23 678 läst ·
38 svar
24k läst
38 svar
6mm2 eller 10mm2 det är frågan
Sida 1 av 3
Hej tänkte se om någon kan svara på detta: ska montera en jordfelsbrytare på din skena men saken är att ledningen som kommer från mätarskåpet bara är 3x6mm2+6mm2 pen
och om jag inte mins fel så är kravet att pen ska vara >10mm2 men så har jag sätt på några ställen att den reglen inte finns kvar så frågan är vad gäller?
man känner ju inte för att gräva sönder hela infarten för att byta till en grövre kabel om det inte är nödvändigt=)
tacksam för svar mvh:chali
och om jag inte mins fel så är kravet att pen ska vara >10mm2 men så har jag sätt på några ställen att den reglen inte finns kvar så frågan är vad gäller?
man känner ju inte för att gräva sönder hela infarten för att byta till en grövre kabel om det inte är nödvändigt=)
kabeldr skrev:
Tja tack för svaret=) men saken är såhär lagligt är att köra 32 amp på 6mm2 utan jordfelsbrytare men får man köra med 6mm2 pen på 20 amp med jordfelsbrytare?
eller ligger reglen kvar att pen måste vara minst 10mm2 med jordfelsbrytare?
Va, du skall alltså montera jordfelsbrytaren i centralen, pen ledare fram till centralen efter det så separerar du ju nolla och jord, där behövs ingen 10 PEN ledare....chali skrev:Hej tänkte se om någon kan svara på detta: ska montera en jordfelsbrytare på din skena men saken är att ledningen som kommer från mätarskåpet bara är 3x6mm2+6mm2 pen
Sedan så är ju lagstiftningen inte retroaktiv heller, de sexkvadratskablar som ligger i marken får ju ligga kvar.
Däremot, varför finns det inte kablar med 10 mm[sup]2[/sup] PEN-ledare och 6 mm[sup]2[/sup] fasledare?
Däremot, varför finns det inte kablar med 10 mm[sup]2[/sup] PEN-ledare och 6 mm[sup]2[/sup] fasledare?
Va, du skall alltså montera jordfelsbrytaren i centralen, pen ledare fram till centralen efter det så separerar du ju nolla och jord, där behövs ingen 10 PEN ledare....[/quote]el richard skrev:[quote author=chali link=1148682495/0#0 date=1148682495]Hej tänkte se om någon kan svara på detta: ska montera en jordfelsbrytare på din skena men saken är att ledningen som kommer från mätarskåpet bara är 3x6mm2+6mm2 pen
Tja nä det är sant men pen från mätskåp till central ska vara 10mm2 om jag inte minns fel när man ska ha jordfelsbrytare. så frågan var om pen från mätskåp till central måste vara 10mm2 eller om det lagligt sett räcker med 6mm2 när jordfelbrytare ska in.
Intressant ämne. Lite följdfrågor:
1. Hur brukar detta lösas i normala fall? Fuskas det med att ha 10 mm2 på pen eller löses det på något annat sätt?
2. Är enda alternativet då att använda 3x10/10 EKKJ mellan mätare och centraler? Detta även om man bara har 6mm2 inkommande?
3. Hur är det med VP-rör i detta fall? Är det lagligt att montera utanpåliggande VP-rör mellan mätare och centraler och fylla dem med 4 st 10 mm2?
4. Är det bara pen som måste vara 10 mm2? Räcker det fortfarande med 6 mm2 på faserna?
1. Hur brukar detta lösas i normala fall? Fuskas det med att ha 10 mm2 på pen eller löses det på något annat sätt?
2. Är enda alternativet då att använda 3x10/10 EKKJ mellan mätare och centraler? Detta även om man bara har 6mm2 inkommande?
3. Hur är det med VP-rör i detta fall? Är det lagligt att montera utanpåliggande VP-rör mellan mätare och centraler och fylla dem med 4 st 10 mm2?
4. Är det bara pen som måste vara 10 mm2? Räcker det fortfarande med 6 mm2 på faserna?
Menar du att man använder 2 st 6mm2 som PEN?chali skrev:
[/quote]
om du har 4x6+6 pen så blir det ju 3x6mm2 fas 1x6mm2 nolla och pen (jord) räcker då till att den är 6mm2 i med nolla och jord är separerat. [/quote]
Men det fungerar väl bara om man separerar nolla och jord vid första centralen? Och då kan man väl inte heller ha flera JFB i olika centraler?
Om man från mätarskåpet ska dra kabel direkt till TVÅ OLIKA centraler med separata JFB så fungerar väl inte 4x6+6 utan då måste jag väl använda 3x10+10 för att det ska vara helt riktigt? (eller 3x6+10 som inte finns
visst kan du det men det gäller ju att hålla ordning på vilken du använder som nolla/jord
fast ska du nu lägga ny kabel så skulle jag köra på 4x6mm2+pen eller 3x10mm2 + pen.
fast åter till frågan: är det ingen som är hundra på vilket som gäller med pen och jordfelsbrytare? :-?
fast ska du nu lägga ny kabel så skulle jag köra på 4x6mm2+pen eller 3x10mm2 + pen.
fast åter till frågan: är det ingen som är hundra på vilket som gäller med pen och jordfelsbrytare? :-?