Hej
Är här någon som har erfarenhet av denna butik? www.jonselektriska.se
Verkar som om de har bra priser jämfört med de offerter vi har fått från elfirmor.

Enda nackdelen tycks ju vara att de kräver förskottsbetalning...
Så billigt och enkelt det är att ansluta en säker betalningslösning till sin hemsida, så kan jag inte riktigt förstå hur innehavaren bakom sidan tänker.. ::)

Det kanske kommer...

Jag har inte handlat där (Än...), men jag har haft lite mailkontakt med Jon, och hittills så har det funkat väldigt bra och proffesionellt.

Andra ställen att handla på är:

www.expressel.se Har handlat, och det fungerade exemplariskt. Leverans dagen efter beställning.

www.elbutik.se Har handlat, men har inte fått leveransen än. Beställde för mindre än 12 timmar sen... Har däremot mailat lite, och man blir ju impad när man får svar på mail inom en timme klockan 21:30 dagen innan helg... :)

/Jonas

Ok, det är lite därför man vill ha referenser.
En snabb koll mot materiallista som vi fått med en offert så är prisskillnaden stor.
50000 hos elfirma ca 34000 hos www.jonselektriska.se.

Jag har handlat av elbutik.se. Det gick väldigt bra, hade även ett litet tekniskt problem. Min elektriker visste inte hur man monterade returfjädrar på Elko strömbrytare (skulle ha knappstyrd dimmer). Fick svar på minuten från elbutik.se per telefon.

Upptäckte Jon's någon vecka för sent, det hade blivi billigare (om Jon's fungerar som leverantör).

Jag är faktiskt lite förvånad att skillnaden inte är större mot elfirman. Har du kollat så att deras pris är inkl moms?

Fick faktiskt besked att elfirmans pris 50 000 är ex moms, då hamnar de på 62500 ink och jonselektriska på 34000. Elfirman vill ha ca 40kr extra per timme om de inte får leverera materialet, så det är inte mycket att fundera på.

så ni väljer elfirman som materielleverantör?
kan vara smidigare med samma lev. av jobb och materiel....

Jennie och Ola skrev:
Fick faktiskt besked att elfirmans pris 50 000 är ex moms, då hamnar de på 62500 ink och jonselektriska på 34000. Elfirman vill ha ca 40kr extra per timme om de inte får leverera materialet, så det är inte mycket att fundera på.
är inte det där lite sjukt egentligen?

elfirman betalar inte mer än ni skulle på jon... garanterat...

är det över 700 timmars jobb de specat hos er? för det är vad 28500 i mellanskillnad ger om de ska ha 40 extra i timmen...

ogillar skarpt hur de lägger en fet marginal på material... gäller mestadels elektriker och rörmokare...

(edit) en gissning som du kanske kan verifiera också, det stod inte klart och tydligt 50.000 EX moms?

billigt?!?!!?!?! för en universal renova dimmer ger jag 378! de skulle ha 832!!!!!!! det är nog det dyraste jag varit med om :D

Fick en ny offert från elfirman idag 30 000 ink moms för materialet, de hade haft fel på sitt datasystem, se de :-)

Hej el richard

Nu förstår jag inte riktigt.

Är det inte mer ärligt att ni tar betalt för vad det kostar er (pris + transportkostnad + timpris för inköp) för materialet ni säljer tilll kund och sedan tar ett timpris som täcker arbetet + maskinhyra + skatter + vinst mm.

Då skulle det inte spela någon roll för er om ni köpt materialet eller inte.

/J

jonas!
skulle du ta en elfirma som tar 400:-/timme och tar samma pris för materialet som du själv betalar på stan eller en elfirma som tar 600:-/timme och du köper själv materialet, och den firman kanske får skriva väntetid som du naturligtvis betalar om du köpt fel materiel?
det högre timpriset beror bla på att "vinsten" blir lägre och den används till att betala löpande kostnader, utbildningar, försäkringar, verktyg, mätinstrument mm.
fast om du nu skulle stå även för dessa kostnader så kunde ju timpriset sänkas.
kanske du skulle starta en elinstallationsfirma och tjäna grova pengar ;)
då kunde du ju låta dom anställda göra elen i ditt hus och du köper själv materialet ;) ;)

Böjar spåra ut lite.
Jag är fullständigt ointresserad av vilka jobb "el Richard" tar och inte tar och vilken elfirma pellefant tror att Jonas anlitar.
Vi kan nog vara överrens om att vissa hantverkara försöker tjäna lite väl mycket pengar på materialet.
Det tråden handlar om är vilka erfarenheter ni har av internetbaserade eller andra leverantörer av elmaterial.

Håller med om att detta håller på och språrar ur lite.

För att svara på pellefants fråga:

Jag skulle välja den el-firma som jag tycker verkar trovärdig, kan leverera i rätt tid, och som har rätt pris. Med rätt pris menar jag nödvändigtvis inte det lägsta priset.

Däremot så skulle jag definitivt göra en bedömning av trovärdighet mm med hjälp av utformningen av offerten. Skulle jag få en offert med endast en slutsumma skulle jag nog välja en annan firma.

Timpriset är egentligen ointressant om man inte vet hur lång tid jobbet tar. Om en firma tar 600 i timmen och gör jobbet på en timme och firma två tar 400 i timmen och gör jobbet på två timmar så tar jag firma ett och 600 i timmen.

/Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.