Hej!
Hade en fantasi att kanske kunna montera en takfläkt i lägenheten.
Men problemet är att då måste man borra hål o skruva fast en platta för att fästa fläkten i. Finns det ingen annan lösning på att sätta upp en sån fläkt? typ att kunna hänga fast den i den där kroken? eller är den för svag?
Man vill ju helst att undvika att borra hål i en hyreslägenhet
eftersom man själv måste återställa som det såg ut innan 
några tips? eller är de bara att införskaffa bordsfläktar?
visst går det att borra med en bra maskin o bra borrar men.. tänkte undvika detta.
finns ju takfläktar på rusta för 500kr som borde duga tycker jag.
Hade en fantasi att kanske kunna montera en takfläkt i lägenheten.
Men problemet är att då måste man borra hål o skruva fast en platta för att fästa fläkten i. Finns det ingen annan lösning på att sätta upp en sån fläkt? typ att kunna hänga fast den i den där kroken? eller är den för svag?
Man vill ju helst att undvika att borra hål i en hyreslägenhet
några tips? eller är de bara att införskaffa bordsfläktar?
visst går det att borra med en bra maskin o bra borrar men.. tänkte undvika detta.
finns ju takfläktar på rusta för 500kr som borde duga tycker jag.
Har våran takfläkt hängande i "bara" den kroken som finns från början och har satt upp fläktar i den på andra ställen oxå utan problem. Dock har detta varit äldre kåkar med stadiga krokar inte de nya i en takdosa.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kroken klarar av tyngden av en takfläkt utan problem. Problemen dyker upp när man ska köra fläkten. Fläkten producerar ett inte föraktfull mängd virdmoment. Har man då fläkten att snurra medurs (underifrån sett) så kommer den att gänga ur kroken om man inte har fler fästpunkter.
Självklart hänger inte fläkten löst i kroken utan jag har spänt fast fläkten mot taket så att den ska vrida sig ska det vara en bra mycke kraftigare fläkt än de som används i hemmet.
De flesta (alla?) takfläktar har hål i bottenplattan som passar skruvhålen i en standard takdosa. Man plockar helt enkelt bort själva lamputtaget och kopplar in ledningarna direkt i sockerbiten i fläkten, samt skruvar fast bottenplattan med lamputtagets skruvar i takdosan. På detta vis sitter den ordentligt fast, speciellt om det är en i betong ingjuten takdosa.
Tittade hur det såg ut i mitt tak.. det satt en dosa inne i taket så att säga.. med två skrupluggar en på vardera sida av den där dosan.. i dosan var det ett litet råttbo 
stack ut två kablar som man kopplar in på en sockerbit eller skruvar fast i en stickpropp.
Nog borde det gå att fästa ett takfläktsfäste där?
har bara lite funderingar om den där takfläkten på rusta är nånting att ha?
http://www.rusta.se/product.asp?pro...sing&kategori=Fl%E4ktar+El&p=90951069
monteras ungefär såhär..
http://www.rusta.se/pdf/product/takflakt_9075-1041.pdf
får man sätta upp en sån i en hyreslägenhet?
är det bättre att jag köper bordsfläktar istället?
är en 1:a på 40kvm
stack ut två kablar som man kopplar in på en sockerbit eller skruvar fast i en stickpropp.
Nog borde det gå att fästa ett takfläktsfäste där?
har bara lite funderingar om den där takfläkten på rusta är nånting att ha?
http://www.rusta.se/product.asp?pro...sing&kategori=Fl%E4ktar+El&p=90951069
monteras ungefär såhär..
http://www.rusta.se/pdf/product/takflakt_9075-1041.pdf
får man sätta upp en sån i en hyreslägenhet?
är det bättre att jag köper bordsfläktar istället?
är en 1:a på 40kvm
Jag tycker att det är ganska skönt då man mekar igång fläkten en VARM sommardag.
istället för dessa småfläktar
bifogar en bild.
Frågan är om det håller att montera fast "fästplattan" i de befintliga hålen/pluggarna eller om jag måte göra nya hål i taket o fästa där? jag är lite rädd att de ska braka
fläkten är ju ganska tung. står i instruktionerna att man ska provbelasta med 25kg.
Har för mig att de satt en såndär takkrok också inne i själva dosan. Kanske går det att säkra fläkten där också? för de sitter tydligen en krok på "gästplattan" där man ska hänga upp fläkten på.
Kan tilläggas att lägenheten är från 70-talet om det säger nåt om takdosan som någon nämde något om.
istället för dessa småfläktar
bifogar en bild.
Frågan är om det håller att montera fast "fästplattan" i de befintliga hålen/pluggarna eller om jag måte göra nya hål i taket o fästa där? jag är lite rädd att de ska braka
fläkten är ju ganska tung. står i instruktionerna att man ska provbelasta med 25kg.
Har för mig att de satt en såndär takkrok också inne i själva dosan. Kanske går det att säkra fläkten där också? för de sitter tydligen en krok på "gästplattan" där man ska hänga upp fläkten på.
Kan tilläggas att lägenheten är från 70-talet om det säger nåt om takdosan som någon nämde något om.
De hål med pluggar som redan finns ser ut att duga bra, se till att pluggarna tar ordentligt bara. Det kan dock hända att fläkten börjar vagga ifall man bara fäster den med två av de fyra skruvarna, men drar man upp den ordentligt mot taket så ska det inte vara något problem.
Jag kan tillägga att min fläkt har fyra tåtar; förutom nolla och jord så har den en sladd till fläktmotorn (från strömbrytare) och en till lamporna (från dimmer). Att har fläktmotorn på dimmer är inte någon bra idé...
Jag kan tillägga att min fläkt har fyra tåtar; förutom nolla och jord så har den en sladd till fläktmotorn (från strömbrytare) och en till lamporna (från dimmer). Att har fläktmotorn på dimmer är inte någon bra idé...
nu sitter takfläkten uppe i taket! 
vilket arbete... att lyfta upp fläkten o allt samtidigt som man försökte skruva i korta sladdar i sockerbiten.. o sen lyfta upp fläkten o lyfta upp kåpan samtidigt o sen skruva åt
tappade ner skruvarna o låsbrickorna ett par gånger.. 
men nu sitter den fast. Det jag skulle vilja är att ha fläkten närmare taket. såg att det verkar finnas justeringsmöjligheter. fanns en sprint där på stången bland annat.
Fläkten skakar litegrann.. fläkten är ganska nära golvet
men annars fläktade det skönt.. blev några konstiga missljud.. lite gnisslande typ.. men jag misstänker att de vibrerar i mässinggrejorna.
ska ta ett kort så ni får se resultatet.
vilket arbete... att lyfta upp fläkten o allt samtidigt som man försökte skruva i korta sladdar i sockerbiten.. o sen lyfta upp fläkten o lyfta upp kåpan samtidigt o sen skruva åt
men nu sitter den fast. Det jag skulle vilja är att ha fläkten närmare taket. såg att det verkar finnas justeringsmöjligheter. fanns en sprint där på stången bland annat.
Fläkten skakar litegrann.. fläkten är ganska nära golvet
men annars fläktade det skönt.. blev några konstiga missljud.. lite gnisslande typ.. men jag misstänker att de vibrerar i mässinggrejorna.
ska ta ett kort så ni får se resultatet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
