A
avh67f: [citat] Haha fick mig dagens skratt nu. Det måste man väl få göra. Ni får ursäkta mig 🙂
15 svar · 1,8k läst
·
A
Avemo: [citat] Första steget är ju att kolla om nollan finns. Det är helt riktigt att om nollan saknas i dosan bakom spisen så är det ett begränsat jobb att dra fram det. Men det är inte alls otroligt att nollan redan finns där så att det bara är att koppla in den nya spisen.
11 svar · 5,9k läst
TorpAnders
TorpAnders: [citat] "Och efter mycket huvudbry har jag nu lyckats hitta var jag tänkt fel. i en D-koppling så kommer strömmen från båda "benen" summeras." Såja, nu satt den😉 Resistansen är väldigt exakt, det finns till och med en decimal till. I detta fall är elementens yteffekt det som styr och begränsar applikationen vi vill inte ha det för varmt max 1770 grader Celsius 🔥🔥🔥
36 svar · 3,6k läst
F
Fideliox: [citat] Tack, lite märkligt att jem o fix bara har 22mm. Är det kanske onödigt stort med 20mm rör? Blir nog max 2 kablar i röret.
6 svar · 1,8k läst
A
avh67f: Cirka 2,8 ohm med kalla ledningar. Behövs en låg avsäkring.
9 svar · 1,0k läst
R
roli: I wago ja och i ubåt nej (valfritt).
8 svar · 2,1k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Fas respektive tändtråd på röd anslutning. Mellantrådarna (till/från korsbrytaren) på vita anslutningarna.
13 svar · 2,8k läst
·
J
Johan456: Svårt att säga hur det ser ut vid dosan. Men just EKLK-kabel är inget bra val vid infälld installation (i rör).
3 svar · 1,8k läst
A
avh67f: Rekommenderar att kolla igenom denna: https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
5 svar · 2,0k läst
·
E
elmont: Resevkraftsomkopplare från ca 4000:- Halv dag eljobb. Lite "kabel" och till jordtag 1000:- Elverk från ca 5 000:- till flera hundra tusen helt beroende på behov
1 svar · 1,6k läst
A
anis16: Tänkvärt. Jag tänker så här (och ibland tänker jag fel men ytterst sällan..) 1. Det är stödtjänsten som betalar för mitt batteri och eventuella framtida solceller, inte den energin som jag faktiskt producerar och säljer. Då behöver jag även låna ut kopparen i det läget. 2. Här är just det som jag efterlyste med trådstarten, dvs vad är det som skulle behövas ändras om eller
11 svar · 3,2k läst
A
Andersen: [bild] Min tidigare elmätare var en ISKRA MT351. Är det någon som vet om, och isåfall hur, mycket förbrukningsdata den sparar offline? Bakgrunden är att Vattenfall bytte ut alla grannars elmätare men inte min, och kunde därefter inte läsa av den. Jag har timspot och en hyfsat anpassad förbrukning iom elbil. Efter 10 månader bytte man till slut ut den, och jag fick en faktura på drygt
0 svar · 1,0k läst
·
A
avh67f: Måste nästan ta och fråga Nexans, prysmian och nkt och andra tillverkare om detta.
2 svar · 1,2k läst
EdwinG84
EdwinG84: Ja finns ju dubbelisolerade, att tillgå
39 svar · 5,5k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Flytta foten till lampan tills gängstången med kroken hänger rakt ner. Foten till lampan är inte mitt för kroken i taket. Inte så avancerat. När gängstången som sticker ner är rak så kan skruva på glashuven.
14 svar · 9,5k läst
·
A
avh67f: Japp den ska in på den svarta dosan. Ni får nog dra om den där kabeln från väggen den blir väl alldeles för kort. Jorden ser ut att kunna läggas på mittenplinten. Tycker mig se en jordsymbol där
4 svar · 4,7k läst
·
A
avh67f: Finns även uttag med delade brunnar att montera fast det förutsätter ju att det finns en till fas framdragen.
9 svar · 2,0k läst
GK100
GK100: För en grov åldersbestämning passar ju CE på den för begränsning bakåt i tiden till 1995.
6 svar · 1,1k läst
·
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Brukar vara så att man strömförsörjer ex. Ytterdelen, sen går kabel från den till innerdelarna. Man försörjer dem inte var för sig allihop. Jord ska i så fall också bytas till 2,5 förstås... Man bör ju även reda ut varför man har 2,5 tråd till tvättmaskinen men bara 10A säkring. Det KAN ju finnas en anledning till att 1,5 inte varit tillräcklig. Inte enbart att byta
4 svar · 2,1k läst
·
H
hempularen: Du får nog precisera frågan lite. Gäller det solceller/vindkraftverk som komplement vid en villa etc. Eller pratar vi om en vindkraftpark?
4 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Eller i kabellist till det andra uttaget i taket. Problemet har en massa olika lösningar, beroende på krav på utseende och funktion samt arbetsinsats. Du måste bestämma önskad funktion: * Ska uttaget manövreras separat från det befintliga? * Varifrån ska det i så fall manövreras Utseende: * Accepteras kabellister och/eller utanpåliggande kablar. * Accepteras utanpåliggande
5 svar · 2,1k läst
F
fsn: [citat] De riktiga tillverkarna som faktiskt gör versioner specifikt för en EU-marknad får rätt begränsad kapacitet. Det är ju inte så att proffssegmentet har nån magiskt bättre verkningsgrad. Det första man skall göra är att se till att man kar en cutter som inte har inbyggd kompressor, det vinner man lite på om man kör separat kompressor på en annan fas. Nästa steg är att gå
79 svar · 25,7k läst
·
J
JSten: Ser ut att vara en "vanlig" 7polig JST XH kontakt. Hane, https://www.electrokit.com/produkt/kontakthus-xh-7-pol-2-5mm/ Hona, https://www.electrokit.com/produkt/stiftlist-xh-7-pol-2-5mm/ Du behöver även stift och en krimptång. Kanske inget nybörjarprojekt, krimptång är ju inte direkt gratis och det är lite pilligt första gångerna: Med det sagt, är själv glad amatör och har krimpat
2 svar · 820 läst
·
H
Hedberge: ska testa med en kompressor så fort jag kan så får vi se vad som händer.
4 svar · 790 läst
D
danielte: Japp, 230v..
4 svar · 1,8k läst
·
A
avh67f: Man får mäta sig bakåt från punkten där inte ström finns. Tänkte bara om du ser i matande central om det gått någon säkring til det som syns på bild.
3 svar · 1,6k läst
·
GK100
GK100: Många sätts ju även in nya i den typen anläggningar i en del fall enda som tillåts i vissa avsnitt. Och livslängden på riktiga varianter av gamla centraler är i praktiken obegränsad. Båda typerna har i de sammanhangen sitt berättigande och egentligen inte så mycket relaterat till det vi håller på med här på BH. Men tyvärr ser man ju ofta här trådar och exempel på dåliga byten
26 svar · 6,1k läst
·
D
droopy: Inte säkert du har någon nolla alls. Fanns tvättmaskiner förr som drevs med trefas (380V) så du har säkert röd som Jord och en "biledare". Det går att koppla om gruppen i elcentralen och använda en av fasledningarna som Nolla men då skall den gå från "nollplinten i centralen och kopplas bort från sin säkring. Då får du 2 faser nolla och jord fram till uttaget. På så sätt
2 svar · 2,5k läst
·
V
VictorF: Tack för alla svar, nu sitter lampan uppe, jordad armatur och allt 🙂
8 svar · 3,0k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Oroa dig inte för all skrämsel när det gäller torix. Jag skulle inte oroa mig. Däremot... Finns det småbarn med i bilden eller är det på gång? Då skulle jag byta ut alla uttagen mot petsäkra uttag. Bara för att sitter en sladd i så räcker inte det. Kom ihåg, köp ojordade uttag och snälla köp inte skräp. Köp elko eller Shneider. Bättre kvalitet. Och ska du mer än en
9 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.