5 438 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Elluttag IP44?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Ett uttag , utanpåliggande eller infällt, som är IP44-klassat känns ju rätt så betryggande vad gäller strilsäkerhet. Det är ju så de kallas; strilsäkra. Hur är det med ett uttag med stickpropp i? Jag får för mig att strilsäkerheten är borta eftersom man i princip har nakna ledare i form av stickproppens kontaktpinnar. Eller är det stänkt uppifrån som räknas? Då tar ju uttagslocket hand om det.
Varför jag undrar är för att vi har installerat IP44-uttag till tvättmaskinen. Den levereras ju med stickpropp. Om det skulle läcka/spruta på trycksidan kan vattnet tryckas in i uttaget och ge en kortslutning/jordfel.
Varför jag undrar är för att vi har installerat IP44-uttag till tvättmaskinen. Den levereras ju med stickpropp. Om det skulle läcka/spruta på trycksidan kan vattnet tryckas in i uttaget och ge en kortslutning/jordfel.
Synnerligen intressant frågeställning, detta har jag också funderat på!
Men rentvatten leder inte strömm....Johan Gunverth skrev:Ett uttag , utanpåliggande eller infällt, som är IP44-klassat känns ju rätt så betryggande vad gäller strilsäkerhet. Det är ju så de kallas; strilsäkra. Hur är det med ett uttag med stickpropp i? Jag får för mig att strilsäkerheten är borta eftersom man i princip har nakna ledare i form av stickproppens kontaktpinnar. Eller är det stänkt uppifrån som räknas? Då tar ju uttagslocket hand om det.
Hur många har destillerat vatten i sin kran?!
Vanligt kranvatten leder ström!
Vanligt kranvatten leder ström!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag skall skriva till Electrolux och be dem montera en sådan på min maskin.sverre skrev:
Det var lite hit jag ville komma. Det finns ju inga krav på att alla ingående delar tillsammans skall behålla klassningen. En tvättmaskin som i sig är IP44 och ett uttag som också är det, ger ändå ingen strilsäker miljö.
Jag skulle tro att alla tvättmaskiner som levereras idag har en helgjuten stickpropp som mer än väl uppfyller den avsedda IP-kapslingen. Dessutom när proppen sitter i uttaget så blockerar den vägen för det strilande vattnet att komma in i uttaget. När du talar om nakna kontaktpinnar är dom ju vid användning INUTI uttaget.
Klicka här för att svara