Mikael_L
Skulle vara fint att få ett lamputtag över bordet, inte bara allmän lysrörsbelysning i köket.

Förutsättningar. Det finns ett lysrör som är monterat över en takdosa ca 1,5 meter från "mitt över bordet" , inget uttag över bordet eller ngn form av rör/dosa.

Sätt att göra det på:
1. Dra vanlig lampsladd från dosan vid lysröret, klamra mot taket, avsluta med vanligt lamputtag avsett för sladd, skruva i en upphängningskrok bredvid.

2. Samma som ovan men EKK/EKLK istället.

3. Dra EKK/EKLK till ett utanpåliggande och fast monterat lamputtag, montera en upphängningskrok bredvid.

Problem/fel:
1. Inte tillåtet att använda lampsladd till fast installation.
2. Inte tillåtet att koppla EKK till lamputtag för sladd.
3. Lampans täcklock för kablar och anslutningar täcker inte det fast monterade uttaget då kroken sitter en bit bredvid.

Alternativ 3 känns för mig som det enda rätta sättet, men finns det t.ex. utanpåliggande lamputtag med upphängskrok i mitten?

Annars får man väl sätta kroken lite bredvid uttaget och så blir det helt enkelt en liten bit sladd mellan, men särskilt snyggt blir det inte.

Hur skulle ni gjort?

1:an är ju det som gemene man vanligtvis gör. kände igen mig direkt på den, tyvärr. Men det är historia...

Skulle det inte vara möjligt att borra upp och stoppa i en rot-dosa? Det kanske finns någon större modell. Det finns ju takdoslock med krok och skruvhål. Mellan dosorna kan du ju gå med EKK/EKLK.

Lampans täcklock täcker väl en vanlig "sockerbit" om det skulle kunna vara en lösning. Även om det sitter en sockerbit på lampan redan, så är det ju lättare att koppla om man sätter dit en till direkt på ekk/eklk/ekrk-kabeln.

Mikael_L
Tack för svaren.
Nu finns lösningen till hands då Sawsaw visade mig på att det finns sådana dosor som jag egentligen söker, *glad* :) . Men visst måste det väl vara OK med EKK/EKLK också. Att EKRK föreslogs var väl bara för utseendets skull?

it-snubben. Jodå, det är nog så det ser ut för det mesta hos gemene man, kanske i realiteten inte speciellt farligt, men ändock inte riktigt tillåtet. Jag tror i så fall att mitt förslag nr2 är värre ur farlighetssynpunkt, efter att det kopplats in och ur lampor några år har till slut en ledare i EKKn nästan gått av med värmeutveckling som följd.

Någon rot-dosa + infällda rör är nog inte tänkbart här, det var mer komplicerat och dyrare än tänkt, framförallt som det är betongtak. :)

Ytterligare en sidofråga, är alternativ 2 men RKK ett tillåtet alternativ? Jag vill minnas att RKK inte får förläggas fast...

Använd "kulo", ekk/eklk använder man inte i ett kök, det blir fult och ingen fast förläggning med rkk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.