A
Har ett litet problem, i mitt hus kommer luftledningen in på vinden där det sitter tre huvudsäkringer, därifrån går det ner till källaren där elmätaren sitter och sedan från elmätaren till proppskåpet (bredvid varandra).

Problemet jag har är att det sitter ett trefasuttag och det är av den gamla "Handske"typen utan nolla. Nu vill jag ju ha den modernare CEE typen med nolla. Men uttaget sitter direkt under elmätaren och går direkt på huvudsäkringarna, skåpet med elmätaren är ju såklart plomperat så det går inte att göra nåt åt det (inte utan att ta dit näägaren som får plombera om).

Nu går det ju att fulkoppla så man tar jord o ledare på samma, men det är inget jag vill göra helst.

Så jag undrar hur man kan göra detta smidigt? Vill veta innnan jag eventuellt tar dit elektriker.

Är det enklast att helt enkelt installera ett nytt 3fas uttag från Proppskåpet? Problemet är ju då att dom kablar som går från elmätarskåpet ska delas med både trefasuttaget och allt annat, eller går det att koppla så att då uttaget sätts på den gamla kabeln så delas jord och nolla, alltså det kommer 3 faser och nolla in och den nollan dras en förgrening till jord också? (vilket enligt mig inte borde vara korrekt)
(ha för mig att det är 10mm2 från vind till elmätarskåpet o ner till handskeuttaget men att det är 6mm2 mellan elmätarskåp och proppskåp).
ELLER, ska det sättas en central till under mätarskåpet på dom 10mm2 kablarna som nu går till hanskuttaget och i det sätta en Jordskena och nollskena + dom tre faserna och sen från det vidare till ett 5 poligt uttag??

Jag vill med andra ord inte ta upp mätarskåpet eftersom det är plomberat, men jag vill ha ett 3 fasuttag med nolla som går direkt på huvudsäkringarna (16A).

va skulle de göra om du bryter plomberna.............ingenting............måste du bryta för att fixa ditt uttag så gör de bara .....dom får inte plombera så att dom hindrar dig från att komma åt på den mätta sidan om mätaren..............det är ju din anläggning där ju

A
Problemet är ju att mätaren sitter där det är plomberat och det är den kåpan som måste loss för att kunna komma åt innanmätet och dra kabel till ett uttag.

Kabeln går in från vinden in i en "central", fastsatt i kåpan till den sitter elmätaren och huvudströmbrytaren och direkt ur den kommer kabeln för "handske"uttaget, det är alltså den kåpan som är plomberad, sen bredvid den centralen sitter proppskåpet för allt annat.

Så dilemmat kvarstår :(

Lossa kåpan till centralen (proppskåpet) och kolla om inte tåtarna till det gamla 3-fasuttaget egentligen kommer från skenan på centralen, och tar vägen bakom mätartavlan till uttaget.
Vill du ha kvar uttaget i källaren?
Om du ska ha ett nytt CEE-uttag så ska det ju ligga under en jordfelsbrytare så det blir nog ett fall för en inst. ändå. Då kan han bryta plomberingen och riva bort den gamla skiten och sedan ringa nätbolaget som kommer ut och plomberar om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.