pellefant skrev:
likblek!
hur menar du nu?
ska fakturan/offerten specas upp med tex: telefonsamtal 56,38:-, kontorsmateriel(papper, bläck till skrivare 3,27:-, skruvmejsel 34,21:-, försäkring 50,67:-, utbildning 356,90:-, krockade med bilen på väg att hämta materiel 7940:-, osv osv samt speca upp fakturan enligt ovanstående 2000:-?
Varje hantverkare har ju ett fast timpris t.ex 500:- och den kostnaden skall ju täcka det du räknar upp här, bil, vektyg , skatter , moms , lön osv.osv. Det man vill ha är en specad faktura på den materiel som gått åt till jobbet du åtagit dig att göra till mig, inga konstigheter alls. Att timkostnaden på grund av konkurrensskäl är alldeles för låga skall ju inte vi som kunder drabbas av genom översaltade ospecade fakturor på materiel eller hur? Det får ju ni själv i branchen reda ut. Det enda raka för oss kunder är för att ta in specade offerter på dom jobb som skall göras och passar det inte vederbörande hantverkare att ge priser på vad saker och ting kostar så ska han inte ha några jobb heller.

Klart man ska kunna få en specad faktura/offert om man begär det, iallafall på någon nivå. Min röris envisas att speca minsta lilla muff, helt frivilligt...

Dock är iallafall inte jag intresserad av att se hans inpriser, jag vill se (om det är en offert) vad jag kommer att betala för att t ex kunna jämföra med andra hantverkare. Om han köper kvalitetsmaterial till pangpris så bra för honom då. Jag bryr mig förstås inte heller vad han tar ut i lön, dock vad jag får betala i timpris.

Sen är det som sagt bara att jämföra, räkna och... pruta!

dalle skrev:
Klart man ska kunna få en specad faktura/offert om man begär det, iallafall på någon nivå. Min röris envisas att speca minsta lilla muff, helt frivilligt...

Dock är iallafall inte jag intresserad av att se hans inpriser, jag vill se (om det är en offert) vad jag kommer att betala för att t ex kunna jämföra med andra hantverkare. Om han köper kvalitetsmaterial till pangpris så bra för honom då. Jag bryr mig förstås inte heller vad han tar ut i lön, dock vad jag får betala i timpris.

Sen är det som sagt bara att jämföra, räkna och... pruta!
Exaktamento!

likblek skrev:
vad jag menade var att om man betalar de faktiska kostnaderna för materialet och de faktiska kostnaderna för alla resor mm som måste göras och den faktiska lön å andra avgifter som ska betalas in så kan ju slutnotan bli den samma men man vet vad man betalat för.
det tolkar iaf jag som dom faktiska kostnaderna, men normalt slås ju sådant ut på alla kunder. ungefär som med bilförsäkringen.

sen så kanske inte det billigaste materialpriset eller den billigaste hantverkaren är det bästa köpet, men det är ju upp till var och en att kolla referenser...

tex så köpte jag (för att testa) billiga kapslade uttag. istället för ett "kvalitets"uttag så fick jag för samma pengar 4 stycken "billiga" nackdelen med det billiga var att det inte gick att trycka in en stickpropp annat än med grovt våld :( sådant skit vill iaf inte jag montera. tycker synd om dom som får sådant installerat...

pellefant skrev:
likblek!
hur menar du nu?
ska fakturan/offerten specas upp med tex: telefonsamtal 56,38:-, kontorsmateriel(papper, bläck till skrivare 3,27:-, skruvmejsel 34,21:-, försäkring 50,67:-, utbildning 356,90:-, krockade med bilen på väg att hämta materiel 7940:-, osv osv samt speca upp fakturan enligt ovanstående 2000:-?

:D

njae riktigt så detaljerat behöver det inte alls vara men kanske

faktisk materielkostnad, framkörningsavgift (här ryms krockar, avbetalningar, service mm) kanske en faktureringsavgift, lön inkl soc avgifter och utbildning mm.

en erfarehet jag själv tyvärr gjort är att kontoret nu mera finns på fickan dvs en hel del av kontorstiden blir några min när man kommit till kund, telefonen ringer 10 ggr/timme mitt i arbetet, då försvinner lite av kontorstiden som direkt faktureras på den tid jag betalar. arbetade timmar avrundas ju rimligen uppåt och då täcks också en del tid in där.

min poäng är att jag vill veta vad jag betalar för. sen e de en massa som faller utanför men det borde kunna redovisas eller bakas in ändå. annars blir det lätt som jag gjort nu att man tar det lite vitt och lite svart å sen pular man själv å de e ju ingen höjdare när det gäller el. när materialet blir billigare att handla själv än hos elektriken för samma prylar då e de lite tungt.

detta rör iof vvs men blev nyss erbjuden 10% på en STOR grossists priser i sö sverige. det innebär att jag skulle betala 35 kr/m för wirsbos golvvärmerör. SAMMA rör kostar 17.2 kr/m på Rinkabyrör som iof är erkännt billiga. Fördelen skulle vara att man kan hämta ut materialet direkt men ändå dubbla priset...

i det fallet är det ju nån som tjänar grova pengar med tanke på att det går ca 60m/10 m2 vart tar alla dom pengarna vägen? gissningsvis i grossistens ägares sommarhus och merca.... den slipper jag gärn att betala om jag kan.

jag utgår ifrån att samma gäller inom elbranschen, tyvärr

för 20X2 Wirsbo-pePEX Q&E 60M-ring Golvvärmerör med diffspärr är priset 34,37 med moms. för den skule jag ta 29,84 med moms per meter med mitt pålägg. nu har jag "liten" elfirma och inte så bra rabatt på vvs iofs. vad tar en rörfirma för slangen då?
ingen firma betalar grossisternas "bruttopris" utan har varierande rabatter beroende på vad det är och hur mycket man handlar för.

jag vet inte vad en rörfirma skulle ta eftersom jag inte fått tag på någon som kunde komma med 2 månaders varsel så det blev en granne som är fd rörkrökare... lite mer pyssel än om man fått tag på en firma men å andra sidan blir det lite mer flexibelt i tid.

du hade ju trots allt ett bättre pris vilket jag kunde svalt. 35 kr/m var ju utan påslag men klen rabatt :-/

jaja man får väl sluta gnäla och öppna en egen butik :D där man tar de "rätta" priserna så får man se om man klarar sig :-[

likblek!
du kanske skulle öppna en butik med "de rätta priserna", sen tillkommer inträdesavgift till butiken för att täcka hyran och serviceavgift för att personalen ska få lön osv... ;D ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.