El
Mikael_L: Angående hur en JFB fungerar så tycker jag att det är rätt bra beskrivet i ELFAs faktasidor. Läs om JFB på sid 3 och 4 i denna PDF. (PDF-dokumentet är 2,4 MB stort, info till de som sitter med modem) http://www.elfa.se/se/fakta.pdf
prototypen: Jo jag försöker men hjärnan gjorde en volt inne i skallbenet då jag läste allt tillvridet. Prototypen
FrittDrag_II: När det gäller typ av timer skulle jag föreslå 2-polig (den har två slutande kontakter). Låta timer och hygrostat parallellt dra ditt relä. Tänk på att det är rätt bra om fläkten går alltid sakt och sedan varvas upp när du vill ha mer ventilation. Finns risk att det blir kondens i kanalerna när fläkten står still (vinter tid)
Mikael_L: Jag är inte så säker på det här nu, men jag tror iaf att en markförlagd kabel är att betrakta som en fast installation, så vad det gäller lagligheten så är du antagligen rökt redan där. Att man gör något som är lite olagligt utesluter ju inte att man ändå gör det så bra och säkert som möjligt. Därför tycker jag att du lika gärna kan redan nu göra det som det ska vara
bygganders: Har idag mätaren o inkommande säkringar i en trälåda på altanen..detta provosoriskt pga ombyggnation. Nu vill jag placera den ordentligt. En elektriker kommer koppla in den så nått fusk e det inte snack om. DOCK vill jag inte ha med Fortum att göra pga hutlösa priser...(1200:- x 2 för att dra ut säkringarna i stolpen...suck tog 20 sekunder själv...) Kan fuska lite MEN inte med
Styrman_jansson: Om man tittar på specen på några transformatorer, tex; Elektroskandia så ligger maxtempen för omgivningen kring 45-50 grader. Om det nu blir så varmt i en burk som prototypen säger så vore det ju olämpligt att ha dem där. Om man dock tittar på tex; Elektroskandia så står det att den är godkänt att "Lumitronic är godkända att placera i Lumiance Montageboxar" så den borde ju funka
haddirajan: Den terminerar säkert i en vattentät låda under badkaret? Om inte så är det väl lämpligt under någon av kanterna som är nedfasade. Glöm inte jordfelsbrytaren.
thobjo: Jag gillar genomföringsmuffarna. Jag får be en elektriker köpa ut några sådana åt mig. Tack för hjälpen!
Lassie: Jag gav nog nån tia mindre men det var ju förra året. Sen tillkommer ju en transformator, där valde jag en "lyxigare" variant som klarade långa kabellängder samt var dimmningsbar tror den kostade närmare 800Kr.
Bambi: Hej! Vi ska sätta 3 spotlights i en takkupa. Vi vill ha dem centrerat lodrät i rummet. Problemet är att vi har bjälklag(bjälke) som går precis där, så vi ska sätta dem precis jämte denna bjälken. Frågan är då vilken sida som är bäst, för att lura ögat så det ser ut som de sitter i mitten. Vi kommer upp för trappan till vänster om den centrala bjälken och där hade vi tänkt
olsljung: Lite teknisk info om lysdioder: Varmvita och vita lysdioder tillverkas av ett blått "chip", lysdioden är alltså egentligen blå. Man lägger fosforoxid över chipet för att "filtrera" ljuset och konvertera det till vitt. Ju mer fosforoxid man lägger på chipet, desto varmare blir det, och desto svagare blir itensiteten hos lysdioden. Man kan idag tillverka alla nyanser av vitt i ett och
pefo: [citat] Just därför som en jordfelsbrytare är så viktig. Dålig eller utebliven jordförbindelse och en utsatt del blir spänningsförande för att precis som du säger säkringen inte löser. Dåliga skarvsladdar är ett annat vanligt fel eftersom de ofta utsätts för kraftig nötning. Om fas eller nolla lossnar märks det direkt men en trasig jord upptäcks inte förrän det kan vara för
Fotografen: Gammal skit som inte används ska bort, kan hända mycket elände vid förväxling. Däremot var det en otroligt läcker porslinsplint och propphus, skruva ur grejorna försiktigt!! ( OT: John Eklunds Elektriska Museum )
elmont: Det är lite olika hos olika leverantörer, ofta ligger det runnt 15-20 000:- men det beror mycket på vart man bor. Har man ett hus som ligger avsides kan det gå på flera miljoner.
Mikael_L: [citat] Sant!, man vet aldrig vad någon kan ha ställt till med för underliga kopplingar bortom centralen... :(
Sawsaw: Närmaste elfirma kan ta hem den men jag tror den minsta bredden är 230 mm. Då heter den Paris 160 eller 162. Det finns ju ett antal kopior också men de är större vad jag kan se.
Dobis: [citat] Hej jbr Det är precis så vi har tänkt att göra. Som det är nu så har vi kommit överens med byggfirman om att vi kan få tillträde till huset när elektrikern är klar för att låta en annan installatör fixa nätverket.
pefo: [citat] Det beror på vilken karakteristik dvärgbrytaren har. En dvärgbrytare skall bryta inom 0,1 sekunder inom sitt spridningsområde. Mao en B brytare vid 3-5ggr märkströmmen, en C vid 5-10ggr och en D ska klara upp till 20ggr. En diazedsäkring kan klara upp till 15 sekunder vid 3ggr märkströmmen men brinner på 0,4 vid c:a 5ggr. För att komma ner i 0,1 sekund krävs 7-8ggr
Kjell_G: Citat Björn Borg: Alla set e bra - utom dom jag förlorar Kjell G
Styrman_jansson: [citat] BRA! Slang funkar kanon. Du kommer inte att ångra dig! Försök som sagt minimera kabellängderna så gott det går! Du kommer spara energi genom detta. Som sagt; Gör om, gör rätt är alltid att föredra. Men å andra sidan "gör man inget, gör man inget fel" :D
Sawsaw: [citat] Nej, utlösningsvillkoret gäller inte då en 12 V SELV-anläggning inte kan orsaka några farliga spänningar på utsatta delar. Säkring behöver du heller inte ha då åtminstone de trafo's jag satt upp har inbyggda skydd för det. Å andra sidan gör jag heller inga idiotanläggningar som i detta fallet. Finns liksom ingen anledning att dra iväg 12V 20 meter.
pefo: [citat] Blir säkert skitsnyggt! :D Men man kan ju sänka taket! :rolleyes:
kingedward: Hej igen! Så var det bytt. Det var bara att ta mod till sig och dra ur den gamla. Den nya givarkabeln var något styvare så det var bara att trycka ned. Jag mätte den gamla och fick i den nya lika långt. Det verkar fungera bra. Tack för hjälpen.
Mats: Jag gillar att få sista ordet :) Skämt åsido, Jag som hadde gjort bort mig och tryckt fel. Tack för rättningen
Mikael_L: En sån där gammal rund bakelitpryl för Kulo är väl rätt liten och nätt, om man inte kan hitta en sån på någon auktion eller annons finns ju möjligheten t.ex. att köpa den i Gysinge, på det där byggnadsvårdsföretaget. Men dyrt brukar det vara där.