M
Mistefy: Tack för input. Bilden visar inte rummets egenskaper och är en förenkling för att hjälpa till och besvara frågorna, men jag tror det fick motsatt effekt. Detta är renovering av rum i 20-tals hus där all gammal el rivits ut. I taket är det plankor med en tidigare urfräsning för rör från väggen, en bit från KD1, till platsen för taklampa. Jag tycker det blir omständigt att fräsa
5 svar · 1,8k läst
·
N
Nalleman64: [citat] Tack för ett utmärkt och utförligt svar!
5 svar · 2,4k läst
·
T
Tompafix: [citat] Aha. Ja de flesta spottar på skena funkar ju bra. Gällande placering så vill du placera dem så att arbetsytan inte skuggas när man ska jobba där. Så placera dem så att de kan lysa upp ytan utan att du skuggar.
3 svar · 776 läst
GK100
GK100: Du ska tälla rampen så vad som drivs hunnit upp i fullvarv med lite marginal. Lyssna och titta på när dioden för bypass/drift tänds, ställ så det upplevs som i häradet sekund/någon sekund mellan. Din mjukstart är en gammal modell så det som skrivs om självjustering osv stämmer inte där. Du bestämmer allt med vreden och det är bara de översta två du behöver bry dig om. Ställer
23 svar · 3,4k läst
·
H
hempularen: Men lite logik: OM det vore lönsamt att ha batterier för att jämna ut priset mellan lågtaxa och högtaxa. Då skille givetvis elnätsbolagen hålla sig med enorma batteribanker. En sak man bör ha i åtanke är förlusten. När du laddar ett batteri så blir en del av elen värme, dels pga. rent kemiska egenskaper i batteriet, själva laddningen utvecklar värme, dels pga elektriska
10 svar · 2,8k läst
mexitegel
mexitegel: Problemen du upplever beror på ett dolt fel i modermodemets jordfelsbrytare som är själva hjärnan i din grannes elcentral. Eftersom den är kopplad till hönshuset och nu när det är fuktigt ute minskar resistansen mot jord från hönorna när de pickar efter mat och det blir ett överslag som du märker i dina lampor. Du behöver helt enkelt be din granne installera en annan kraftigare typ
14 svar · 2,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Nä det spelar ingen som helst roll. Men i dessa äldre installationer är det nästan alltid vit och svart som är fas och nolla, men man vete inte vilket det är, det brukar finnas en standard för orten ifråga (som aldrig är garanti på) men den är olika överallt. Att jag vet att det är vanligast med svart - fas, vit - nolla i Uppsala är för att jag är verksam här. Så är det två
12 svar · 2,1k läst
·
E
Eryl: Ok, tack för svar!
2 svar · 1,0k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Ja, byte av termostat är elarbete. Bryt strömmen och säkerställ att det är spänningslöst. Demontera anslutningarna för inkommande el, tempgivare och gv-slingan. Montera nya termostaten och koppla in ovan på rätt plintar.
7 svar · 7,4k läst
F
frause: [citat] "gnd" brukar väl snarare betyda någon form av funktionsjord. Skyddsjord borde vara märkt PE eller ⏚.
8 svar · 2,3k läst
·
E
elmont: https://www.elbutik.se/product.html/schneider-lamputtag-dcl-tak-for-aldre-takdosa?gclid=CjwKCAjw15eqBhBZEiwAbDomEqIYbuSCdiGewF3l8i-CwdWxbHjeAmfWAqeI3sL5CN2ZwxNnw2HqaBoCFHwQAvD_BwE och https://www.clasohlson.com/se/Upph%C3%A4ngningskrokar-till-takdoslock/p/36-4781?gclid=CjwKCAjw15eqBhBZEiwAbDomElPjnjUJkiw0BbNYPrYGd4BjAHdctCwDBNQUD0BstFMiwvKL9mE4rhoCnEcQAvD_BwE Så har du allt som behövs, obs det
1 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Ja, så är det ju och det passar ju en del lampor men inte alla.
5 svar · 1,6k läst
·
Fotografen
Fotografen: [citat] Dubbeltrapp.
15 svar · 1,4k läst
·
ClasseClas
ClasseClas: Vad har du för uppvärmning som drar el? Elradiatorer, lösa elfläktar, värmepump?
3 svar · 919 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Så du tror att det jag skrev i #5 innebär att det bara borde vara tillåtet att hoppa över denna "separata brytare"? ;) Var fick du "maskinkravet" ifrån? Ja, det brusar en del i tråden men alla vet ju vem som brusar. Och visst handlar tråden ursprungligen om bostäder. Så att det inte finns säkerhetskrav på en frånskiljare/säkerhetsbrytare inom synhåll i bostäder torde vara klarlagt.
28 svar · 13,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Det ingår i "de flesta fel som går att göra" men du har rätt i att just detta fel är allvarligare än de andra. Jag tolkar det som att TS helt saknade förståelse för riskerna som elchock och brand men fått upp ögonen lite nu.
64 svar · 11,0k läst
·
A
alfista: [citat] Citerar mig själv när jag tittat igen på bilderna. Centralen på bilden är märkt A1a1, vilket står som grupp 1 på gruppförteckningen, vilket stärker min teori att det finns en annan central (A1) någonstans och att spisen åtminstone när förteckningen upprättades matades från den centralen. Summa summarum, häng inte upp er på vilka säkringar som sitter i centralen på
18 svar · 5,4k läst
·
H
hempularen: OM det är fast pris så skall det anges tydligt i förväg.
5 svar · 1,4k läst
Patrick0327
Patrick0327: [citat] Mm får kolla detta ,tack
11 svar · 1,1k läst
·
J
Johanna Ht: [citat] Tack 🥰
2 svar · 852 läst
·
E
elmont: Tidigare var den grå tråden vit, så är kabeln lite äldre så är det helt normalt med vit. Och det som kallas "biledare" heter på jordkabel språk koncentrisk ledare och i typ kulo och typ EKLK heter det biledare
5 svar · 1,5k läst
R
rocketlauncher: Rinde leverantören. Verkar vara felkopplat de kommer och byter riktning
1 svar · 1,1k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja en skyddsledare måste inte vara isolerad. Hela höljet på tvättmaskinen är ju inte isolerad. Man behöver bara se till att den isolerade delen av skyddsledaren inte kommer i kontakt med något strömförande i dosan, men det ska normal inte vara någon risk. Och det är riktigt att värmekabelns skyddsledare ska kopplas direkt till "inkommande" skyddsledare, med så får skarvpunkter som
1 svar · 880 läst
·
Walle85
Walle85: Slutade med att jag gjorde ett skript i Google Home. Fungerar ok, är ca 1-2 sekunders fördröjning från att man trycker på knappen till att lampan tänds/släcks. metadata: name: Taklampa sovrum description: If one light is turned on, turn the other on, and if one light is turned off, turn the other off. automations: - starters: - type: device.state.OnOff device: Taklampa sovrum - Sovrum
13 svar · 3,7k läst
·
T
teamswix: J [citat] Yes. Tror vi la 15cm isolering under. Skitbra med värmeslinga i gjuten entretrapp. Är ju inte ofta den behöver kopplas på men när det behövs är det kanon. Ingen sand å Inget salt(vilket man ändå inte bör använda om det inte är material som tål det)
18 svar · 12,4k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja det skulle ha varit ok med typ FK även internt i lampan.
4 svar · 903 läst
·
H
Harald Blåtumme: [citat] Motsatsen gäller i betydligt högre grad, att förlägga dessa solcellskablar helt oskyddade är en olycka som bara vänta på att hända. Enligt min mening.
22 svar · 4,1k läst
·
H
holge: [citat] Tja! Beställde en som ersatte den gamla transformatorn från Tyskland. https://www.scheurich24.de/19-trafo-fuer-normstahl-ultra-ultra-s-garagentorantrieb.html Funkade kanon med både support och leverans, tog ca 5 dagar så hade jag paketet på posten!
22 svar · 3,1k läst
·
C
Chris.B: Beställt Elna och tänkte koppla in den till vår nya trefasmätare F3_100. Det är mätaren till höger på bilden. Har någon erfarenhet av mätaren och få tillgång till han-porten? Det ser ut som det sitter någon sorts lucka/spärr framför porten som inte går att få bort på något som helst sätt. Den enda instruktionen man får är att man ska koppla in Elna i han-porten och hur man
0 svar · 807 läst
·
H
hempularen: Det finns en del dimmers som kan anpassa sig efter lasten och switcha mellan fram och bakants dimning. Automatiskt eller via en inställning. Lite osäker på hur du tänker uppdelniningen, men du kan inte koppla ihop flera drivers mot samma slinga.
8 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.