3 799 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Spottar till apparatdosor
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hej,
Jag söker info/erfarenheter av spottar som man monterar direkt i apparatdosor. Är detta något att ha? De torde ju inte bygga mer än apparatdosan. Vad gäller för avstånd till brändbart material vid montage av dylika? Räcker apparatdosan som avskärming?
Jag söker info/erfarenheter av spottar som man monterar direkt i apparatdosor. Är detta något att ha? De torde ju inte bygga mer än apparatdosan. Vad gäller för avstånd till brändbart material vid montage av dylika? Räcker apparatdosan som avskärming?
Har sett trafo som passar i dosorna, men inga spottar. Storleksmässigt får många varianter plats, förutsatt att det är lågeffekt, halogen downlight. Skulle kunna gå eftersom nämnda spottar inte behöver avskärmning, max 5mm till brännbart. Kopplingsdosor tål upp till 80 grader så det bör gå bra temperaturmässigt. Men du vill väl inte att de ska sitta i ett doslock?
Kjell G
Kjell G
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Kjell_G skrev:Har sett trafo som passar i dosorna, men inga spottar. Storleksmässigt får många varianter plats, förutsatt att det är lågeffekt, halogen downlight. Skulle kunna gå eftersom nämnda spottar inte behöver avskärmning, max 5mm till brännbart. Kopplingsdosor tål upp till 80 grader så det bör gå bra temperaturmässigt. Men du vill väl inte att de ska sitta i ett doslock?
Kjell G
Har installerat spotter som är avsedda för montage i apparatdosor en gång i tiden. Dock hittar jag ej dessa igen. Så om någon har råkat på dem skulle det vara trevligt med ett tips!
Roade mig med att söka efter den. Finns i Selga-katalogen http://www.selga.se/selga/filarkiv/19731_Selga_Belysn.pdf och har en extra ring/plate som kan användas för ändamålet. Lycka till, bara att skruva upp verkar det som.'
Kjell G
Kjell G
Klicka här för att svara