Jag ställer nu en FRÅGA ang lösningen som alla verkar förorda och som även finns i mitt kök, nämligen att två faser från den gamla 3-fasspisen används till hällen och den tredje går vidare till ugnen.

Vad är det för fel på den lösningen, alternativt vad är det som är "nöd" i ordet nödlösning med den? Hur borde man gjort egentligen. För min del så ligger hällen på vägen från centralen till ugnen, dessutom fanns det ju befintliga rör att använda där. Borde man dragit en helt separat kabel till ugnen istället? Vad är det som är positivt med det?

Det blir en tydligare installation med separat matning till ugnen. Så vitt jag förstår så gör man inte "delningstricket" vid nybyggnad. Däremot så är det ett tillräckligt OK sätt så man gör så hellre än att börja dra fram ny ledning när det innebär rivning av väggar etc.

En 3-fasgrupp 2,5 mm2 till köket är nog även standard via nya bostadsbyggen (pressade priser). En trefasgrupp 16A i centralen för spis och ugn, det är inget fel, behövs ej mer.

Jag vill nog inte påstå att ugn+häll på en trefasgrupp är en nödlösning, snarare standardförfarande både vid nybyggnad och renoveringar. Däremot kan det i vassa fall, beroende på hur ugn, häll och central är placerade i förhållande till varandra vara lämpligt att dra en ny/separat grupp till häll eller ugn men då har anledningen sin grund i det estetiska/praktiska snarare än i elläran, en EKK 2,5 gör sig inge vidare på en nyrenoverad vägg...icon_wink.gif

tack för bra svar, det var ungefär som jag gissade då... om man har elcentralen mellan ugn och häll finns ju ingen anledning att gå till båda såklart, men annars är det ok att gå "via" och dela på jord och nolla. Då kan jag sova gott med andra ord eftersom min elektriker sade att det inte var några problem att göra så...

Låter som jag får backa lite. Observera jag sade inte att det var fel att göra så, då hade ingen elektriker gått med på att göra det. Jag hade uppfattningen att detta var en lösning man tog till för att slippa stora ingrepp i byggnaden vid en köksombyggnad. Tydligen används den även när det är enkelt att dra ett rör till centralen.

En förutsättning för "delad" kabel till häll och ugn är ju att det skall finnas 3 polig säkring i centralen. Det har ingen av oss tänkt på att påpeka i tråden. Vet inte hur det är hos LillaSandra.

I värsta fall så kanske det är en gammal central utan jfb.

jo det vore väl inte så kul att få tre faser från samma skena, då gissar jag att nollan skulle bli lite trött... eller har jag missuppfattat något centralt med 3-fas?

jag har gammal central, men givetvis MED jfb

Njaa, det var inte det jag tänkte på, man skall ha en automatsäkring som bryter alla 3 faserna samtidigt ifall man har delat upp en 3 fasgrupp på flera olika apprater, men om man har en gammal central så kan man tydligen slippa det kravet om man istället har en jordfelsbrytare.

hempularen skrev:
Låter som jag får backa lite. Observera jag sade inte att det var fel att göra så, då hade ingen elektriker gått med på att göra det. Jag hade uppfattningen att detta var en lösning man tog till för att slippa stora ingrepp i byggnaden vid en köksombyggnad. Tydligen används den även när det är enkelt att dra ett rör till centralen.

En förutsättning för "delad" kabel till häll och ugn är ju att det skall finnas 3 polig säkring i centralen. Det har ingen av oss tänkt på att påpeka i tråden. Vet inte hur det är hos LillaSandra.

I värsta fall så kanske det är en gammal central utan jfb.
Centralen är från 90-talet, så inga gamla grejer. Men om vi skulle ta in den här elektrikern skulle det innebära att vi antingen fick riva väggar eller så ha en ful kabel som går fullt synlig längs med köksgolvet och sedan upp i hallen över ytterdörren och en ytterliggare en bit till elcentralen :/

Men good news .... "vår" elektriker har hört vårt kallande på hjälp och offrar en timme av sin semester imorgon för att hjälpa oss :)

Ge honom ett riktigt stort tack för det. Änglar ska man vara rädd om

mats_o skrev:
Ge honom ett riktigt stort tack för det. Änglar ska man vara rädd om
Det blir en flaska av favoritwhiskeyn som tack :)

Då säger vi grattis och håller tummarna att han verkligen kommer.

Hade du nämnt flaskan lite tidigaree i tråden så hade du säkert haft både spindel från västkusten och några fler av de behöriga i kö utanför dörren för länge sedan...

hempularen skrev:
Då säger vi grattis och håller tummarna att han verkligen kommer.

Hade du nämnt flaskan lite tidigaree i tråden så hade du säkert haft både spindel från västkusten och några fler av de behöriga i kö utanför dörren för länge sedan...
F-n att jag inte tänkte på det tidigare ;)
Han är här as we speak :) Inga problem alls, han gör precis så som ni sagt att ni skulle göra! Det enda "problemet" var att besluta var (i vilket köksskåp) vi skulle ha kontakterna ... så om 10 min ska vi kunna inviga köket :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.