5 417 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Acceptera klämda VP-rör och ta på dumstrut?
Sida 1 av 2
Har en bekant som precis byggt ett nytt hus och lät en elektriker lägga in vp-rör (flex) för nätverkskabel. För en tid sedan skulle jag hjälpa till att installera en tv-antenn och vi skulle då lägga in tv-kabeln i ett av vp-rören där det redan fanns nätverkskabel (som inte används).
Provade först med ett 16-rör (med en nätverkskabel) och där gick dragfjädern in en bra bit men sen tog det stopp. Provade sen med ett 20-rör (två nätverkskablar) och där samma sak.
Det slutade med att han (efter att jag åkt iväg) drog ut bägge nätverksablar ur 20-röret men det gick förbaskat så trögt (trots infettning) att tv-antennen inte gick igenom...
Vore det orimligt att kräva att då man betalat för att lägga rör i väggarna så skall det gå att byta ut kablaget i dem? Bör han alltså kontakta elektrikern och klaga eller ska vi sätta på oss gemensamma dumstrutar?
Provade först med ett 16-rör (med en nätverkskabel) och där gick dragfjädern in en bra bit men sen tog det stopp. Provade sen med ett 20-rör (två nätverkskablar) och där samma sak.
Det slutade med att han (efter att jag åkt iväg) drog ut bägge nätverksablar ur 20-röret men det gick förbaskat så trögt (trots infettning) att tv-antennen inte gick igenom...
Vore det orimligt att kräva att då man betalat för att lägga rör i väggarna så skall det gå att byta ut kablaget i dem? Bör han alltså kontakta elektrikern och klaga eller ska vi sätta på oss gemensamma dumstrutar?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
När det inte gick att få i antennsladden efter att de andra ledningarna tagits ur, var det med eller utan dragfjäder? (dvs. hade du tagit med dig fjädern när du åkte?).
Ingen jätteerfrenhet, men jag har misslyckats att dra antennsladd tilsammans med andra trådar vid flera tillfällen. Så jag tycker inte att det är så anmärkningsvärt att du inte fick i ledningen med nätverkssladd i röret.
Ingen jätteerfrenhet, men jag har misslyckats att dra antennsladd tilsammans med andra trådar vid flera tillfällen. Så jag tycker inte att det är så anmärkningsvärt att du inte fick i ledningen med nätverkssladd i röret.
Det skriver vi under på efter att ha sett på Martin T i prefabhusfabriken och då speciellt flexslangdragningen (lite smidigt fastsatta var eller varannan meter, kanske några strappade...). Här sparar man säkert pengar på flex med färdigdragen FK med det finns inte en suck att kunna byta ut eller komplettera.skane67 skrev:
Lite som med nya bilar, man sparar pengar i produktion, men service blir dyrt som f-n. >
cpalm, rören är 10 meter drygt. Skulle de ligga så optimalt som möjligt så skulle där vara två böjar men förmodligen är det fler...
hempularen, det var med dragfjäder, lämnade den där. Dragfjädern gick alltså igenom 20 mm röret men inte antennkabeln. Flexröret måste helt enkelt vara tillplattat någonstans eller ligga som en slingrig orm.
Nog ska det väl gå att montera flex på ett sådant sätt att det går att byta kabeln i dem, eller är det orimligt att ställa ett sånt krav?
hempularen, det var med dragfjäder, lämnade den där. Dragfjädern gick alltså igenom 20 mm röret men inte antennkabeln. Flexröret måste helt enkelt vara tillplattat någonstans eller ligga som en slingrig orm.
Nog ska det väl gå att montera flex på ett sådant sätt att det går att byta kabeln i dem, eller är det orimligt att ställa ett sånt krav?
Min högst oprofessionella åsikt är att den ska fästas tätt med mjuka/oskarpa böjar. Dessutom använd flex av bra kvalitet (bättre slangar är t ex jämna på insidan och då minskas friktionen avsevärt).Tomtebo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Det finns dom här som hävdar att flexslang är bra och lätt att dra igenom. Min erfrenhet är att det är helt hopplöst. Har en del flexslang från mitten på 70-talet i huset. På ett ställe försökte jag dra igenom en sträcka på 2 meter mellan 2 dosor (kompletterade med jord), sträckan är åtminstonde teoretiskt utan böjar. Det var ändå nästan hopplöst att få igenom 3 FK trådar (gick till slut).
Nu vet jag att det är stor skillnad på (vissa) nya typer av flexslang, som är jämnare på insidan.
Nu vet jag att det är stor skillnad på (vissa) nya typer av flexslang, som är jämnare på insidan.
ska vara den gråa flexslangen och absolut aldrig den vit/gula. flexslang kan vara hur bra som helst men man måste fästa den ordentligt och noga. och så lite böjjar som möjligt.hempularen skrev:Det finns dom här som hävdar att flexslang är bra och lätt att dra igenom. Min erfrenhet är att det är helt hopplöst. Har en del flexslang från mitten på 70-talet i huset. På ett ställe försökte jag dra igenom en sträcka på 2 meter mellan 2 dosor (kompletterade med jord), sträckan är åtminstonde teoretiskt utan böjar. Det var ändå nästan hopplöst att få igenom 3 FK trådar (gick till slut).
men rör är ju smidigast på raka sträckor.
Om det är klämda elrör i väggarna så är det ju den som spikat igen väggen som har gjort fel. Däremot så är det inte givet att det ska gå att dra i mer kabel i röret än det var från början om man inte har begärt det. Enklaste sättet att dra i ny kabel brukar vara att fästa dragjädern i den befintliga, dra ur den och sedan dra tillbaka båda kablarna sammtidigt. Risken är annars att du skaver hål på den befintliga kabeln med den nya.
drunkenmoney, vad skiljer den gråa slangen mot den vit/gula som gör den så mycket bättre? Är den vit/gula en produkt som fortfarande används och i så fall varför?
Sidde, mer kabel nej det hade jag inte sagt något om, men däremot tycker jag att det är självklart att min stackars bekanting utan problem skall kunna tömma rören han betalat dyrt för och dra dit ny kabel, eller är det för mycket begärt?
Klämda av den som spikat väggen? I sådana fall måste ju rören vara lagda på ett mindre lämpligt sätt? Och vem är i så fall ansvarig för att rören fungerar, elektriken eller snickaren?
Sidde, mer kabel nej det hade jag inte sagt något om, men däremot tycker jag att det är självklart att min stackars bekanting utan problem skall kunna tömma rören han betalat dyrt för och dra dit ny kabel, eller är det för mycket begärt?
Klämda av den som spikat väggen? I sådana fall måste ju rören vara lagda på ett mindre lämpligt sätt? Och vem är i så fall ansvarig för att rören fungerar, elektriken eller snickaren?
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Är inte den gråa halogenfri?
den vita är räfflad på insidan och inte lika "stabil". den gråa har en jämn yta på insidan och lite tjockare material.Tomtebo skrev:drunkenmoney, vad skiljer den gråa slangen mot den vit/gula som gör den så mycket bättre? Är den vit/gula en produkt som fortfarande används och i så fall varför?
så den blir lättare att dra om trådarna med. den vita spyr vi på när vi måste använda slang på jobbet.