Till det gammla köket som bara har ca två veckors tjänstegöring kvar finns i nuläget 3-Fas 16A till spisen samt 1-Fas 10A som dessutom delas med kontoret. Detta känns för mig som aningen klent då moderniteter som diskmaskin och microvågsugn fortsättningsvis ska finnas i detta hus.
3-Fas uttaget kommer ju behövas till den nya Hällen och ugnen. (2-Fas + 1-Fas)

Kollade lite hastigt att min micro Miele M 8161 har en anlutningseffekt av 2050 Watt och kan väl tänka mig att en diskmaskin, i mitt fall "Miele G 1140 SCu"  kan behöva närmare 2 Kw vid toppbelastning?

Kan jag dra upp två nya 1-Fas 10A till diskmaskinen och micron och således låta kyl/frys, Köksfläkt samt belysningen dela på den befintliga framdragningen.
Eller kan man dra fram 1-Fas 16A och låta diskmaskinen och micron dela på denna?
Elcentralen befinner sig i källaren rakt under köket så en utanpåliggande installation borrad rakt igen golvet upp till köksskåpen borde väl funka?

Micron och diskmaskinen ska ha varsin egen 10A-grupp, helst också kylen.
Tänk även på att kaffebrygg, brödrost, vattenkokare mm också drar en del ström så ytterligare en vägguttagsgrupp är inte fel.

försök fördela belastningarna "jämt" på dom 3 faserna + jordfelsbrytare på hela rasket..
helst separat jfb till kyl o frys

Ännu bättre. Var sin personskyddsautomat till kyl och frys.

Sätt inte kyl och frys på samma jfb och eller säkring utan dela på dem. Varför förstöra all mat om den löser?

Fotografen skrev:
Micron och diskmaskinen ska ha varsin egen 10A-grupp
Okey. Så får det bli!
Helst också kylen
Den kommer att dela säkring med lite belysning osv. Dvs inga högre effekter...

mats_o skrev:
Sätt inte kyl och frys på samma jfb och eller säkring utan dela på dem. Varför förstöra all mat om den löser?
I mitt fall blir det ett kombiskåp och således bara en anslutning, men tanken är ju god!

hur vanligt är det att kylar och frysar brinner eller pajar så säkring eller jfb löser ut?
för mej har ingen gjort det under 23 års tid iaf :)

pellefant skrev:
hur vanligt är det att kylar och frysar brinner eller pajar så säkring eller jfb löser ut?
för mej har ingen gjort det under 23 års tid iaf :)
Det är nog extremt ovanligt. Oftast är det brödrosten/våffeljärnet/smörgåsgrill/micro/whatever som skjuter säkring eller jfb. I alla kök jag har haft möjlighet att undersöka närmare så har kyl & frys antingen varit kombinerade eller anslutna till samma dubbeluttag.

Då är det jag som är förföljd av kylskåpsmaffian. Har hänt mig och firman jag praktiserade på ett antal gånger. har även åkt på renoveringar efter bränder i kyl/frys. Dock var de av den inbyggda typen och inte fristående.

Det är inte ofta de skjuter jfb men tanken där är att de ska vara kvar när nått anant gör det. Iom att de inte är livsviktiga så ska de jfb skyddas och då föredrar jag att separera dem. Antingen genom att dela huset på flera kretsar och lägga in dem där eller att ta dem direkt på personskyddsautomater. Föredrar faktisk att köra dem på halva huset var för då märker man snabbt om dessa jfb har löst

mats_o skrev:
...har även åkt på renoveringar efter bränder i kyl/frys. Dock var de av den inbyggda typen och inte fristående.
Att inbyggda kylar/frysar brinner misstänker jag oftast beror på att de har för dålig luftcirkulation/kylning av kondensorn med överhettning som följd. Jag har lite svårt att betrakta det som ett elfel.

Eftersom du tydligen har träffat fler ledsna kylar & frysar än jag; Vilken är den vanligaste orsaken till att de brinner? Elfel eller överhettning?

En fabrik som jag hade skm kund på mitt förra jobb, brann ner efterssom en frys i personlarummet brann. Jag uppfattade det som att det var en frysbox (borde inte kunnat vara inbyggd). Det var en i pricnip ny frys som brann.

Fabriksägaren fick av försäkringsbolaget reda på att bränder i frysar var en väldigt vanlig brandorsak.

Personligen har jag lite svårt att förstå att det skulle behöva vara på det viset, normala frysar har ju ganska låg märkeffekt, så även om de blir inbyggda eller om kompressorn skär ihop så borde det inte kunna bli så varmt.

Ingen anning faktiskt. Det var ett antal år sen. Nuförtiden är jag proffsknapptryckare (datanörd)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.