Hejsan,
Har en fundering om detta med TN-C till TN-S i vår fastighet som har 5 huvudcentraler och TN-C matning från mätarskåpet.

Vi har en elektriker som pga renovering av huvudbyggnaden nu påbörjat uppgradering/byte av den första huvudcentralen, en 1-rads normcentral, till en 4-rads infälld.

Vi ska återanvända den ”gamla” till ett uthus, där den redan är uppskruvad i väntan på ny jordkabel 5g6 från första centralen.

I och med att allt står öppet och strömlöst, och jag är nyfiken, så började jag kika på hur allt är kopplat..

Reagerade på att N ledaren på den 5-ledare som ursprungligen matade vidare till normcentral nr2 bara var avklippt och låg löst i den gamla centralen..

Blev mer nyfiken och gick och kikade i ett par till byggnader och kunde se att det såg likadant ut i åtminstone de två centralerna jag kikade i..

Som jag förstått det har han fortsatt med TN-C standarden i alla centraler trots att det är 5g6 framdraget från första centralen till alla de övriga.

Vore det inte bättre att ha gått över till TN-S så fort det fanns möjlighet?

Som det är nu används ju sannolikt inte N-ledaren i någon av centralerna nr 2-5 trots att den finns med indragen.

Eller är det eg sak samma och jag bara överanalyserar situationen.
 
Redigerat:
clain clain skrev:
Som jag förstått det har han fortsatt med TN-C standarden i alla centraler trots att det är 5g6 framdraget från första centralen till alla de övriga.
Är det så då borde det vara TN-S. Enda skälet till att behålla TN-C vore ifall det finns TN-C-ledningar ut från någon central senare i kedjan som inte enkelt kan bytas. Men har du femledare överallt så borde det vara TN-S, speciellt om femledarna har arean 6 mm². Detta borde du påpeka.

Frågan kanske är vad som ingår i elfirmans jobb här? Vad har ni avtalat?

Eller så är det något jag missuppfattar. Vad menar du t.ex med ursprungligen här?
clain clain skrev:
Reagerade på att N ledaren på den 5-ledare som ursprungligen matade vidare till normcentral nr2 bara var avklippt och låg löst i centralen..
och har detta relevans för frågan?
clain clain skrev:
Vi ska återanvända den ”gamla” till ett uthus, där den redan är uppskruvad i väntan på ny jordkabel 5g6 från första centralen.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Avklippt som i kan inte anslutas i framtiden?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Frågan kanske är vad som ingår i elfirmans jobb här? Vad har ni avtalat?
Eg har vi ingenting avtalat, vi kör allt löpande med samma elektriker som gjort all installation sedan vi köpte gården och började byta ut allt, från gamla diazedcentralen, till att montera efterföljande centraler allt eftersom.

Vi har låtit honom stå för kunnandet och moderniserandet och kommit med våra önskemål där det behövts.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Eller så är det något jag missuppfattar. Vad menar du t.ex med ursprungligen här?
Den gamla 1-rads centralen, var ursprungligen den första central vi monterade, den hade då inkommande 4-ledare från mätarskåpet & utgående 5g6 till central nr2.

Därför kan jag se hur den kabeln varit kopplad.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
och har detta relevans för frågan?
Det var mer som bakgrund till varför jag ens började fundera över detta.

Inkommande & utgående kablar klipptes strax innanför höljet och hela den centralen flyttades, därför kan jag se hur allt var kopplat ursprungligen.


Kändes så tydligt beskrivet i mitt huvud 🙄

Kanske blir tydligare att skriva att vi har följande:

Huvudcentral nr1:
Inkommande med pen till pe-skenan och nolla från pe-skena till JFB.
Utgående 5g6 til central nr2 har löst liggande (ej inkopplad) N-ledare.

Central nr2 med inkommande 5g6 där N-ledaren ligger löst i centralen, nolla från pe-skena till JFB.

Central nr3 & 4 likadant.
 
A Alexn72 skrev:
Avklippt som i kan inte anslutas i framtiden?
Nej, N-ledarna ligger löst med tillräcklig längd i alla centraler, är bara inte inkopplade.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Då är det ju mycket enkelt att fixa ett femledarsystem det tar inte många minuter per central.
Man blir ju lite fundersam på vad det är för "elektriker" som inte redan gjort det?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det så då borde det vara TN-S. Enda skälet till att behålla TN-C vore ifall det finns TN-C-ledningar ut från någon central senare i kedjan som inte enkelt kan bytas. Men har du femledare överallt så borde det vara TN-S, speciellt om femledarna har arean 6 mm². Detta borde du påpeka.
Det finns inte fler TN-C än mellan mätarskåpet & central nr1, då känns det som att jag borde kunna ta detta med honom vid nästa tillfälle utan att känna mig dum.
 
E elmont skrev:
Då är det ju mycket enkelt att fixa ett femledarsystem det tar inte många minuter per central.
Man blir ju lite fundersam på vad det är för "elektriker" som inte redan gjort det?
Det låter ju tacksamt iaf!

Han är bra att ha att göra med, även om finish & design kanske inte har högsta prio.

Men så småningom blir det ju till att byta elfirma, då nuvarande kommer gå helt i pension 2025 när behörigheten löper ut.

Men framtill dess vill jag ju helst få allting klart med honom, för att slippa försöka få till ett överlämnande mitt i pågående installationer..
 
Jag var inte säker på om du pratade om den nya centralen eller den gamla flyttade centralen. Du pratar om avklippt kabel i gamla centralen. Men spela roll. Finns det förutsättningar för TN-S så använder man det. Det kanske inte fanns förutsättningar för det när centralerna ursprungligen monterades. Eller så var den gamle elektrikern mest van vid TN-C. Det finns dock inget krav på att man måste använda TN-S för huvudledningar i bostäder. Så det är väl bara att be elektrikern koppla TN-S nu.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Troligen känner elektrikern sig trygg med TN-C och inte lika bekväm det nya påfundet TN-S, inte minst då han är på väg att bli statstjänsteman 😉
 
  • Gilla
clain
  • Laddar…
A
Håller med övriga. Ingen anledning att inte övergå till TNS om det går. Man slipper alla nackdelarna som TNC dras med för en försumbar kostnad.

Ta upp saken med din elektriker imorgon så löser det nog sig. Kundens önskemål kommer först.
 
Hur var det med befintliga TN-C. Kan de behållas om de är 6mm2 och är det i så fall någon situation där de måste bytas mot 10 mm2?
 
A
T tracker skrev:
Och behörigheten går inte ut.
[länk]
Behörighet finns inte kvar heller. Det blev ändrat till auktorisation för många år sedan med allt vad det innebär.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hur var det med befintliga TN-C. Kan de behållas om de är 6mm2 och är det i så fall någon situation där de måste bytas mot 10 mm2?
Reglerna gäller inte retroaktivt, så var det OK när jobbet utfördes så är det OK även i dag.
 
  • Gilla
clain och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.