13 576 läst ·
38 svar
14k läst
38 svar
5-pol 400V uttag?
Min slutledning av diskussionen säger att principen för din koppling är okej.Haegermeister skrev:Jag kan bara konstatera att jag INTE har fått något OK svar på min fråga ännu ?! så jag ställer väl den igen >
Har ett automatsäkringsskåp med jfb i garaget, markledningen från husets huvudcentral till garagets skåp är 4-ledad, det sitter jfb mellan PE och N skenan
Ansluter de 3-faserna + Jorden och Nollan med en 5-ledad kabel till 400V-uttaget!
Under förutsättning att ledningsareor för jordkabel räcker till. Därmed inte sagt att du skall utföra arbetet själv.
(Jag har själv en liknade förhållande med 4-ledad jordkabel till uthus, där jag vill ansluta ett 3-fasuttag(5-led)(motoruttag) har ej utfört arbetet än då jordkabel verkar vara 1.5mm2.)
Blev lite orolig när jag läste denna tråd...
Hade en elare som kopplade i en byggcentral hemma för ett par dar sen. Från mätarskåpet var det inte 5 ledare utan 4. Han öppnade då byggcentralen och bryggade nollan och jorden, anslöt 4 ledarn till handske och pluggade in den i centralen..
Frågade om det var ok med tanke på jfb:n i byggcentralen och han sa "inga problem, det är bara att köra på"
Vad gäller?
Hade en elare som kopplade i en byggcentral hemma för ett par dar sen. Från mätarskåpet var det inte 5 ledare utan 4. Han öppnade då byggcentralen och bryggade nollan och jorden, anslöt 4 ledarn till handske och pluggade in den i centralen..
Frågade om det var ok med tanke på jfb:n i byggcentralen och han sa "inga problem, det är bara att köra på"
Vad gäller?
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Skall börja med att påpeka att jag inte är behörig.
Tror att man måste dela upp frågan i 2 delar.
Det första gäller att han alltså har kopplat ett 4 ledarsystem via en kontakt, det är jag ganska säker på att man inte får göra. Jag är inte riktigt säker på hurpass farligt det är men som sagt nästan säker på att man inte får göra så. Dessutom så är ju i det läget PEN ledaren troligen inte 10kvmm.
Vad gäller byglingen inne i byggcentralen, så beror det nog lite på hur den är byglad. Om det är inkommande nolla och jord som byglats så är det troligen inte farligt, men det går ju även att bygla på lite fler sätt så att det blir farligt.
Skulle nog ändå anta att om det är en behörig elektriker som gjort byglingen så är den korrekt. Men om vi antar att min farhåga om det regelvidriga i att ha en kontakt med 4 ledarsystem är riktig, så kan man kanske ifrågasätta om elektrikern visste vad han gjorde.
Tror att man måste dela upp frågan i 2 delar.
Det första gäller att han alltså har kopplat ett 4 ledarsystem via en kontakt, det är jag ganska säker på att man inte får göra. Jag är inte riktigt säker på hurpass farligt det är men som sagt nästan säker på att man inte får göra så. Dessutom så är ju i det läget PEN ledaren troligen inte 10kvmm.
Vad gäller byglingen inne i byggcentralen, så beror det nog lite på hur den är byglad. Om det är inkommande nolla och jord som byglats så är det troligen inte farligt, men det går ju även att bygla på lite fler sätt så att det blir farligt.
Skulle nog ändå anta att om det är en behörig elektriker som gjort byglingen så är den korrekt. Men om vi antar att min farhåga om det regelvidriga i att ha en kontakt med 4 ledarsystem är riktig, så kan man kanske ifrågasätta om elektrikern visste vad han gjorde.
Kan ju tillägga att jag inte är ute efter att "sätta åt elarn" Däremot så vill jag veta att det inte är nån fulkoppling som innebär fara då skall jag påbörja jobb som skall göras i fuktig miljö, utomhus osv.. Trodde ju att det skulle vara lugnt med den nya centralen, avsäkrad med jfb osv...Men då vill man ju att det skall funka.. Hur testar man det?
det finns en testknapp på jordfelsbrytaren, tryck in den och jfbn ska lösa ut och uttagen bli spänningslösa. även 3-fas uttagen bör bli spännningslösa. om det är så så funkar centralen som avsett. fast det ska egentligen vara 5-ledare fram till byggcentralen.
Klicka här för att svara