2 392 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Finns det ngn sån här spot-lösning
Hej!
Jag bygger en "flexibel" säng till dator/gäst-rummet eftersom den säng som står där idag tar för mycket plats. I gaveln skulle jag vilja fälla in två riktbara spottar på 12 V, som kan dimmas med sladdimmer. Den behöver inte vara större än 10W. Gaveln är 18mm tjock plus ytterligare 1-2 cm till väggen. Om det dessutom vore möjligt att på ett enkelt sätt på sikt bygga en pic-styrd dimmning så vore alla punkter på önskelistan avbockade.
/Erik
Jag bygger en "flexibel" säng till dator/gäst-rummet eftersom den säng som står där idag tar för mycket plats. I gaveln skulle jag vilja fälla in två riktbara spottar på 12 V, som kan dimmas med sladdimmer. Den behöver inte vara större än 10W. Gaveln är 18mm tjock plus ytterligare 1-2 cm till väggen. Om det dessutom vore möjligt att på ett enkelt sätt på sikt bygga en pic-styrd dimmning så vore alla punkter på önskelistan avbockade.
/Erik
EBMTJ skrev:Hej!
/Erik
Förstår inte riktigt vad du menar.. men:
Går det att fälla in spottar i gaveln - Ja
Går det att dimmra spottar - Ja
Tänk på att du kommer behöva en transformator
Jo att jag behöver en trafo är ganska klart eftersom jag skrev 12V.Rogerio skrev:
Visst alla punkter finns men när jag besökte lampbutiken så hade de.
- Spot som passade på djupet men gick inte vrida.
- Spot som gick vrida men krävde stort djup.
- Dimmer på sladd till 12V glöm det.
/Erik
EBMTJ skrev:
Jo just sista punkten. Så småningom hade jag tänkt integrera en PIC/AVR µProcessor styrd klocka som även skulle kunna styra hur kraftigt "dimmade" spotarna ska vara.
/Erik
... för att vakna upp till ett ljusnande rum antar jag.
Skall du ändå bygga en PIC ´styrd klocka så varför inte bygga in dimmern i den klockan och gör allt så litet att det får plats i ett chasse som monteras på sladden. Eller måste du ha display också? Fram tills dess att du bygger PIC hsitorien så ha fullt ljus.
Återstår iofs det rätt svåra problemet med att alla riktbara är för djupa.
Så hade jag tänkt göra med 230V vanliga lampor + trådlös styrning.
Skall du ändå bygga en PIC ´styrd klocka så varför inte bygga in dimmern i den klockan och gör allt så litet att det får plats i ett chasse som monteras på sladden. Eller måste du ha display också? Fram tills dess att du bygger PIC hsitorien så ha fullt ljus.
Återstår iofs det rätt svåra problemet med att alla riktbara är för djupa.
Så hade jag tänkt göra med 230V vanliga lampor + trådlös styrning.
Klicka här för att svara