J
joniS: [citat] Är det okej med skarvsladdar till dessa?
25 svar · 14,1k läst
A
andreashj: Tackar för tillrättavisningarna, jagh köper alla argument! Arnes predikean satt fint! Självklart ska en behörig elektriker koppla in all ny al. Jag gör grovjobbet och spårar rör och hål för dosor. /A
4 svar · 3,5k läst
K
Karl-Johan: motorskyddet löser ut som det skall
8 svar · 3,9k läst
A
ampere: Din elektriker blir tvungen att knacka fram dom gamla dosornaså dess anslutande rör går att förlängas med muff & slang. Förmodligen behöver det dras ny FK då den gamla lär bli för kort..:( Sen slås nya dosor på dina nya reglar. Passa på att få ett gäng nya uttag och varför inte tele/nätverksuttag/tavelbelysning och högtalare om det finns förbindelse för detta. Lycka till
1 svar · 1,6k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Skönt att det löste sig så ni kan känna er trygga.
7 svar · 9,8k läst
RilleRock
RilleRock: [citat] Finns säkert 1 miljon trådar om detta 8-) Använd sök ;)
4 svar · 2,6k läst
N
Nemesis789: Tillägg! Menade att det hjälpte genom att jag helt enkelt fattade att det var över mitt huvud att koppla in, så jag istället ringde vännen som då kopplade in det :)
5 svar · 4,7k läst
Faidros
Faidros: Att du byter från stickpropp och vägguttag till fast installation borde väl bara kunna vara till det bättre, ur säkerhetssynpunkt? Du kanske riskerar apparatens CE-märkning, men du får ju i alla fall en säkrare installation.
8 svar · 6,5k läst
pellefant
pellefant: och komplettera med en jordfelsbrytare
10 svar · 18,3k läst
pellefant
pellefant: sen så får spänningen vara "olika" på faserna, dvs tex L1=207 volt,L2=253 volt,L3=253 volt utan att nätbolaget behöver göra något åt det.
8 svar · 17,5k läst
R
robban44: Även kallad senildosa ;D http://www.elko.se/wsp/elko_sve/webon.cgi?session=YhmTJE0hAgk7Py5jbYu2RuSYuvzFHw&func=show&table=PRODUCT&func_id=1426105&template=product&id=001&name=Produkter
3 svar · 5,7k läst
D
dalle: Två flexrör från termostaten, ett för matningen och ett för givaren.
1 svar · 4,0k läst
P
perese: För er som är instresserade på hur denna historia slutar så finns det mer info på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=43905/0#4
18 svar · 4,7k läst
lexus
lexus: Tack så mycket för svaren. :)
7 svar · 12,8k läst
D
dalle: [citat] Såg den diskussionen ang tvättmaskin. Känns lite mysko när det gäller en inbyggnadshäll, men det är mycket som är mysko här i världen...
13 svar · 4,8k läst
R
robban44: Jo det räcker, brukar använda max anlutningsarea på sekundärsidan så det finns marginal.
17 svar · 1,8k läst
M
morrowindl: Provar å flyttar den här frågan hit. Såg för ett tag sen en bild där någon hade märkt ut alla el och tvuttag som sitter "orginal" i ett Tyr. Är inte säker på att det var här i forumet. Kanske någon annan som har koll på var de sitter.
0 svar · 3,3k läst
D
Decco: anledningen till att eklk n är försedd med mantel är till stor del för att den får förläggas i mark... kulon i sig har ett tunnare skydds hölje och har därför av säkerhets skäl blivit försedd med mantel! helst ska manteln anslutas i båda ändar för att få rätt area på den, manteln är på 0,75 kvadrat men ansluts den i båda ändar så klassas det som 1,5 kvadrat....,om möjligt
9 svar · 9,7k läst
T
ThomasN: [quote author=CyberStoffe link=1140635650/0#1 date=1140636314]Wago heter de! Wago is the shit ;) Tack
4 svar · 2,4k läst
·
T
TN-Funkis: Intressant, en tillverkare säljer som extra tillbehör en plastring som ändrar IP klassningen från IP20 till IP21 på sina takplafonder. Kolla in på www.belid.se kolla modellerna P2137 eller P2138.
5 svar · 4,0k läst
R
robban44: En helt vanlig elektronisk dimmer som finns att köpa överallt.
2 svar · 3,5k läst
n0ir
n0ir: Vad kostade det till slut?
5 svar · 3,8k läst
C
cpalm: Det skåpet jag har är inte jordat, så det är inte säkert att det behövs.
1 svar · 4,6k läst
snuttjulle
snuttjulle: Struligt detta då ett stort intenationellt möbelföretag företag i Sverige (IKEA) säljer alla sina lampor utan propp för att kund sedan ska köpa en propp och själv montera. Lätt att det blir fel med jord mm när det godkänns att det säljs på det viset. :o :o
2 svar · 6,7k läst
T
Tedde: Gjorde precis testet. Tur man inte är elektriker! ;D
10 svar · 1,8k läst
S
Stefan_h: Du får inte göra nåntint när det gäller nyinstallation... Det är upp till elektrikern om han vill koppla in nåt nån annan gjort.. Det man får göra själv om jag inte minns fel är att byta bef strömbrytare o liknande.. Men aldrig nyinstallation..
11 svar · 8,2k läst
·
A
andreashj: Tackar! /A
4 svar · 5,3k läst
T
tiggre: kul sak, har likadana prylar i min källare... har sett att de "skalat" sig själva och haft ledaren framme på samma sätt fast utan att kortsluta är det en böj på den som ett U så har plasten lossnat lixom i nedre delen och dragit upp sig (svårt att förklara) allt sånt är numera borta
6 svar · 4,5k läst
·
apersson850
apersson850: Det jag menade från början var, att om någon tar i en fasledare, men står hyfsat till (inte håller i diskbänken med andra handen, alltså), då utgör denne stackare en någorlunda stor impedans i kretsen. Antag att vederbörande får en ström genom sig på 25 mA. En normal jordfelsbrytare tycker att en sådan ström är acceptabel, så denna person får stå där och känna sig el-ändig
21 svar · 7,6k läst
pellefant
pellefant: tackar! det kan ju ibland hända att dragningen av 12 och 230 "måste" korsa varann, så då kan man köra på ändå... :)
7 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.