Ska dra kabel mellan downlights ( led hide a lite optiquick).
Slang finns redan draget.
Vilken kabel ska jag använda ? Hade lite tp 90 liggande och provade men tyckte det var svårt att få till det bra i plintarna . Är FQ bättre ?
Annat alternativ? Vad brukar man välja ?
Slang finns redan draget.
Vilken kabel ska jag använda ? Hade lite tp 90 liggande och provade men tyckte det var svårt att få till det bra i plintarna . Är FQ bättre ?
Annat alternativ? Vad brukar man välja ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Såg dock precis nu att flexslangen verkar vara avslutad cirka 5 cm utanför ”pottan”. Ska man då skarva på flexslang eller sätta lös flexslang vid drivern och sedan skyddsslang över det nakna FQ däremellan?Bo.Siltberg skrev:
Det blir ju 2 isolerskikt mtp slangen 🤷♂️🤷♂️ så förstår nog inte vad du menar ??Demmpa skrev:
Om slangen kan anslutas till/i drivdonet så blir det dubbla isolerskikt, då går det att låta FQn gå direkt från slangen in i drivdonet.
Eftersom befintliga slangen slutar utanför pottan så behöver slangen skarvas.
Eftersom befintliga slangen slutar utanför pottan så behöver slangen skarvas.
Ja. Om röret täcker trådarna hela vägen in i donet.F Fredrik K80 skrev:
Det måste vara dubbla skyddsbarriärer på ledning för starkström. Den så kallade tvåfelsprincipen. Ett fel får aldrig utgöra fara.
Tyvärr slarvar många med detta och avslutar flexslang tex 10 cm från drivdonet och lämnar grundisolerade fk med 230v den biten.
FKK/FQQ?
Kabel med fåtrådig ledare istf entrådig. Behöver den klara några temperaturkrav?

