E
etompau: [citat] Inkommande nätkabel kopplas till lampsocklen. Svårare än så är det inte. Ska du ha två lampsocklar får du kopplad dom parallellt, med lämpliga skarvdon, ex Wago. Är du osäker på detta så ta hjälp. Elprylar i våtrum ska hanteras med respekt.
17 svar · 2,4k läst
·
useless
useless: [citat] Största problemet är att det sitter en kompressorvärmare som håller oljan varm när inte konpressorn går. Det är inte så nyttigt att slå på strömmen och starta direkt med kall olja... Sen hålls även elektroniken lite varmare än omgivningen när strömmen är på vilket minskar risken för kondens och andra temperaturrelaterade problem.
28 svar · 2,8k läst
·
F
Frasse10: [citat] Uttaget är också svart. Ja det är ju ett alternativ, bara det inte blir en ful synlig skarv så funkar det. Hade inte tänkt så långt, el är inte min favoritsyssla! Tack för tips.
2 svar · 1,4k läst
yonna
yonna: Cyklar 1,5 mil varannan dag merparten av året och cykeln är bara 3 år gammal. Batteriet klarar två turer innan laddning. Jag kan inte riskera urladdning på väg hem då cykeln är tung och obrukbar utan fungerande batteri. Jag kan inte heller välja att bara ladda till 80% men detta får jag reglera på något sätt då jag byter batteri.
7 svar · 1,7k läst
·
M
Manhunter: Stämmer att locket har näsa.
4 svar · 901 läst
T
trojlee: [citat] Kanske får bli så, det är nog enklaste lösningen👍. Har ni något tips på placering av utvändig kopplingsdosa?
19 svar · 5,7k läst
·
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] Det ser ut som två dosor, är det så att du ska ha uttag på andra sidan väggen också?
8 svar · 2,4k läst
·
H
hempularen: Jag har rensat lite ovidkommande behörighetsdiskussion ur tråden. Håll er till ämnet! /moderator
25 svar · 9,5k läst
·
B
BSOD: [citat] Jo jag tror du behöver det. Men det är nog inte bara displayer, det är ju ett antal kablar in och ut. Det är nog en del av själva styrningen i pumpen, inte bara en tempvisning.
3 svar · 1,1k läst
·
T
trojlee: Thanxx👍
2 svar · 996 läst
·
D
drömmenomlandet: [citat] Jag renoverade tvrummet först och sen kom på att jag ville ha dolda kablar.... I mitt fall har jag förråd/teknikrum på baksidan av tvn. Borrade hål så stort för elkabel och en hdmi. Nästa gång skulle jag be/göra själv elektrikern dra tomrör till en tom dosa så kan du dra kabel själv sen. Beroende på vad du har för nånting så är det kanske bara en kabel som behövs med
80 svar · 12,8k läst
A
avh67f: Är det nån vaktmästare som måste ha ett trefasigt uttag där? Ser ut som det nya redan gått sönder också.
8 svar · 1,9k läst
·
MrMosshem
MrMosshem: Ah, ja det är kanske inte optimalt. 🤔 Tack för all input, om ni är intresserade kan jag återkomma med resultatet senare. Misstänker att ni är sugna på att få säga ”vad var det jag sa?” 😅😂
11 svar · 1,9k läst
·
S
Skopan: Och om rummet har jordade uttag i övrigt är det en sån här som ska användas istället för den ojordade: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-tak-for-aldre-takdosa?category_id=686
5 svar · 1,4k läst
·
A
Amrich: Tack för alla svar, jag har blivit något klokare! Att byta hela kabeln hade såklart varit ett alternativ men den trängs i ramen på lyften med all hydraulik så jag tror det blir svårt att få igenom den. Gällande om jag har någon tanformator eller inte så kan jag nu säga att ja, det har jag! Hur jag vet det? Det visade sig nämligen att den var trasig:
8 svar · 3,4k läst
·
trolldeg
trolldeg: [citat] Jag har precis samma uppsättning som du och har nyligen kommit på att jag också gärna vill ha en eldriven variant som komplement. Har det löst sig för dig? Hur blev det?
7 svar · 1,9k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Om du inte har och inte kan låna en hylsnyckel ( troligen 14 mm ), så kanske du få fila ur någon lämplig metallbit för att lossa muttern.
14 svar · 3,4k läst
·
K
Keeefan: [citat] Just det, de där två funkar ju också.. Tack så mycket! Jadå, skall kolla med elektrikern först.😃
2 svar · 1,8k läst
wildeside
wildeside: Jag tror du är ett troll och tagit rätt mått😂
5 svar · 1,1k läst
·
A
avh67f: [citat] Aha ni menade så. Nu hänger jag med. Jo det låter ju minst sagt suspekt 🙂
7 svar · 1,8k läst
·
O
Originalet: Ok, tack för snabba svar. Då räcker det med 35cm då den kommer ligga skyddad under asfalt eller plattor sen.
4 svar · 1,4k läst
U
Uffe A: Kan du ta en bild som visar ev märkning på skåpet så underlättar det gissningar 😉
5 svar · 2,0k läst
·
T
Temalie: [citat] När jag googlar på "eltako eud61nps-400w" ( https://www.elbutik.se/product.html/eltako-dosdimmer-eud61nps-400w?gclid=CjwKCAjwkNOpBhBEEiwAb3MvvSLpmsUSUvcAUnbi_h6nnkWZus-rEMxQLhfdH50J_RcJqfvoEkMsSxoCdL0QAvD_BwE ) som det står på dosan ser det ut som att den bara är kompatibel med glöd- och halogenlampor, så det är nog där felet ligger då! Hade bara antagit att den skulle vara
10 svar · 5,2k läst
·
T
terrificduct: [citat] Nu har det gått ett par dagar till med det andra grenuttaget och säkringen har fortfarande inte gått, och har heller inte hört något ljud ifrån proppskåpet som hände i princip varje gång förut. Båda grenuttag har lika grova kablar, men visst så har grenuttaget utan överspänningsskydd en kortare kabel, kanske 2 meter istället för 3-4 meter. Jag får prova att köpa ett
21 svar · 4,9k läst
·
F
Fias matte: Tack igen! Nej ingen ledning i, bara ett tomt rör.
4 svar · 675 läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Om du tänker ha stickproppen kvar så är det funktionell brytning du vill ha, för att stänga av VVB när ni åker. En vanligt belysningsströmställare skulle fixa detta. De klarar i allmänhet 16 A. Men tryck snabbt o distinkt på vippan vid brytning, eller vrid ned termostaten först så att belastningsströmmen bryts. Om du tänker ersätta stickpropp och uttag med en brytare så ska du
10 svar · 1,8k läst
A
alfista: [citat] Det är en elegant lösning, men det finns vissa förbehåll med den. Den är inte OK om rummet har jordade uttag då det inte finns jordade kronuttag att köpa.
2 svar · 2,9k läst
·
P
Petstr: [citat] I väntan på leverans av Plejd-puck kopplade jag in för pushdim. Lampan tände inte. Jag mätte, kollade polaritet och höll på i timtal för att få det att fungera. Men det gjorde det inte. Spänning ut från drivdonet (56 V - som åkte upp och ner vid dimning. Spänning i lamputtaget (dock endast 3,6 V) men inga lampor tändes (det finns ca 35 av dem i armaturen). Bytte en lampa
5 svar · 6,8k läst
martin43
martin43: 2-fas är dock inte normalt så det gäller att välja en laddbox som inte protesterar (typ den ovan). Det är annars vanligt att boxarna bara fungerar med en eller tre faser, två faser ger felkod. Lika med bilar, även om det oftast är tre separata omvandlare kan bilen ge felkod och klaga om det är två faser, det behöver också kollas upp för tänkt bil.
4 svar · 2,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Ja den där ser ut att kunna vara en stång som är gängad i dosan och har en gäng för kroken i andra änden. Men jag har inget tips på vad du ska hitta för något som ersättning. Om du skaffar en gängtolk och tar reda på vilken gänga det är i dosan och tar lite mått på en befintlig pinne så kan säkert en mekanisk verkstad tillverka en åt dig.
44 svar · 19,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.