9 096 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Är det verkligen vettigt pris?
Sida 1 av 3
Jag har tagit in offert på elarbete enligt nedan:
-dra in trefast från trapphuset
-dra om elledningar med befiltliga rör
-sätta nyta uttag
-ny proppskåp
Elektriken uppskattade arbetet till 2 arbetsdagar, 14000kr exkl moms.
Om jag
-lägger på 25% moms
-drar av 3000kr för material (jättegrov uppskattning)
-drar av 2000kr för framkörning (grov uppskattning)
-delar med 16 (8*2 timmar)
landar det på ca 780kr/timme
Är det inte väldigt dyrt??
För Småjobb skulle han ta 500kr/h. Var kommer 300krs gap ifrån?
-sätta nyta uttag
-ny proppskåp
Om jag
-lägger på 25% moms
en elcentral kostar ca 2500 kr (om det är ett seriöst märke.mish skrev:Jag har tagit in offert på elarbete enligt nedan:
-sätta nyta uttag
-ny proppskåp
Om jag
-lägger på 25% moms
kabel från trapphus ca 100-200 kr /m.
ny mätartavla ca 2500
pappersjobb med att anmäla 3-fas byte 700 kr
uttag ca 150 kr st
brytare ca 150 kr st
Och han ska lämna lite garanti på jobbet 600 kr
bil 800
arbete 7-8000 kr
Typ.
el richard skrev:
Just detta jag talar om när jag ser priserna som el-richard ritar ner här.
Elcentral 2500:- kan jag hålla med om beroende på om den även innehåller JFB och hur många 1 och 3 fas grupper den innehåller men då att installatören har 30-50% rabatt på det priset och då kostar den kanske 1500-1800:-
Mätartavla som från den 1/7 inte får innehålla en brytare före mätaren kostar max 1500:- med en rabatt på ca:30% Netto ca: 1100:-
Kabel om vi pratar 4x6+6 in så listpris 145:- m ca: med rabatt på 60-80% Netto ca: 45:-m, mer betalar faktiskt inte en installatör idag. Om man då behöver dra ett antal meter och betalar 100:- för mycket per meter så blir ju detta rena ockret.
Vad är det för uttag som kostar 150:-???? Var det kapslade dubbla så kan priset vara motiverat men annars inte över 100:- och samma för brytare.
Allt sammantaget så är det alldeles för höga påslag på materielpriserna punkt slut.
Att då ha ett timpris som du räknat ut på 780:- samtidigt så är det ju ok men materielpriserna alldeles åt skogen, dom prylarna kan du handla själv till betydligt lägre priser och låta en installatör sätta upp, men det kan också bli problem för många installatörer vägrar att göra detta då dom går miste om sin lilla guldgruva att tjäna grova pengar på att ta ut ockerpriser på materielen.
Men en Hantverkare måste få tjäna på materialet... finns inte en hantverkare som inte gör det.. Har tidigare jobbat på verkstad... Vi hade mellan 50-70 % på nästan alla delar... Men vi tog betalt enl listpris... Varför ska kunden ha hanverkarens rabatter??? Det är ju hantverkaren som gör så många inköp så att han får de bra priserna.
Om du köper saker själv så får du ju betala listpriset och sen ha problemet att en installatör inte vill ta i de för att de måste lämna garanti på de... Då är det bättre att en installatör kommer med materialet och du betalar listpris till honom.
Om du köper saker själv så får du ju betala listpriset och sen ha problemet att en installatör inte vill ta i de för att de måste lämna garanti på de... Då är det bättre att en installatör kommer med materialet och du betalar listpris till honom.
Självklart skall hantverkaren tjäna på materielet det skriver jag inte men inte upp mot 80%,jag skrev inte heller att kunden skall ha hantverkarens rabatter utan bara pekade på avd en hntverkare kan få ge hos en grossist. Ett fast timpris som täcker administrativa kostnader och ett påslag på materialet som gör att hantverkaren även tjänar en slant till övrigt är ju helt rätt men att ockra det är det jag vänder mig emot.
Ett relevant timpris är det jag efterlyser inget annat, 450-600:- i timmen täcker inte hantverkarens kostnader det vet jag också men att då ösa på som en galning på materielet är fel.
Ett relevant timpris är det jag efterlyser inget annat, 450-600:- i timmen täcker inte hantverkarens kostnader det vet jag också men att då ösa på som en galning på materielet är fel.
Ta in ett par tre offerter till för att jämföra. Väg pris mot kvalitet och glöm inte magkänslan vid val av hantverkare (för billigt är inte alltid bra). Sen kan du avgöra om du verkligen vill ha jobbet gjort och om det får kosta vad det kostar.
Just det, glöm inte att se till att offerterna innehåller samma tjänster. Annars är det hopplöst att jämföra.
Zephir
Just det, glöm inte att se till att offerterna innehåller samma tjänster. Annars är det hopplöst att jämföra.
Zephir
Nu motsäger du dig själv. Först säger du att det är fel att hantverkaren ska kunna tjäna upp emot 80 % på materialet det förekommer ju såna rabattsatser, Sen skriver du att kunden inte ska få del av hantverkarnes rabatter... I mina öron låter det väldigt motsägelsefullt..robban44 skrev:Självklart skall hantverkaren tjäna på materielet det skriver jag inte men inte upp mot 80%,jag skrev inte heller att kunden skall ha hantverkarens rabatter utan bara pekade på avd en hntverkare kan få ge hos en grossist. Ett fast timpris som täcker administrativa kostnader och ett påslag på materialet som gör att hantverkaren även tjänar en slant till övrigt är ju helt rätt men att ockra det är det jag vänder mig emot.
Ja det är fel med ett påslag på 80% tycker jag, men var säger jag att inte hantverkaren skall få göra ett påslag på sitt inpris????? Om jantverkaren tar ut ett timpris som täcker hans faktiska omkostnader så behöver han inte lägga på 80% på materialet det är det jag säger, men att dumpa priserna på timpriset för att ösa på med materielen är att lura kunden rakt av det är det jag menar.Stefan_h skrev:
Som jag förstod dig tyckte du att de va vansinne att hantverkaren har ett påslag på 80 %. Har jag rätt??
Om nu hantverkaren har 80 % rabatt hos sin grossist kan han göra det utan att kunden blir lidande eftersom kunden betalar listpriset.
Som kund får man va beredd på att betala listpris eller lite mer för det tar ju trots allt tid för hantverkaren att hämta material.. Lite skillnader i storstan kanske där de kan få de utkört.. Men så funkar det inte på landet.. Här måste hantverkaren själv åka o hämta allt material, det är tid de inte kan debitera för.
Om nu hantverkaren har 80 % rabatt hos sin grossist kan han göra det utan att kunden blir lidande eftersom kunden betalar listpriset.
Som kund får man va beredd på att betala listpris eller lite mer för det tar ju trots allt tid för hantverkaren att hämta material.. Lite skillnader i storstan kanske där de kan få de utkört.. Men så funkar det inte på landet.. Här måste hantverkaren själv åka o hämta allt material, det är tid de inte kan debitera för.
robban44 skrev:Ja det är fel med ett påslag på 80% tycker jag, men var säger jag att inte hantverkaren skall få göra ett påslag på sitt inpris????? Om jantverkaren tar ut ett timpris som täcker hans faktiska omkostnader så behöver han inte lägga på 80% på materialet det är det jag säger, men att dumpa priserna på timpriset för att ösa på med materielen är att lura kunden rakt av det är det jag menar.
Själv kan man inte ändra på en hel marknad :-[
Verkligheten ser ju ut som den gör!
Man får inte många jobb med ett timpris på 700-800:-
Nej själv är man ju inte stark men det enda att göra är ju att se till så att kunderna vet vad grejorna skall kosta INNAN jobbet blir gjort så dom inte avlider av chocken när dom ser fakturan och inte vet att vissa firmor och hantverkare dumpar timpriset för att få jobbet för att sedan salta ordentligt på materielpriserna.
Beror på vad du menar med storstan/landet, men de kan få material budat i många städer, fast då måste de ha viss framförhållning. Dessutom är min erfarenhet att kunden ofta får betala för resorna som hantverkarna gör för att hämta materialet.Stefan_h skrev:Som jag förstod dig tyckte du att de va vansinne att hantverkaren har ett påslag på 80 %. Har jag rätt??
Personligen anser jag att många grossisters listpriser är sanslöst höga och de kan vara det för att det alltid finns rabatter inblandade och om kunden "går på det" så va bra då... Som tur är så finns det nu alternativ, typ Byggmax och Biltema, om även om nu elektrikern kräver att få använda sitt eget material så fungerar dessa priser utmärkt som "jämförpriser".
Många installatörer tjänar ungifär hälften på arbetet och hälften på materialet, det är ok tycker jag. Om man kan få elektrikern att använda det material som du själv införskaffat kan man då acceptera att han kör med lite högre timpriser.
Jag kan ju bara säga hur den elektrikern gör som jag anlitar... Han debiterar 535 kr/tim + moms, Att hämta material o liknande tar han ej betalt för om det inte skulle va så att man kommer på att "du kan du inte göra de när du ändå e här jobb.." Han är snabb och effektiv jämfört med andra elektriker jag haft här som debiterar ett lägre pris men betydligt fler timmar.. Han tar betalt enl listpris på material de första gångerna man anlitar honom... Sedan får man en typ "stamkundsrabatt" på materialet..
Min inställning till det hela kan nog bero på att jag själv jobbat som hantverkare och mött många kunder som tyckt att köp delarna där o där de e mycket billigare... Men så gör inte en seriös hantverkare i mina ögon. Man sätter kvalitet före priset..
Kan ta ett Ex som är helt OT.. En offeranod till en båtmotor, en märkes kostar runt 200 kr till en vanlig 90 hk utombordare, Biltema tar väl 40-50 kr.. Kunden säger att den från biltema är så bra den håller ju i flera år utan att den behöver bytas... Till saken hör det att den SKA bytas varje år.. Anledningen till att den sitter där är som det låter på namnet.. den ska OFFRAS istället för aluminiumet i båtmotorn korroderar bort..
Min inställning till det hela kan nog bero på att jag själv jobbat som hantverkare och mött många kunder som tyckt att köp delarna där o där de e mycket billigare... Men så gör inte en seriös hantverkare i mina ögon. Man sätter kvalitet före priset..
Kan ta ett Ex som är helt OT.. En offeranod till en båtmotor, en märkes kostar runt 200 kr till en vanlig 90 hk utombordare, Biltema tar väl 40-50 kr.. Kunden säger att den från biltema är så bra den håller ju i flera år utan att den behöver bytas... Till saken hör det att den SKA bytas varje år.. Anledningen till att den sitter där är som det låter på namnet.. den ska OFFRAS istället för aluminiumet i båtmotorn korroderar bort..
Oj vad trädet hade växt.
Tack för tipsen och den intressanta läsningen. Det känns som man fick lite större inblick i vart pengarna går. Jag tyckte 14000 exkl var dyrt men det kanske inte är? Fast de kunde komma bums, medan alla andra elektriker var upptagna, vilket kanske speglar prisnivån?
Som inlägg i diskussionen för listpris o rabatt kan jag upplysa att elektriken tog 1000kr (exkl) för mätartavlan. Det ger intrycket som att han går ner rätt mycket under listpriset.
Som Zephir tipsade ska jag ta in en offert till iallafall. Det känns dumt att bara ta första bästa!
Tack för tipsen och den intressanta läsningen. Det känns som man fick lite större inblick i vart pengarna går. Jag tyckte 14000 exkl var dyrt men det kanske inte är? Fast de kunde komma bums, medan alla andra elektriker var upptagna, vilket kanske speglar prisnivån?
Som inlägg i diskussionen för listpris o rabatt kan jag upplysa att elektriken tog 1000kr (exkl) för mätartavlan. Det ger intrycket som att han går ner rätt mycket under listpriset.
Som Zephir tipsade ska jag ta in en offert till iallafall. Det känns dumt att bara ta första bästa!
Det här förstod iallafall inte jag...Stefan_h skrev:...En offeranod till en båtmotor, en märkes kostar runt 200 kr till en vanlig 90 hk utombordare, Biltema tar väl 40-50 kr.. Kunden säger att den från biltema är så bra den håller ju i flera år utan att den behöver bytas... Till saken hör det att den SKA bytas varje år.. Anledningen till att den sitter där är som det låter på namnet.. den ska OFFRAS istället för aluminiumet i båtmotorn korroderar bort..
Så mycket större orsak då att välja den billiga om den ändå bara ska hålla i ett år?!