2 104 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
TN-C trots 5-ledare
Sida 1 av 2
Hejsan,
Har en fundering om detta med TN-C till TN-S i vår fastighet som har 5 huvudcentraler och TN-C matning från mätarskåpet.
Vi har en elektriker som pga renovering av huvudbyggnaden nu påbörjat uppgradering/byte av den första huvudcentralen, en 1-rads normcentral, till en 4-rads infälld.
Vi ska återanvända den ”gamla” till ett uthus, där den redan är uppskruvad i väntan på ny jordkabel 5g6 från första centralen.
I och med att allt står öppet och strömlöst, och jag är nyfiken, så började jag kika på hur allt är kopplat..
Reagerade på att N ledaren på den 5-ledare som ursprungligen matade vidare till normcentral nr2 bara var avklippt och låg löst i den gamla centralen..
Blev mer nyfiken och gick och kikade i ett par till byggnader och kunde se att det såg likadant ut i åtminstone de två centralerna jag kikade i..
Som jag förstått det har han fortsatt med TN-C standarden i alla centraler trots att det är 5g6 framdraget från första centralen till alla de övriga.
Vore det inte bättre att ha gått över till TN-S så fort det fanns möjlighet?
Som det är nu används ju sannolikt inte N-ledaren i någon av centralerna nr 2-5 trots att den finns med indragen.
Eller är det eg sak samma och jag bara överanalyserar situationen.
Har en fundering om detta med TN-C till TN-S i vår fastighet som har 5 huvudcentraler och TN-C matning från mätarskåpet.
Vi har en elektriker som pga renovering av huvudbyggnaden nu påbörjat uppgradering/byte av den första huvudcentralen, en 1-rads normcentral, till en 4-rads infälld.
Vi ska återanvända den ”gamla” till ett uthus, där den redan är uppskruvad i väntan på ny jordkabel 5g6 från första centralen.
I och med att allt står öppet och strömlöst, och jag är nyfiken, så började jag kika på hur allt är kopplat..
Reagerade på att N ledaren på den 5-ledare som ursprungligen matade vidare till normcentral nr2 bara var avklippt och låg löst i den gamla centralen..
Blev mer nyfiken och gick och kikade i ett par till byggnader och kunde se att det såg likadant ut i åtminstone de två centralerna jag kikade i..
Som jag förstått det har han fortsatt med TN-C standarden i alla centraler trots att det är 5g6 framdraget från första centralen till alla de övriga.
Vore det inte bättre att ha gått över till TN-S så fort det fanns möjlighet?
Som det är nu används ju sannolikt inte N-ledaren i någon av centralerna nr 2-5 trots att den finns med indragen.
Eller är det eg sak samma och jag bara överanalyserar situationen.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Är det så då borde det vara TN-S. Enda skälet till att behålla TN-C vore ifall det finns TN-C-ledningar ut från någon central senare i kedjan som inte enkelt kan bytas. Men har du femledare överallt så borde det vara TN-S, speciellt om femledarna har arean 6 mm². Detta borde du påpeka.clain skrev:
Frågan kanske är vad som ingår i elfirmans jobb här? Vad har ni avtalat?
Eller så är det något jag missuppfattar. Vad menar du t.ex med ursprungligen här?
och har detta relevans för frågan?clain skrev:
clain skrev:
Eg har vi ingenting avtalat, vi kör allt löpande med samma elektriker som gjort all installation sedan vi köpte gården och började byta ut allt, från gamla diazedcentralen, till att montera efterföljande centraler allt eftersom.Bo.Siltberg skrev:
Vi har låtit honom stå för kunnandet och moderniserandet och kommit med våra önskemål där det behövts.
Den gamla 1-rads centralen, var ursprungligen den första central vi monterade, den hade då inkommande 4-ledare från mätarskåpet & utgående 5g6 till central nr2.Bo.Siltberg skrev:
Därför kan jag se hur den kabeln varit kopplad.
Det var mer som bakgrund till varför jag ens började fundera över detta.Bo.Siltberg skrev:
Inkommande & utgående kablar klipptes strax innanför höljet och hela den centralen flyttades, därför kan jag se hur allt var kopplat ursprungligen.
Kändes så tydligt beskrivet i mitt huvud 🙄
Kanske blir tydligare att skriva att vi har följande:
Huvudcentral nr1:
Inkommande med pen till pe-skenan och nolla från pe-skena till JFB.
Utgående 5g6 til central nr2 har löst liggande (ej inkopplad) N-ledare.
Central nr2 med inkommande 5g6 där N-ledaren ligger löst i centralen, nolla från pe-skena till JFB.
Central nr3 & 4 likadant.
Det finns inte fler TN-C än mellan mätarskåpet & central nr1, då känns det som att jag borde kunna ta detta med honom vid nästa tillfälle utan att känna mig dum.Bo.Siltberg skrev:
Det låter ju tacksamt iaf!E elmont skrev:
Han är bra att ha att göra med, även om finish & design kanske inte har högsta prio.
Men så småningom blir det ju till att byta elfirma, då nuvarande kommer gå helt i pension 2025 när behörigheten löper ut.
Men framtill dess vill jag ju helst få allting klart med honom, för att slippa försöka få till ett överlämnande mitt i pågående installationer..
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag var inte säker på om du pratade om den nya centralen eller den gamla flyttade centralen. Du pratar om avklippt kabel i gamla centralen. Men spela roll. Finns det förutsättningar för TN-S så använder man det. Det kanske inte fanns förutsättningar för det när centralerna ursprungligen monterades. Eller så var den gamle elektrikern mest van vid TN-C. Det finns dock inget krav på att man måste använda TN-S för huvudledningar i bostäder. Så det är väl bara att be elektrikern koppla TN-S nu.
Håller med övriga. Ingen anledning att inte övergå till TNS om det går. Man slipper alla nackdelarna som TNC dras med för en försumbar kostnad.
Ta upp saken med din elektriker imorgon så löser det nog sig. Kundens önskemål kommer först.
Ta upp saken med din elektriker imorgon så löser det nog sig. Kundens önskemål kommer först.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Hur var det med befintliga TN-C. Kan de behållas om de är 6mm2 och är det i så fall någon situation där de måste bytas mot 10 mm2?
