp 90 liggande och provade men tyckte det var svårt att få till det bra i plintarna . Är FQ bättre ?
Annat alternativ? Vad brukar man välja ?
 
  • Hand håller en elektrisk komponent, genomskinlig kapsling, modellinformation, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På 230V-sidan så måste det vara en dubbelisolerad kabel, tex SKX, kabelns ytterhölje måste in under locket, dragavlastningen ska klämma över ytterhöljet på kabeln.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På 230V-sidan så måste det vara en dubbelisolerad kabel, tex SKX, kabelns ytterhölje måste in under locket, dragavlastningen ska klämma över ytterhöljet på kabeln.
FQ i rör som avslutas i drivern är väl också godkänt?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Nej, det måste hela tiden vara minst två isolerskikt som skyddar ledarna.

Däremot går det att dra i lämplig kabel i VP-röret samt dragavlasta kabeln på lämpligt sätt vid lämpligt ställe (innan/efter VP-röret).
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
F Fredrik K80 skrev:
FQ i rör som avslutas i drivern är väl också godkänt?
Jo, det blir alldeles utmärkt. Bättre än TP90 och liknande.
Ditt drivdon ser ut att stöda flexslang.
Gäller bara att flexslangen är tillräckligt lång.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo, det blir alldeles utmärkt. Bättre än TP90 och liknande.
Ditt drivdon ser ut att stöda flexslang.
Gäller bara att flexslangen är tillräckligt lång.
Såg dock precis nu att flexslangen verkar vara avslutad cirka 5 cm utanför ”pottan”. Ska man då skarva på flexslang eller sätta lös flexslang vid drivern och sedan skyddsslang över det nakna FQ däremellan?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det måste hela tiden vara minst två isolerskikt som skyddar ledarna.

Däremot går det att dra i lämplig kabel i VP-röret samt dragavlasta kabeln på lämpligt sätt vid lämpligt ställe (innan/efter VP-röret).
Det blir ju 2 isolerskikt mtp slangen 🤷‍♂️🤷‍♂️ så förstår nog inte vad du menar ??
 
Om slangen kan anslutas till/i drivdonet så blir det dubbla isolerskikt, då går det att låta FQn gå direkt från slangen in i drivdonet.

Eftersom befintliga slangen slutar utanför pottan så behöver slangen skarvas.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om slangen kan anslutas till/i drivdonet så blir det dubbla isolerskikt, då går det att låta FQn gå direkt från slangen in i drivdonet.

Eftersom befintliga slangen slutar utanför pottan så behöver slangen skarvas.
Kanon, tack för förtydligandet 😊👍👍
 
Är det svårt att förlänga slangen, så kan du trä på ett skal från en vit kabel som har minst 4 ledare i sig, över din kabel, den ska då gå in i slangen min 5 cm och sitta fast i drivdonet- Är då flera isolerskikt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A
F Fredrik K80 skrev:
FQ i rör som avslutas i drivern är väl också godkänt?
Ja. Om röret täcker trådarna hela vägen in i donet.
Det måste vara dubbla skyddsbarriärer på ledning för starkström. Den så kallade tvåfelsprincipen. Ett fel får aldrig utgöra fara.

Tyvärr slarvar många med detta och avslutar flexslang tex 10 cm från drivdonet och lämnar grundisolerade fk med 230v den biten.
 
FKK/FQQ?
 
Fotografen Fotografen skrev:
FKK/FQQ?
Vad är det för kabel ??
 
Kabel med fåtrådig ledare istf entrådig. Behöver den klara några temperaturkrav?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Kabel med fåtrådig ledare istf entrådig. Behöver den klara några temperaturkrav?
Ahh ok, typ fxq då. Nä egentligen inga krav på värmebeständighet mtp LED
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.