Hej!
Igår kväll när jag lagt mig hörde jag ett knastrande, som inte lät naturligt. Det kom med korta intervall och jag lyckades lokalisera detta till en Nexa fjärrstyrd strömbrytare, se bilder. När jag drog ur den från min förlängningssladd, kände jag att det luktade bränt och att det var brännskador runt ena hålet på kontakten till förlängningssladden samt brännskador runt roten av ena stiftet till Nexa-strömbrytaren.
Min instinktiva tanke var att det är fel på Nexa-strömbrytare. Kan inte komma på att det skulle vara något annat om man ser skadorna runt stiftet. Den har varit kopplad till en ny TV som enbart legat på stand-by-läge.
Tänkte kolla med er, kan det vara något annat än Nexa-strömbrytaren? Ska man behöva vara orolig för något annat?
Jag bifogar lite bilder också.
Mvh
Rikard
Igår kväll när jag lagt mig hörde jag ett knastrande, som inte lät naturligt. Det kom med korta intervall och jag lyckades lokalisera detta till en Nexa fjärrstyrd strömbrytare, se bilder. När jag drog ur den från min förlängningssladd, kände jag att det luktade bränt och att det var brännskador runt ena hålet på kontakten till förlängningssladden samt brännskador runt roten av ena stiftet till Nexa-strömbrytaren.
Min instinktiva tanke var att det är fel på Nexa-strömbrytare. Kan inte komma på att det skulle vara något annat om man ser skadorna runt stiftet. Den har varit kopplad till en ny TV som enbart legat på stand-by-läge.
Tänkte kolla med er, kan det vara något annat än Nexa-strömbrytaren? Ska man behöva vara orolig för något annat?
Jag bifogar lite bilder också.
Mvh
Rikard
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går ju inte att säga om felet låg i Nexabrytaren , eller i vägguttaget. Oavsett kan vägguttaget blivit skadat av värmen så byt det med.L larino skrev:Hej!
Igår kväll när jag lagt mig hörde jag ett knastrande, som inte lät naturligt. Det kom med korta intervall och jag lyckades lokalisera detta till en Nexa fjärrstyrd strömbrytare, se bilder. När jag drog ur den från min förlängningssladd, kände jag att det luktade bränt och att det var brännskador runt ena hålet på kontakten till förlängningssladden samt brännskador runt roten av ena stiftet till Nexa-strömbrytaren.
Min instinktiva tanke var att det är fel på Nexa-strömbrytare. Kan inte komma på att det skulle vara något annat om man ser skadorna runt stiftet. Den har varit kopplad till en ny TV som enbart legat på stand-by-läge.
Tänkte kolla med er, kan det vara något annat än Nexa-strömbrytaren? Ska man behöva vara orolig för något annat?
Jag bifogar lite bilder också.
Mvh
Rikard
[bild][bild][bild][bild][bild]
enda orsaken är som jag kan tro är dålig kontakt.
Den modellen har ingen elektronik vid kontaktblecken utan sitter högre upp vid diodlampan, så hade elektroniken varit dålig hade plasten smält högre upp.
Du skriver att enbart TV var inkopplad. Men samtidigt ligger det flera sladdar på golvet i din bild?
Den modellen har ingen elektronik vid kontaktblecken utan sitter högre upp vid diodlampan, så hade elektroniken varit dålig hade plasten smält högre upp.
Du skriver att enbart TV var inkopplad. Men samtidigt ligger det flera sladdar på golvet i din bild?
Tack för svaret.Tommty skrev:
enda orsaken är som jag kan tro är dålig kontakt.
Den modellen har ingen elektronik vid kontaktblecken utan sitter högre upp vid diodlampan, så hade elektroniken varit dålig hade plasten smält högre upp.
Du skriver att enbart TV var inkopplad. Men samtidigt ligger det flera sladdar på golvet i din bild?
Såg att stiftet hade något som såg ut som en spricka. Kanske lite långsökt, men kan stiftet ha orsakat pga en sådan skada?
Sladden du ser är den förlängningssladd som jag tog med mig från rummet, där allt var inkopplat 😀
Skulle nog tro att sprickan är ett resultat av varmgång tidigare.L larino skrev:
Troligtvis har det varit dålig kontakt länge, vi pratar månader. Och metall expanderar när det blir varm för att sedan krympa vid kyla, tillräckligt snabb reaktion eller flertalet gånger brukar det bli sprickor eller flisor till slut.
spontant skulle jag gissa på att det är skarvsladdens metallbyglar som har varit orsaken, att dessa inte riktigt greppar tag om stiften till nexaprodukten vilket gör att resistansen med värmeutveckling som följd.
Detta gäller sålänge enbart TV har varit inkopplat och ingenting mer som exempelvis ett element.
En klassiker på stickproppar som gjutna, det finns inget skruvförband i dom, utan ledaren är pressad i ett hål i bakändan på stiftet. Bara att dumpa eller klippa av och dit med en ny stickpropp, Du har tur ändå att inte nexans hylsor inte har bränds upp, som är en följdsjukdom av stickproppens kondition.
Tommty skrev:
Skulle nog tro att sprickan är ett resultat av varmgång tidigare.
Troligtvis har det varit dålig kontakt länge, vi pratar månader. Och metall expanderar när det blir varm för att sedan krympa vid kyla, tillräckligt snabb reaktion eller flertalet gånger brukar det bli sprickor eller flisor till slut.
spontant skulle jag gissa på att det är skarvsladdens metallbyglar som har varit orsaken, att dessa inte riktigt greppar tag om stiften till nexaprodukten vilket gör att resistansen med värmeutveckling som följd.
Detta gäller sålänge
enbart TV har varit inkopplat och ingenting mer som exempelvis ett element.
Jo, det var "bara" TV som var inkopplad här, men har haft ett 2kW elradiator inkopplad på en annan Nexa. Har kopplat ur den, då jag blir lite orolig att Nexa inte klarar belastningen. Såg nu att max last är 1,5 kW. Tur att inte den Nexan har reagerat än. Den som brann, kan tidigare ha varit inkopplad på andra apparater, kommer dock inte ihåg vilka.Tommty skrev:
Skulle nog tro att sprickan är ett resultat av varmgång tidigare.
Troligtvis har det varit dålig kontakt länge, vi pratar månader. Och metall expanderar när det blir varm för att sedan krympa vid kyla, tillräckligt snabb reaktion eller flertalet gånger brukar det bli sprickor eller flisor till slut.
spontant skulle jag gissa på att det är skarvsladdens metallbyglar som har varit orsaken, att dessa inte riktigt greppar tag om stiften till nexaprodukten vilket gör att resistansen med värmeutveckling som följd.
Detta gäller sålänge enbart TV har varit inkopplat och ingenting mer som exempelvis ett element.
Gällande skarvsladd, har jag nog bedragit mig själv med att köpa billiga varianter. Blir nog att byta ut konttaktdon på sladden till högre kvalitet.
Klockrent. Svaret till dig blev inbakat i svaret till Tommty.J jonaserik skrev:En klassiker på stickproppar som gjutna, det finns inget skruvförband i dom, utan ledaren är pressad i ett hål i bakändan på stiftet. Bara att dumpa eller klippa av och dit med en ny stickpropp, Du har tur ändå att inte nexans hylsor inte har bränds upp, som är en följdsjukdom av stickproppens kondition.
Stort tack till er alla för era tankar och motfrågor. Förstår om en del inte blir tydligt i min beskrivning.
Min lärdom av detta är nog att inte köpa billiga grejer, hålla koll på belastningsgräns för mina el-prylar och att det finns hjälpsamma personer här på forumet.
Finns det mer inputs är det välkommet med fler inlägg.
Min lärdom av detta är nog att inte köpa billiga grejer, hålla koll på belastningsgräns för mina el-prylar och att det finns hjälpsamma personer här på forumet.
Finns det mer inputs är det välkommet med fler inlägg.
👍J jonaserik skrev:
Då blir det metervara av rätt dimensionerad kabel och uppmärkning för den som ska vara till högre belastning.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Oavsett hur dålig kontakt dte är i uttaget, eller inne i Nexa. Så borde det inte kunna bli så mycket värme av strömmen som går till TVn i standbyläge. Även om TVn var igång så skulle dte inte kunna bli så varmt i kontakten, utan att TVn skulle fungera väldigt dåligt.
Man kan tänka sig att det är något fel inne i Nexa brytaren så att det går stora krypströmmar i den.
Man kan tänka sig att det är något fel inne i Nexa brytaren så att det går stora krypströmmar i den.
