3 569 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Antal doser för brytare
Håller på slutplanera vårt badrum men har stött på ett problem där jag inte kan bestämma mig.
Jag skall placera ut 4 brytare och 1 termostat.
Brytarna går till:
1 Stärnhimmel (fiberoptik) ovanför badkar
2 Takbelysning (3 riktbara spotar)
3 Överskåpsbelysning (över & under spegel)
4 Fläkt (manuel start)
Av dessa vill vi eventuellt kunna dimra stjärnhimmeln ock kanske kanske takbelysningen.
Om jag sätter 1 dosa för varje slutar jag med 5 dosor och det skulle se ganska underligt ut, då kan jag å andra sidan ändra mig efterhand.
kron+kron+termostat skulle fungera men då kan vi inte dimmra någon
sedan finns ju alla möjliga andra kombinationer (3vägs?+dimmer+termostar, kron+ dimmer+dimmer+termostat).
Jag vill också att det ser någorlunda ut på väggen. Där den nuvarande kronbrytaren sitter får jag inte plats med fler i bredd, endast höjd.
Jag kan dock flytta alllt till nästa vägg och där kan jag ha upp till 3 i bredd.
Hur skulle ni ha gjort?
Tack på förhand
Erik J
Jag skall placera ut 4 brytare och 1 termostat.
Brytarna går till:
1 Stärnhimmel (fiberoptik) ovanför badkar
2 Takbelysning (3 riktbara spotar)
3 Överskåpsbelysning (över & under spegel)
4 Fläkt (manuel start)
Av dessa vill vi eventuellt kunna dimra stjärnhimmeln ock kanske kanske takbelysningen.
Om jag sätter 1 dosa för varje slutar jag med 5 dosor och det skulle se ganska underligt ut, då kan jag å andra sidan ändra mig efterhand.
kron+kron+termostat skulle fungera men då kan vi inte dimmra någon
sedan finns ju alla möjliga andra kombinationer (3vägs?+dimmer+termostar, kron+ dimmer+dimmer+termostat).
Jag vill också att det ser någorlunda ut på väggen. Där den nuvarande kronbrytaren sitter får jag inte plats med fler i bredd, endast höjd.
Jag kan dock flytta alllt till nästa vägg och där kan jag ha upp till 3 i bredd.
Hur skulle ni ha gjort?
Tack på förhand
Erik J
Svarar på mitt egan inlägg...
Jag såg att Eljo hade en serie som heter Sense som skulle passa utmärkt men detta kräver ju någon form av IHC eller likande.
Är detta en värt att undersöka eller kommer det kosta tokmycket för ett rum?
Finns det tex några mindre system än de diskusioner jag läst här på forumet?
/Erik
Jag såg att Eljo hade en serie som heter Sense som skulle passa utmärkt men detta kräver ju någon form av IHC eller likande.
Är detta en värt att undersöka eller kommer det kosta tokmycket för ett rum?
Finns det tex några mindre system än de diskusioner jag läst här på forumet?
/Erik
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag hade satt 2 app dosor till 2 st kronrytare med 2 dimmaxar bakom. En till dimmax i kopplingsdosan. 2 appdosor på 1500 ög 1 för brytare till fläkten och en för termostaten till värmegolvet. Eljo senso går utmärkt att använda utan ihc.
En liten snabb fråga: är en dimmax samma som dosdimmer?
Har tittat på sådana tidigare men helt glömt av dem tills man skulle kunna behöva dem
Finns det någon special anledning till att ni väljer att sätta termostaten överst?
Från termostaten skall ju kabel till golvet gå (+ev golvgivare) och då måste den passara förbi de andra dosorna?
Vi har bara 208 i takhöjd, skulle ni ändå välja att sätta den övre raden på 1500ÖG?
När det gällde Senso så tänkte jag i första hand på på deras 8-poliga brytaren (som finns tex här: http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=6720 )
/Erik
Har tittat på sådana tidigare men helt glömt av dem tills man skulle kunna behöva dem
Finns det någon special anledning till att ni väljer att sätta termostaten överst?
Från termostaten skall ju kabel till golvet gå (+ev golvgivare) och då måste den passara förbi de andra dosorna?
Vi har bara 208 i takhöjd, skulle ni ändå välja att sätta den övre raden på 1500ÖG?
När det gällde Senso så tänkte jag i första hand på på deras 8-poliga brytaren (som finns tex här: http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=6720 )
/Erik
De brytare som du hänvisar till kan du inte använda utan IHC!!!FlyHigh skrev:
Kontaktspänning 24V DC, max ström 50 mA.
Dessa går bra däremot:
http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=4908
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden