Sidde skrev:
Ojoj, otäck läsning. Väldigt mycket spekulerande om saker som ni inte ska göra själva. Frågan om något är lagligt eller ej beror ju inte bara på hur det är utfört utan på om den som gör jobbet är behörig att göra det.
Problemet är att det finns så många fler aspekter på att kopla el än att få strömmen att gå rätt väg. Något som hempulare alltid missar. Man antar att funkar det så är det rätt. Likväl så kan man ha missat i materialval, placering och kontaktering.
Mitt råd till er som behörig elektriker är: Låt bli allt utöver att byta uttag och enpoliga brytare. Ni anar inte hur mycket tok jag ser dagligen.
Problemet är alla som är slängda på elektronik och ellära. Vem som helst kan få lampan att lysa men att vara elektriker är mycket mer än så.
El är osynligt och livsfarligt, det ska man ta på allvar.
Lycka till med annat hempul
Ingenstans står det att jag ska göra jobbet själv. Skulle aldrig ens komma på tanken. Det står heller ingenstans att jag SKA byta någonting, utan att jag eventuellt ska flytta första centralen till ett angränsande rum och ett sånt jobb är naturligtvis ingenting för hempularen att fixa.

Däremot tycker jag det är intressant att veta hur saker och ting fungerar. Framför allt tycker jag det är intressant att veta varför man ska använda vissa typer av material (kablar i detta fall). Detta gäller för mig inom ALLA områden - jag tar gärna reda på "allt" jag kan innan jag lämnar över jobbet till någon annan. Det minimerar risken för att själv bli lurad. Man blir inte en sämre husägare av kunskap - om detta finns det metervis skrivit i detta forum.

Vill också tillägga att jag har hittat elchemat till min (av behörig installatör) installerad elcentral och allt är inkopplat på rätt sätt. För mig känns det bra att ha fått det bekräftat.

Dessutom har vi fått svar på trådens fråga.

Sidde skrev:
Problemet är alla som är slängda på elektronik och ellära. Vem som helst kan få lampan att lysa men att vara elektriker är mycket mer än så.
El är osynligt och livsfarligt, det ska man ta på allvar.
Lycka till med annat hempul
Elektroteknik och ellära är också det mycket mer än att bara lyckas sluta en krets.

Jag räknar mig till skaran som är "slängda på elektronik och ellära" eftersom jag är civilinginjör i elektroteknik. Jag är bekant med spänning, strömstyrka, effekt och energi. Jag känner till elektriska och magnetiska fält, hur de bildas och hur man beräknar dess styrka och fälttäthet. Jag känner till isolationsmotstånd och elektrostatisk genombrotts- och överslagsspänning.

Både en civilinginjör och en elektriker är utbildade innom samma område, men på olika nivåer. Jag vet att vissa av mina gelikar ser ner på yrkesutbildade elektriker och kallar dem för "kabeltattare" och annat. Jag har dock sett erfarna elektriker i arbete och jag har stor respekt för deras hantverksskicklighet och yrkeskunskap, framför allt hur sådant som jag bara har läst om fungerar "i verkligheten". Jag vet också att det finns elektriker som ser på oss högskoleutbildade som teoretiker som inte vet vad som är fram och bak på en skruvmejsel. Problemet i båda fallen är brist på respekt för andra människor och deras kunnande.

Sådant som jag vet hur det ska göras gör jag gärna själv, övrigt lämnar jag till proffsen. Jag vet om att det är olagligt, men det är visst olagligt att värnpliktsvägra också har jag hört...

cpalm skrev:
Men du har iallafall inte förstått det jag skrev. Vad jag skrev är att för att inte krångla till det så skall du använda den ena ledaren som jord (den koncentriska) och den andra som nolla (den blåa). Det innebär förstås inte att man kopplar båda dessa till jordskenan i centralen som du skriver! Nollan skall inte kopplas till jordskenan. Jorden kopplas till jordskenan och nollan kopplas till nollskenan (via jordfelsbrytaren). Enkelt och uppenbart!
Jo, jag förstår precis vad du skriver  ;) Och har så gjort ett par dagar!  :)

Citat från mig:
Japp. Jag är med på det du skriver och förstår att den ena ska till jfb och den andra till jordskenan.

Det jag försökte förklara längre ner i det inlägget var bara hur mitt 4-ledarsystem (OBS! 4-LEDARSYTEM) ser ut idag, där en kabel går från jordskenan till jfb's N-ingång.
Jag vet att DETTA ÄR EN KRÅNGLIG OMVÄG OM MAN KÖR MED 5-LEDARE, MEN MED 4-LEDARE FUNGERAR DET FAKTISKT SÅ!

Som jag skrivit flera gånger så förstår jag nu att med 5-ledarsystem behöver man inte ta den omvägen utan kan koppla en kabel direkt till jfb's N-ingång.

Allt är solklart!!!  8-)

Tackar alla för lektionen.

C
JLT skrev:
Jo, jag förstår precis vad du skriver ;) Och har så gjort ett par dagar! :)
Jaså? Det var kanske därför du skrev såhär?:
JLT skrev:
MEN, om man har jfb så kopplar man väl även båda trådarna till jordskenan i "andra ändan" (centralen) och separerar jord/nolla först efter jfb?
:-? :-?

Du får ursäkta mig, men dina inlägg har inte direkt visat att du förstått även om du säger att du gjort det.

cpalm skrev:
Jaså? Det var kanske därför du skrev såhär?:
:-?  :-?

Du får ursäkta mig, men dina inlägg har inte direkt visat att du förstått även om du säger att du gjort det.
Du verkar inte vara läskunnig. Om du läste igenom det jag har skrivit istället för att bara skumma igenom allt så skulle du kanske förstå.

Jag skrev i dag följande:

Jo, jag förstår precis vad du skriver  Och har så gjort ett par dagar!  

Det andra citatet som du drar upp är skrivet den 30/5, alltså ett par dagar innan jag skrev inlägget idag. Det var efter det inlägget och följande svar det gick upp för mig hur det fungerar.

DÄRFÖR SKREV JAG ATT JAG HAR FÖRSTÅTT VAD DU SKRIVER I ETT PAR DAGAR

Däremot kan jag hålla med om att jag inte förstod hur det fungerade den för tre dagar sedan - det är därför jag har ställt frågor i detta forum. Det är väl det forumet är till för?

Har du ingenting mer vettigt att tillföra, så låt bli att svara på mina inlägg! Jag har fått svar på mina frågor och behöver inte fler råd eler tramsiga inlägg från dig. Det är nog heller ingen annan som vill läsa dem - eftersom de inte tillför något.

Trådens rubrik har för länge sedan fått sitt svar - men det kanske du har missat?

Bra svar, hoppas alla hemmapulare fattar det någon gång...

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden, så någon kanske redan har svarat på frågan som ställdes.
Man får behålla en befintliga 3x6/6 under förutsättning att man inte gräver upp den och lägger den på en annan plats. Om man sedan behöver skarva skall man efter skarven använda en kabel som har minst 10kvmm area på PEN-ledaren.
;)

Sidde skrev:
Problemet är att det finns så många fler aspekter på att kopla el än att få strömmen att gå rätt väg. Något som hempulare alltid missar.
ja men hempulare missar inte kostnadsaspekten
och jag har blivit mera medveten om flera aspekter som du hänvisar till
genom att läsa detta forum

MickeM skrev:
Jag orkade inte läsa igenom hela tråden, så någon kanske redan har svarat på frågan som ställdes.
Man får behålla en befintliga 3x6/6 under förutsättning att man inte gräver upp den och lägger den på en annan plats. Om man sedan behöver skarva skall man efter skarven använda en kabel som har minst 10kvmm area på PEN-ledaren.
;)
tack=) entligen ett bra svar A+ det tog bara ca 37 inlägg ::) jag kollade med elbolaget likså och dom säger samma som dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.