1 476 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Transformator julbelysning
Sida 1 av 2
Har slarvat bort min transformator, behöver således köpa ny. Hittar en liten otydlig lapp där jag kan läsa
31v 300L 3.2V 20mA 0,064W
Vill bara dubbelkolla att jag tänker rätt... Men behöver då hitta en transformator som levererar 31V med effekt minst 19.2W.
Jag testade nämligen en annan jag hittade i gömmorna som var på 31V men endast 3W. Den funkar och blir ej heller varm, vilket gör att jag tvekar över mina uträkningar ovan...
Vill bara dubbelkolla att jag tänker rätt... Men behöver då hitta en transformator som levererar 31V med effekt minst 19.2W.
Jag testade nämligen en annan jag hittade i gömmorna som var på 31V men endast 3W. Den funkar och blir ej heller varm, vilket gör att jag tvekar över mina uträkningar ovan...
Är det till belysning ledslinga? Dessa brukar vara på 31 V.E erkka skrev:Har slarvat bort min transformator, behöver således köpa ny. Hittar en liten otydlig lapp där jag kan läsa
Du har ju slingan så hur svårt är det att räkna?E erkka skrev:
Varje led är 3,2 volt och drar 20 mA styck.
3,2V *0,02A = 0,064W
300 led * 0,064W blir 19,2W.
31V är lite under vad 10 dioder i serie behöver men dom lyser ändå helt ok, men då drar dom inte heller 20mA utan mindre.
Det var ju så jag räknade. Men jag undrar varför en trafo märkt 31v 3W inte ens blir varm när jag använder den?D Dilato skrev:
Det kan man undra faktiskt, kanske den är betydligt starkare än den är märkt ?E erkka skrev:
Skulle inte förvåna mig ett dugg att man använder samma hårdvara med olika märkning för olika produkter.
Det är väl ingen transformator utan ett switchat nätaggregat, så antagligen ngn kondensator eller diod som drivs för hårt och kommer ge upp snart, men inte nödvändigtvis blir så varm att det märks utanför kapsling?E erkka skrev:
Det var inte meningen att märka ord, jag säger också transformator om mina laddare och strömkällor. Men hade det varit en faktiskt transformator som du drog 10x designströmmen ur hade den säkert blivit väldigt varm, och troligen hade någon lindning smält.E erkka skrev:
Borde inte denna funka? 31V och klarar upp till 1000 led står det:
https://www.rusta.com/se/sv/startset-decoration-led-light-system-p771901500104.aspx
edit: Ahh, jag såg att du tänker att det går åt 19W till 300 led?
Ja, då stämmer nog inte den uträkningen, Rusta påstår att 12.4 W ska räcka till 1000 led.
https://www.rusta.com/se/sv/startset-decoration-led-light-system-p771901500104.aspx
edit: Ahh, jag såg att du tänker att det går åt 19W till 300 led?
Ja, då stämmer nog inte den uträkningen, Rusta påstår att 12.4 W ska räcka till 1000 led.
Redigerat:
Jag hittade denna:Dan1891 skrev:
https://www.jula.se/catalog/hem-och...sslingor-lagvoltssystem/transformator-022425/