El
sverre: [citat] Att den har för högt motstånd mot transformatorns jord/nollpunkt. Det beror oftats på dålig kontakt/dåligt dragna anslutningar.
Caesar: Byta ut befintliga brytare och vägguttag OM du har" nödig kännedom" ,ingen nyinstallation.
Caesar: Är en vara CE-märkt ska man kunna kräva av importör/tillverkare ett intyg.I Kina vet man att det ska sitta ett CE märke på sakerna de tillverkar till europa ,alltså sätter de dit ett...alla blir glada.S-märket ska säkra att en oberoend part testat varan så att den är säker tex är plasten så klen att den spricker på timern blir den inte godkänd. Ser man listan på
Boogieman: Sen skall det väl vara en "tätningsdosa" som man monterar i kopplingsdosan - om det sitter där det krävs IP44 klassning (typ närheten av dusch eller bad). Boogie
apersson850: Det är bland annat med tanken på att nollan kan släppa från jordledaren, och bli spänningsförande, före jordfelsbrytaren, som man bryter den också.
Styx: [citat] Var FÖRSIKTIG när du drar det där snittet i slangen - den kan vara j-vlig att skära i på den ledden och kniven slinter lätt som bara den med risk för fula skärskador...
yxis: [citat] Jag har kyl, spisfläkt, mikrovågsugn, bänkdiskmaskin och dessutom ett par datorer, hittils har ingen säkring löst ut. Eller jo, huvudsäkringen till den fasen, vid mätartavlan, har löst ut en gång, men jag flyttade runt på vilken fas som driver vad i spisen så att ugnen går på den fas som är minst lastad i övrigt och sen dess har det gått bra. (märkligt nog är det
yxis: Om du ska mata fläkten från 20A-säkringen så får du nog allt köpa en såndär liten låda för ett par dinskenemoduler och stoppa in en 10A eller 16A-säkring i den, för mer än 16A får du inte ha avsäkrat på ett vägguttag. Jag VET INTE säkert om det anses "okej" att sätta en sånhär "undercentral", men har svårt att tänka mig att det inte är det. Jag skulle nog försöka hålla
thobjo: Kolla in den här tråden för mer information om "smarta reläer" i allmänhet, och även några åsikter (bland annat mina egna) om Siemens Logo.
ByggaNytt: Telia tar (än så länge) bara flyttavgift, typ 1.000-lappen. El beror ju lite på, vi betalade ~25.000 till Vattenfall.
pellefant: mången tack sverre! då vet jag vad jag ska hänvisa till :)
Ranchn: Som en liten synpunkt kan jag berätta att jag handlade 230V takspottar till, badrummet och köket från Clas Ohlson. Inga fel på dessa spottar förutom en sak. När man har monterad på sladden så vill inte spotten hålla den vinklingen man har ställt in, troligen är sladden för styv och såldes tvingar spotten att rikta rakt ned. Min elekektriker hade inget att påpeka på mitt inköp,
Rostig_9000i_-88: [citat] Har en jobbarkompis som installerade en lågvolts-belysningsanläggning åt sin bror där han använde just en sådan gammal knivströmbrytare som matade ett öppet skenpaket i koppar som gick upp på väggen och vidare i taket och på den hängde halogenlampor. Har sett bilder på detta och det är så man får rysningar när man ser det trots att man vet att det inte är farlig
ByggaNytt: Ja, den är det väl i alla fall inget kräkmedel i ;) http://www.aa.se
pellefant: dom är märkta med X, och används för att "skarva" en tråd som inte används i uttaget. tex en tändtråd till ett lamputtag som sitter längre bort på kabeln...
ejwbegysv: nej nej.. den kostar 150 kr !! 1. Ibland behövs den.. testkör utan så ser du hur det fungerar.. Jag använder min (som jag har monterat själv).
dalle: Det räcker. Dimmern är komplett med lock för placering i infäld dosa. Du kompletterar mycket riktigt med dosa för utanpåliggande montage.
apersson850: [citat] Skyddsledarskärmning och högfrekvensskärmning är två diametralt olika ting, trots att de ser väldigt lika ut.
selle79: Uttaget till ugnen skall sitta ovanför så att man kan dra ur stickproppen om det behövs. Eljos uttag klarar 16A, hur det är med lågpris uttag vet jag inte men det står alltid på dom. Mvh Tobbe
pellefant: ja det vore ju "strålande" ;D då kanske dom skulle höra bättre ;D
pellefant: beror ju som tidigare på förutsättningarna... demont bef central från 19minuter och 12 sekunder till 1 timme 45 minuter mont normcentral från 48 minuter till 4 timmar o 22 minuter o 12 sekunder kabelspikning 66minuter inkoppling kabel i perilexuttag 13 min o 12 sekunder hur många jordfelsbrytare och personskyddsautomater i centralen? central från tex 1500:- till 4000:-
TN-Funkis: Av någon outgrundlig anledning har inte våra politiker fattat att el är en distrubutionsform och inte en energiform, det är ju i princip vad som helst som omvandlas någonstans till el och skickas över men högspänning. Håller fullt med Mats O, varför går vi över ån efter vatten...?
saidlasf: Hej Jag hittade ett tunt häfte på biblioteket som heter "Ny elstandard för bostadshus" Där stog lite om antal uttag, höjd på dosor osv. Kanske inte allt man behöver men en bra start. Said
yxis: Det är helt ofarligt och dessutom helt lagligt att koppla med dessa saker själv, det enda som kan hända är att man får en liten stöt om det kommer en ringsignal just när man kopplar. Om en telefon fungerar innan nåt skruvas så kan det vara läge att vidarekoppla telefonen nånstans innan man börjar skruva :) Om man är lite händig så klarar man att montera de här sakerna själv,
yxis: [citat] Det är "alltid" lönsamt att köra motorvärmare, även om det är +20 ute, en stund. Okej, den uppgiften är baserad på elpriserna för några år sen, men med tanke på att bensinpriser och bilpriser har ökat i paritet med elpriserna så borde den gälla även idag. En halvtimma eller så vid +20 är visst vettigt, men vem gör det egentligen? Jag brukar göra det på nån gammal sur
jenfor: Våra spottar (material+arbete) kostade 750 kr/st inkl. moms men då är de med transformator. Nätverksuttag 100 kr/st (kabel fördragen sedan tidigare) Vi drog bara tomrör (fixar kabeln själva senare) för utebelysning och pröjsade 500 kr/st för detta Pris på spottar skiljer oerhört mycket mellan elfirmorna. Har bekanta som betalat 1200 kr/st för samma spottar som vi installerat. Vi hade
yxis: Jag antar att det är en stickpropp i ena änden, och en valig "skarvdosa" som är fastskruvad på arbetsbänken, eller? Om det är så så är det bara att byta ut den där sockerbiten mot en stickpropp och ett skarvuttag så har du en okej koppling. Det får du dessutom göra själv, åtminstone om jag inte minns helt fel så får man faktiskt numera skruva med jordade skarvsladdar själv,